första dagarna med ny häst

M

makejo

hur brukar / har ni gjort första dagarna med ny häst? jag får hem min nya häst på lördag
hur skulle ni planera de första dagarna??
jag har tänkt att han ska få gå i hagen med min andra häst, kankse själv första dagen?
sen ta in honom och i stallet och borsta och umgås, lära känna varandra i lugn och ro första dagarna.

Sv: första dagarna med ny häst

Första dagen fick min lalla i hagen, gjorde ingenting med henne. Dag 2&3 borstade jag och umgicks och så tog vi promenader, dag 4 tog vi första ridpasset.

ja så har jag tänkt också förutom ridningen då han är oinriden men tänkt efter några dagar att börja med longering o sån träning/motion, om mina 2 går bra ihop vilket jag tror dem gör så har jag tänkt prova att ha med 5 åringen som handhäst på vissa ridturer, den andra blir perfekt som lugn o god förebild och vänja honmom med området osv.

Det funkade bra på min donna, sen märker man väl om hästen är väldigt stressad efter de där dagarna o då är det väl bara att dra ut på med att börja träna ett par dagar till, antar jag.

Om hästen flyttat till mig har jag låtit den ta det lugnt ca 1 vecka, första dagarna är det bara hagen och stallet, lite pyssel o.s.v. ingenting mer än att låta hästen landa där den bor, kanske gå någon promenad eller ut och beta med den om det är rätt årstid.
När det gått ett par dagar, beroende på hästen (man kan ju ändå läsa av ganska väl hur de verkar finna sig på nya stället) så brukar jag skritta ut några dagar i rad (3-4) med någon annan som står i stallet i o m att hästen inte varit där tidigare. Så en lugn och trevlig första vecka, oftast själv i hagen beroende på vad hästen är van vid dock. Första dagarna kan de ju vara ganska spända och på tårna i en ny tillvaro.
Efter en vecka bör hästen ha funnit sig åtminstonde ganska tillrätta på det nya stället (finns ju självklart undantag som man kanske får ta det lite lugnare med, då kanske man börjar med att longera/tömköra eller liknande istället för att hästen behöver rasta av sig lite i brist på bättre ord) och då börjar jag iaf rida lite och känna mig för, hästen får gå i flock eller med den som man tänkt att den ska gå med och sedan brukar det bara flyta på.
Jag har aldrig haft problem med någon ny häst. Brukar i början öka på grovfodret ganska ordentligt för att hästen ska kunna stå och tugga så mycket som möjligt, de brukar bli lugna av det och så kanske minska lite på kraftfodret i o m att det inte blir något direkt arbete. Brukar inte ändra foderstaten i början heller utan ge det lite tid även om jag dragit ner på kraften.

Nuv. hästen bytte bara box när jag köpte honom så med honom vart det lite annorlunda, han hade bott i stallet i lite mer än ett halvår så då var det mest att vi skulle lära känna varandra, började med träning ganska omgående då han bara vart riden i ett halvår och det var min tränare som ridit in och utbildat honom och vi står tillsammans så det funkade prima, fick hjälp att hitta lite knappar o.s.v.

Vi börjar så snart det går att få in dem på det schema som ska gälla. D v s den dagen de kommer får de bekanta sig med omgivningen, dag 2 får de ett arbetspass. Dock är det ju lätta arbetspass (uteritt, tömkörning, lätt ridning i paddock t ex) som sker, ingen hårdträning.

Många gör misstaget att låta en häst i kondition vila en vecka eller två, när de sedan ska upp är hästen stallmodig och då kommer en massa onödiga problem som ett brev på posten.

Oavsett vilket stadie hästen är i vill jag att den ska få bekanta sig med vad som sker, jobba med huvudet och komma in i upplägget (vi har inga föl). Arbetet läggs ju självklart upp utifrån individ och utbildning, men jag ser ingen vits med att hästen får gå och lalla 24/7 någon längre tid. Arbete sker 20-60 minuter, resten av tiden är vilotid för hästen så jag känner inte att de arbetar ihjäl sig direkt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 669
Senast: Rosett
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 570
Senast: gullviva
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama