Första barnet - vad behöver man?

Sv: Första barnet - vad behöver man?

Har lite svårt att avgöra vad som är nödvändigt med,,, vi har köpt på oss en hög med saker, farmor och gammelmormor ffa har lämnat av en massa stuff med... Nu är det mest förbrukningsgrejer som skall inhandlas...

Vi har köpt det mesta begagnat eftersom jag personligen är emot slöseri med resurser och dessutom tycker jag man får mer kvalitet för pengarna man spenderar ändå.

SÄNGEN- En superfin vit från Baby Dan med Tarok hästen på. Köpte på nätet, ser helt ny ut och jag fick kvalitetsmadrass, bra täcke och ett matchande spjälskydd till, betalade inte ens halva nypriset för sängen för alltihop.
VAGNEN: Emmaljunga City Cross-09 Anv 2 månader, den ser helt ny ut. Betalade mindre än halva nypriset. Har även en Simo vagn som blivit ärvd från kusinerna att använda i stallet etc.
SKÖTBORD: IKEA bord i furu som ser ut som en byrå ihopfälld med tre rejäla lådor (där man kan förvara kläder exempelvis) och två ngt mindre. Gav ett par hundra på blocket och det kostade 1500kr nytt så det blev med ett bra köp.

Kläder har köpts nytt, sänglinnen har sytts upp och en del vardagssaker såsom badbalja etc har kommit från kusinerna som nu är större (Och väntar intensivt på den bästa julklappen de kommer få-dvs sin första kusin)

Saker kan man visst köpa hur mycket som helst men det känns som man lite får känna efter vad som behöver, behoven är säkerligen annorlunda i olika familjer med. En bröstpump tror jag iaf det ska bli en för det känns som det kan underlätta en hel del...

Den sängen har jag inte ens sett. Jag hade amningskudden med den :) Är sååå söt :)

JAg håller med m att det är en hysteri kring bäbissaker men samtidigt så har jag handlat jättemycket och tycker det är jättekul. Man mår lite dåligt över det man inte hinner använda bara ;) Men någon annan kmmer bli jätteglad för det :)

ja men då handlar man ju mest för sin egen skull...den fällan fastnar nog de flesta blivande föräldrar lite i... Det finns ju såååå mycket fina saker,,

ett Snugglenest mao.. vi har sagt att barnet inte ska sova i sängen men det där har vi nog inte sett slutet på ännu...

Om du tänker amma så skulle jag nog rekommendera att ha barnet i sängen. Det är tufft att amma klockan fyra på morgonen, men ännu tuffare om du måste stiga upp, gå till en annan säng, sätta dig nånstans med bebis och amma, natta bebis igen, och sen gå och lägga dig. Varannan timme hela natten....

ett Snugglenest mao.. vi har sagt att barnet inte ska sova i sängen men det där har vi nog inte sett slutet på ännu...

Ja, så heter den, höll på att bli tokig när jag inte kom på vad den hette :crazy: Håller med Mabuse, de hamnar liksom i sängen ändå man orkar inte hålla på principerna när man inte får sova och de vill amma hela tiden :) det är bara mysigt :love: Fast det blir nog lite bökigt med två i sängen men de har ju varandra i spjälsängen så det funkar kanske att ha dem där...

*Delvis kl*

Jag har kommit fram till att det är väldigt lite man verkligen behöver, hade jag fått två barn hyfsat tätt hade jag nog inte skaffat syskonvagn på en gång iaf utan låtit den stora åka vagnen och burit den lilla i sjalen. Till sonen hade vi bara en skötbädd på tvättmaskinen och en byrå bredvid men han var så sprattlig så den kunde vi bara använda tre månader innan golvet fick bli skötplats. Den här gången tänker jag inta golvet på en gång :) Jag har inte köpt några babysitters utan tänkte använda bilstolarna, det har jag gjort förut och de känns lite stabilare när en fyraåring och hans stora hund sätter igång och härjar runt omkring :)

Jag tycker verkligen inte om de barnvagnsaffärer jag har varit inne i, personalen har varit totalt oengagerad, antar att de är vana vid tokintresserade föräldrar som köper precis allt och gör man inte det är man inte vatten värd. Med första barnet gick jag (eller egentligen min mamma) på det där och allt skulle köpas nytt, det var bara sängen som jag fick begagnad. Vi (läs mamma) lade säkert mellan tio och femtontusen i den :devil: affären och när vi skulle hämta grejerna kände de inte igen oss. Mamma som är butikschef inom detaljhandeln blev iaf skitsur, jobbade en del hos henne då och att känna igen kunderna var en otroligt viktig del i hennes sätt att driva butik... Så precis som carrin slår jag ett slag för begagnat, det funkar precis lika bra. Det enda som är nytt förutom kläder den här gången är bilbarnstolarna och det har jag inte ens en gång bett om, vi har hyrt av landstinget och de hade precis köpt in nya :laugh: inte helt fel.

Med den erfarenheten jag har nu så skulle jag ha lånat en vagn, en trikåsjal, ett babyskydd (bilstol), lite kläder och ett skötbord.
Spjälsäng har våra barn aldrig riktigt fattat vitsen med, resten kan man köpa allt eftersom man behöver det och man får ofta en hel del när barnet är fött. Nu önskar jag att jag hade lånat mycket mer eftersom det är jobbigt att förvara och göra sig av med alla prylar.

/mino, som idag har packat ner skötbordet och inte har några planer på att behöva sätta upp det igen ;)

Att låna bygger iofs på att någon annan har lust att köpa och förvara alla prylar....:angel:

Låna och/eller köpa begagnat är annars jättebra tycker jag också, få bebisprylar är särskilt slitna när en bebis är färdig med dem.

Vi hade inte hunnit köpa en endaste grej innan barnet kom (för tidigt) :p. Min lista skulle nog se ut såhär ungefär:

- babyskydd
- en plats att sova, men som flera andra här i tråden påpekar kan det vara skönt att ha bebisen i sin egen säng. Vårt barn hade andningslarm när han kom hem och fick inte samsova, men vi bäddade åt honom i en (vuxen)säng bredvid vår. Så har vi det fortfarande, om än med en lite annan bäddning :)
- lite kläder, strl 50-56 är väl standard för nyfödda. Vi använde nästan aldrig byxor i början (bökigt att hålla på med när blöjorna ska bytas hela tiden), utan body (vi föredrog omlottbodys hellre än att behöva dra dem över huvudet) eller - lite mer klätt - bodysuits. Eller, som Mabuse var inne på, pyjamas.
- en skötplats, det går ju att ordna på många sätt men den är bra om den är lätt att städa och hur rinnande vatten ;)

Vagn har vi en lånad, jag är tveksam till om vi skulle ha köpt en annars, för vi bär mest i sele. Så en sele eller sjal rekommenderar jag! :)

Vi delade en del på matningarna och därför köpte jag en pump och nappflaska. En annan sak som kan vara skönt att ha hemma, om man inte redan har det, är ett litet bebisapotek. Febertermometer, Inotyol (för röda rumpor), koksaltlösning och någon nässug är det jag kommer att tänka på spontant.

Har man tur så kan man låna av några som sparar för ett framtida syskon... Ett alternativ är förstås att köpa billigt i andra hand och sen lämna vidare eller ge bort till Myrorna. Jag har alltmer insett att jag INTE är en Blocket/traderamänniska.

Vagn har vi en lånad, jag är tveksam till om vi skulle ha köpt en annars, för vi bär mest i sele. Så en sele eller sjal rekommenderar jag! :).

Vagnen tycker jag är bra att ha sen, när bebisen börjar väga 7-8 kilo är det tungt för ryggen att bära flera timmar i sträck tycker jag. Vagnen är också bra att ha om man ska åka iväg nånstans och t ex hälsa på, då kan bebis sova i vagnen och man själv kan sitta ner, vilket kan vara svårt med sele.

Om vagnen duger, ja ;) (jag bär fortfarande 7,5 kg bebis på magen :p).

Visst finns det poänger med en vagn (vi använder den främst att köra babyskyddet i...), men jag kanske snarare skulle ha skrivit att vi inte skulle prioritera att lägga stora pengar på en vagn - om det nu inte visar sig att man fått en vagnälskande bebis. Sådana finns ju också, har jag hört :p

Orkar du gå 3-4 timmar med så tung bebis? Eller har ni kortat ner utflykterna?

Vagn var det enda vi la ner stora pengar på, och jag tycker det har varit värt det faktiskt. Att en snygg, smidig vagnm som är anpassad till det man tänker använda den till är guld värt! Så det är nog olika.

Tre-fyra timmar vill han inte sitta i selen (heller), så det gör vi inte. Normalt sett går vi 70-90 minuter i stöten, i blandad terräng (det är en av selen stora fördelar tycker jag, att man slipper att tänka på var man kan ta sig fram med underlag, trappor etc).

Det är nog olika hur mkt man orkar bära. Min sambo orkar bära Emilia (11,5 kg) i flera timmar pa vara alpvandringar men jag far ont/orkar inte bära Maja (5 kg) lika länge.

Vi är lika otränade bada tva.

Med den erfarenheten jag har nu så skulle jag ha lånat en vagn, en trikåsjal, ett babyskydd (bilstol), lite kläder och ett skötbord.

Låna? .. hm.. det kräver ju att man har nån att låna av. ;) Jag har kommit så långt att jag börjat tänka att det är en chysst idé att köpa begagnat en del grejer och ta emot sånt som folk ger bort. Jag var väldigt tveksam till det innan.

Det här med "köp det sen" tycker jag känns lite tråkigt. Jag är jättesugen på att handla till bebisen. :D ;) (ja - jag är lite fånig :angel: )

Tack i alla fall för era svar! Jättenyttig läsning tycker jag.

Jag tycker absolut att du ska unna dig att köpa saker! Men köp bara saker du verkligen vill ha och köp lite i varje storlek, det viktiga är väl att man inte måste ha en massa saker.

Jag skulle nog säga att det beror lite på kroppstyp ( längd /avlastning ) och hur man bär samt vad man bär med.

Trots att jag har kass rygg orkar jag bära Ella ( 12 kg ) på ryggen i några timmar. Jag är ändå väldigt glad av att hon älskar sin vagn eftersom vi kan vara ute en hel dag i skogen/fjället så känns det skönt att få avlastning ibland + att det är skönt att hon kan sova och det gör hon absolut bättre i vagn än på ryggen.

Det vi använde första veckorna (om jag nu kommer ihåg rätt) ;) var:

• Babyskydd - (hade jag fått välja om hade jag köpt ett som man kan sätta fast på vagnen. Är himla smidigt om bebisen har somnat och man ska in 5 minuter på ICA. Som det var nu sket jag ofta i ICA och käkade mackor:D )
  • Kläder - Typ 5 bodysar, 5 par brallor, några par stumpor, 2 långärmade tröjor (vi älskade luvtröjor). Alla säger olika om pyjamasar. Vi använde aldrig det utan jag tyckte det var bökigare än brallor och body.
  • Ikeahanddukar - Vi började med 20 stycken. Tredje dan fick vi påfyllning av mamma med 10 stycken. Vi slutade när vi var uppe i 80 stycken. Vi hade en liten kräkoman hemma.
  • Babynest - som en liten sovmadrass med kanter på. Vi hade en på puffen i vardagsrummet och gjorde en egen till spjälsängen
  • Spjälsäng - Sonen har sovit i sin säng från att han var en vecka gammal.
  • Andningslarm - Jag köpte ett som man fäster i blöjan. Sonen hade det på dygnet runt till han blev 8 månader.
  • Vagnen - Har använt otroligt mycket. Sonen har sovit i vagnen varje dag sen han pluppade ut. Köp (eller låna) en vagn som är anpassad till era behov. Dvs är ni stadsbor köp en Bugaboo och är ni lantisar en Urban Jungle :D Inte alls partisk, jag har båda!
  • Filtar - Vi hade 2 från början, nu är vårt hem fyllt med filtar. Vi har flest svarta fleecefiltar från IKEA. Tror vi är uppe i 8!
  • Babyvakt - Eftersom vi haft sonen sovandes ute har det varit väldigt skönt. Vi köpte en som man kan ha med sig vart som helst som inte behöver sitta fast i väggen.
  • Till mej - amningsinlägg, amningskupor, amningslinne + bh, fultrosor (jag ville inte söla ner mina Björn Borgtrosor och köpte 10 par "vanliga") bindor, Xylaocain salva (bedövningsalva som var skön när man var sydd) Purelan bröstvårtskräm (den fick sambons pappa köpa när de kom och hälsade på första gången :D)

Hmm tror jag kommit ihåg ganska bra. Mycket saker kan man köpa efter förlossningen. Men jag måste erkänna att jag inte var i "handlingsbart" tillstånd förrens efter 1 månad eller så.

Lycka till!
Miks

Liknande trådar

L
Gravid - 1år Jag och sambon väntar med spänning på vår första knodd till slutet av sept, och har så smått börjat shoppa lite... Har hela tiden tänkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar