Första dressyrstarten

ZanMiguel

Trådstartare
Håller redan på att börjar planera min första dressyrstart med min -09a;)
Måste ju börja i tid, skämt o sido.
Ju mer jag funderar ju mer förvirrad blir jag. Jag har tävlat dressyr kanske 3-4 ggr blandat C1-A1 och blandat resultat.
Men jag har aldrig startat en såpass unghäst och vet inte riktigt vilket program som egentligen är bäst som unghäst program. För jag har hört att C1 inte är det bästa för en unghäst att gå, men rent naturligt så vill man ju börja på "lägsta" nivån så klart.

Så min fråga till er, vilket program red ni på eran unghäst första gången ni var ute?:)

Sv: Första dressyrstarten

Min 5åring fick debutera en LC men har sedan bara gått LB. Anledningen är att LB är mjukare och bjudet till ett bättre flyt. Men kraven på formen ökar i LB.

LC tycker jag är kanske hattig, kräver att hästen är redo för överg m.m.
Som domaren sa på senaste prisutdelningen för en LC:2 på lokal tävling " för att bli placerad i detta program ska hästen vara född för uppgiften eller ryttaren skicklig eller båda delarna" även hon tyckte att LC programmen är onödigt krångliga!

Exakt, det ät de jag också hört lite.
Och första starten vill man ju verkligen bara att det ska flyta och gå så smidigt som möjligt. Självklart ska ha vara förbered så gott det går utefter hans förmåga.

Tack för svaret:)

Jag skulle nog satsa på B:1 . Det är fina och mjuka svängar och ett snällt program enligt mig själv. Har också en 09 som ska få komma ut till våren/sommaren och då provar nog jag den klassen iaf :)

Jag kulle också fundera lite på hur stor och valpig hästen är. Min förra unghäst fick bara gå program på lång bana för han var alldeles för stor för att på ett bra sätt ta sig runt program på kort bana. Klart det gick men med hans stora gång blev det aldrig något flyt när vi bara var tvungna att svänga hela tiden... Fanns iaf för några år sedan ett par trevliga LB-program på lång bana, vet inte hur det ser ut idag.

Exakt, det ät de jag också hört lite.
Och första starten vill man ju verkligen bara att det ska flyta och gå så smidigt som möjligt. Självklart ska ha vara förbered så gott det går utefter hans förmåga.

Tack för svaret:)

Det som är bra med LC för unghästar är att man slipper hälsningshalten i början!
Känns bra att slippa stanna precis när man kommit in på banan, kan vara svårt att komma igång igen ...:)

Det har varit olika för mina hästar vilket program jag tyckt passat att börja med. Min som är 6 i år gick LB:1 som 4-åring, för jag kände att han inte "fick plats" i LC:2, svårt med flytet. Andra säsongen fick han gå LC för då tyckte jag det passade bättre. Nu tävlar vi inte alls för vi känns inte redo för någonting :p
Min andra har bara startat LC hittills eftersom det känns som om det programmet har passat honom bäst.
Jag provade helt enkelt lite programlinjer innan vi började tävla, för att känna vad som kändes bäst och utan att tjata sönder programmen.

Tycker absolut en LB:2. Lång bana, snälla vägar och galoppdiagonalen direkt ur volten. LC har iofs snällt galopprogram men LC:2 har ju övergångar trav-skritt-trav på kort diagonal som kan vara nog så svårt även för en äldre och mer utbildad häst. Enda fördelen som jag kan se det med LC jämfört med LB på lång banan var precis som någon skrev här, man slipper inridningshalten.

Tack för alla svar! Intressant att läsa och se vad olika man kan tycka:)
Hästen ifråga är endast ca 161 dock med ganska mycket gång.
Och det där med att skippa hälsningsfrasen skulle vara ganska skönt, för kan tänka mig att trav till halt är lite svårt för dom yngre hästarna. Förvisso så ska dom endå lära sig det;)
Men första starten vill man bara ha en program som är så enkelt för dom som möjligt:)

Jag ska debutera med min 08a till helgen och det blir en LB1. Tycker att LC har för mycket transportsträckor och helt enkelt är ett skittråkigt program ;) negativt med LB1 är att det är kort bana och därmed lite trångt, då kan LB2 vara bättre då det går på lång bana

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: astronaut
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 996
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar