Sv: första dagarna med ny häst
Om hästen flyttat till mig har jag låtit den ta det lugnt ca 1 vecka, första dagarna är det bara hagen och stallet, lite pyssel o.s.v. ingenting mer än att låta hästen landa där den bor, kanske gå någon promenad eller ut och beta med den om det är rätt årstid.
När det gått ett par dagar, beroende på hästen (man kan ju ändå läsa av ganska väl hur de verkar finna sig på nya stället) så brukar jag skritta ut några dagar i rad (3-4) med någon annan som står i stallet i o m att hästen inte varit där tidigare. Så en lugn och trevlig första vecka, oftast själv i hagen beroende på vad hästen är van vid dock. Första dagarna kan de ju vara ganska spända och på tårna i en ny tillvaro.
Efter en vecka bör hästen ha funnit sig åtminstonde ganska tillrätta på det nya stället (finns ju självklart undantag som man kanske får ta det lite lugnare med, då kanske man börjar med att longera/tömköra eller liknande istället för att hästen behöver rasta av sig lite i brist på bättre ord) och då börjar jag iaf rida lite och känna mig för, hästen får gå i flock eller med den som man tänkt att den ska gå med och sedan brukar det bara flyta på.
Jag har aldrig haft problem med någon ny häst. Brukar i början öka på grovfodret ganska ordentligt för att hästen ska kunna stå och tugga så mycket som möjligt, de brukar bli lugna av det och så kanske minska lite på kraftfodret i o m att det inte blir något direkt arbete. Brukar inte ändra foderstaten i början heller utan ge det lite tid även om jag dragit ner på kraften.
Nuv. hästen bytte bara box när jag köpte honom så med honom vart det lite annorlunda, han hade bott i stallet i lite mer än ett halvår så då var det mest att vi skulle lära känna varandra, började med träning ganska omgående då han bara vart riden i ett halvår och det var min tränare som ridit in och utbildat honom och vi står tillsammans så det funkade prima, fick hjälp att hitta lite knappar o.s.v.