Första barnet - vad behöver man?

Sv: Första barnet - vad behöver man?

Lite KL angående bärande. Jag tycker att både bärsele och vagn har sin användningsområden. Hade jag varit tvungen att välja hade det dock blivit sele eftersom det är det vi har använt mest. Om man ska köpa bärsele, så satsa på en riktigt bra ergonomisk sele som man han bära på både mage och rygg! Vi bar vår son timslånga pass och mer utan problem tills han var ungefär 1½ år. Då började han busa och slänga sig hit och dit på ryggen så att det blev jobbigt därför. Tyngden (då ca 13 kg) var inga bekymmer i sig, och det händer fortfarande att han åker på ryggen kortare stunder (drygt 2 år och nästan 15 kg). Vi bar honom enbart på magen tills han var 7 månader (10 kg), och även senare (ända tills nu) kortare stunder. Att slänga upp barnet fram är ju ännu enklare än bak, så om man bara ska n liten bit så är det ju enklare.

Håller med, vi har haft enorm nytta av vår sele, särskilt i början. Men jag skulle nog ha både vagn och sele, inte antingen eller.

Håller med, vi har haft enorm nytta av vår sele, särskilt i början. Men jag skulle nog ha både vagn och sele, inte antingen eller.

Absolut, jag håller med! Vi har haft mycket nytta av båda oxå. Jag menade bara att i just vårt fall, om man hade behövt välja (vilket man som tur är inte behöver) så har vi haft ännu mer nytta av vår sele än av vagnen. Vi bor lite vagnovänligt och har en unge som har trivts bättre på ryggen än i vagnen.

Mjölkuppsamlare är guld värt. Jag läcker jättemycket från det andra bröstet när lillan äter (kanse är olika?)

Det här med sele är inte helt lätt tycker jag, det är först sedan lillan blivit så stor att han kan titta sig omkring ordentligt när hon sitter i selen som den funkar, innan var hon bara arg när jag satte henne där.

Att ha begangnade kläder ser jag bara fördelar med. Billigare och att alla eventuella kemikalier är urtvättade.

Något som vi har använt jättemycket är de tygblöjor som vi fick som gåva av kommunen. Inte som blöjor, utan som små filtar och som kissuppsamlare på skötbordet.

*Lite kl*

Selet är vår MINST använda pryl. Dyr och väldigt onödig för oss. Tänk vad olika det kan vara. Köpte en Manduca. Har inte orkat lägga ut den på blocket eller tradera men snart kanske den kommer upp. Använd ca 10 gånger. Inte vår grej!

Mvh Miks

Trist när man inser att man köpt fel grej. Det är ju så olika vad man trivs med. Sälj den tycker jag, det är bra riv efter beggade selar! Lycka till!

Ja- man har en del man borde sälja... Om inte annat så för miljöns skull ;)

man har väldigt bra användning av en pappa till barnet som fungerar som en lösning för många problem...hehe...

* Spjälsäng eller mjuklift.
* Barnvagn (så skönt att ta en promenad, man kan känna sig så instängd av att bara amma)
* Blöjor (bulla upp med olika storlekar och fabrikat, de växer så olika. Jag bytte nog 3-4 gånger mellan olika blöjor innan det fanns en som jag och sonen blev nöjd med.
* Tvättlappar & olja
* Skötskummbädd (bra att kunna byta vart man vill)
* Ammningsinlägg och salva
* Bindor
* Kläder 1-2 storlekar uppåt (jag hade inte ork eller tid att gå och handla de första 2 månaderna.)
* Filt
* Bärsjal (gick skogspromenad och sonen sov sin förmiddag i famnen, helt underbart)
* Plastad frotte (världens bästa uppfinning)

Sen kom man på allt eftersom att skaffa. Började med sagoböcker rätt tidigt, de gillar att höra ens röst och rytmen i berättandet.
Babysitter hade vi från början, men den satt sonen i väldigt mycket och lekte med sina leksaker.
Ja, listan kan göras lång.

Rekommenderar jag också! Jag samsov med sonen när han ammades på natten, lättare att somna för båda två.
Har ett gästrum med 1.20 säng, där sonen sov mellan mig och väggen.

Kläder 1-2 storlekar uppåt (jag hade inte ork eller tid att gå och handla de första 2 månaderna.)

Fast det är nog olika, handla barnkläder var en av de saker jag tyckte var kul de första månaderna. Så otroligt mycket roligare och lättare att handla till en livs levande bebis, än till en mage.

Och då var jag ändå extremrisig efter förlossningen - akutsnitt, komplikationer och två månaders sjukskrivning, så det berodde inte på att jag var ovanligt pigg.

Det är som sagt olika vad som fungerar. Vi köpte också en manduca. Jag tyckte den lät så bra och läste om så många som bara älskade sin manduca! Men vår kille älskade den inte... Inte det minsta. Men vagnen är han väldigt förtjust i. Den använder vi varje dag och där är han nöjd. Så finns det möjlighet så är det ju bra om man kan prova att bära barnet i en sele innan man köper en.

Jag fick låna amningskudde. Använde den en gång.

Sen fick jag inte amningen att funka ordentligt, så alla grejer till amning råder jag dig att avvakta med.

Liknande trådar

L
Gravid - 1år Jag och sambon väntar med spänning på vår första knodd till slutet av sept, och har så smått börjat shoppa lite... Har hela tiden tänkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar