Första dressyrtävlingen

elbereth

Trådstartare
Vad är det för regler som gäller? Jag har sökt på nätet men hittar inte svar på mina frågor:

Tänkte starta nån tävling bara för skojs skull i höst, men vad måste jag fixa innan? Tänkte ta en LC och LA, men det verkar inte finnas några LA som lokal tävling.
Vilken typ av licenser måste jag och hästen ha för lokal resp regional tävling?
Får/måste man rida på tränsbett, kandar eller annat bett?
Måste man ha speciella kläder eller annan utrustning på hästen?

Är det ngt annat jag ska tänka på? Jag är som ni förstår, total novis inom tävlingar :)

Sv: Första dressyrtävlingen

Jag har ingen lust att lägga ut pengar på att köpa TR när jag inte ens är säker på om jag ska tävla. Det beror på hur mkt pengar och prylar jag måste lägga ut för att få starta.

Om du inte vill svara på mna frågor så hade du inte behövt svara alls....

Men det är inte så lätt o sitta och dra upp alla regler och vad som är tillåtet och inte, när allt finns i TR.

Är dålig på vilka bett som är tillåtna men jag vet att man får rida på tränsbett, tvådelat eller tredelat. kandar endast när man rider LA:5 och högre. Du får rida på andra bett också men jag kan dom inte i huvudet.

Antar att du har egen häst. Då räcker det med lokallicens för dig vid lokaltävling, vid regionaltävling måste du ha junior-/seniorlicens beroende på vad du är :D. Hästen måste inte ha licens vi lokaltävling men vid regionaltävling. Mer om licenser står på ridsportsförbundets hemsida där du även kan beställa.

Senast ändrad:

Oj! Har nu gjort en första sammanställning av vad som behöver fixas innan jag kan starta en regional LA. Det blev dyyyyrt:p ett par tusen sammanlagt, och då är själva tävlingsavgiften inte inräknad.

Dessutom måste jag förmodligen skaffa tävlingskläder och rida med nåt annat bett än mitt vanliga. Antar att det inte är tillåtet att rida med enbart stångbett?

Tror det får vara tills jag blir antingen rikare eller mer intresserad av att fortsätta tävla:angel:

Haha aa, det blir en del pengar! Det är jag tacksam över att jag tävlar ridskolehäst, får rida på lokallicensen enda till nationell tävling, den är billig och bra :D

Nä du har rätt, man får inte tävla på enbart stångbett.

hoppa över LAn sålänge så kan du lösa reglicens om du tävlar lc och lb med sådan framgång att du vill in och slåss bland dom regionala LAekipagen! :D

annars så på klubbtävlingar behövs ingen licens, och dom har ofta snällare regler på klädsel (tex hel, ren och prydlig). däremot måste man ju vara medlem i klubben, men det är antagligen billigare att lösa ett medlemskap i en klubb för en tävling, än att lösa licens och köpa tävlingskläder! :idea:

Ja jag ska hålla utkik efter klubbtävlingar så kan vi iaf testa nån gång och se hur det går :)

Tack! En sån bra sida :)
Hoppas att det dyker upp nån klubbtävling jag kan vara med i, jag blev riktigt sugen:bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 113
Senast: fio
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI