Första barnet - vad behöver man?

Q

qrumelur

Jag fortsätter fråga "dumma" frågor här... Vad behöver man egentligen till första barnet?
Jag har inte en pinal men jag har blivit erbjuden en del grejor från släktingar. Har inte lagt så stor vikt vid det än eftersom det är så tidigt men det hade varit skönt att ha en "check-lista".... :)

Jag tänker så här:

* Spjälsäng
* Vagn
* Bilbarnstol
* Badbalja
* Amningskudde (???? - behöver man det?)
* Babygym (visst heter det så? en sån mysig grej som man har på golvet.. :love: )
* babysitter
....

* Stol till matbordet?
* Vagga??
* ... nappflaska?

Och hur mycket kläder behöver man och hur vet man vilken storlek man ska ha? :confused::confused:
Jag menar det måste väl vara jättestor skillnad om man får en ytte-pytte bäs som väger typ 3 kg och en som väger 5.. eller?

Sv: Första barnet - vad behöver man?

Det vi ordnade och hade hemma är:

Till bebis:
*Säng, två omgångar sängkläder och plastad frotte. Dock sover han nu bara med en tunn filt över sig, så täcket vi köpte hade han nog drunknat i. Däremot var tanten på BVC väldigt noga med att de ska ligga på kudde så att inte deras huvud blev deformerat...
*Vagn
* Babyskydd
* ca 5 pyamasar, bodysar, byxor och några par strumpor. En fleeceoverall, mössa och vantar. Köpte i stl 50/56, han var 48cm lång och vägde 3315g, nu efter snart fyra veckor använder han fortfarande utan problem de kläderna (väger 4000g och är 52cm lång), även om det märks att han vuxit (det går otäckt fort.. :cool:)
* En paket blöjor
* Några olika sorters filtar.
* en begagnad bärsele (har vi nyss börjat använda för han skulle bli större)
* Nappflaskor men de har vi inte använt alls..
* badbalja (men vi har badat honom i handfatet... :) )
* Tvättservetter, både såna blöta i förpackning och i frotte från IKEA, jättebra! Har även samlat på mig mycket gamla handdukar som vi har haft stor nytta av..

Amningskudde hade jag nog inte köpt.. har använt en vanlig kudde som lite stöd och det har fungerat bra..

Till mig:
*två billiga amningsbh
*amningsinlägg
* bindor hade jag inte hemma och det måste man ha lärde jag mig :o
* lite färdig mat i frysen

Det vi sedan köpt efter hand som vi tyckt att vi saknat och behövt det är:
* En babysitter
* En bröstpump på apoteket
* amningsnapp
* mjölkuppsamlare
* yllevärmare att ha i bh
* Amningströja med fleece över brösten

Det jag har börjat titta lite efter nu är ett babygym, han börjar ligga o titta på saker så jag tror snart han hade gillat att ha ett sådant, får se vad man kan hitta :) Vi har köpt mycket kläder begagnat...

Senast ändrad:

Jag är jättefundersam kring det här med amningskudde... skulle vilja höra massor med åsikter om det.
För de ser så himla smidiga ut och visst är det typ "saco-säck"-innehåll..?

Blöjor var ju en bra grej kanske. :D

"Måste" man ha en amningspump..? :confused:

Yllevärmare har jag haft i flera veckor fast jag bara är gravid. Frussen! ;)

satsa på att skaffa så lite som möjligt innan bebisen kommer, det mesta går ju skaffa i efterhand. Risken är att du står där sen med en massa grejer du inte använt.

Spjälsängen använde vi knappt förrän hon var 6 månader tex, den kunde ju väntat, såhär i efterhand.

Amningskudde har jag aldrig haft användning för - funkar precis lika bra med vanlig kudde.

Amningspump kan du ju skaffa om du behöver, affärerna läggs inte ner bara för att bebisen är ute;)

Jag har en amningskudde, fungerar väl okej. Fylld med vanligt vadd.
Men av ren slump så tog jag till min kudde jag hittade på Jysk som är 90 cm lång. Den hade jag mellan benen när jag sov när jag va gravid. Och den fungerade bättre att amma med. Och billigare.

Jag har inte haft amningskudde till mina barn men har köpt en nu när jag väntar tvillingar. När jag fick mitt första barn hade de på bb som man fick prova men jag fick inte amningen att funka sittandes med henne förrän hon var några månader, låg vi ner båda två var det inga problem. Med sonen åkte jag hem på en gång och han är född på ett annat sjukhus men jag antar att de hade kuddar man fick testa där med. Tyckte att det funkade bra med ett ihop rullat täcke eller en större kudde.

Den här gången är det lite annorlunda :) Har iaf köpt en gravidkudde, det är typ som en lång smal saccosäck och den är jätte skön att knöla in under magen, ha mellan benen och krama om samtidigt, skulle tro att den funkar alldeles utmärkt som amningskudde också om man har en bebis. Sen har jag köpt en amningskudde från formfix som verkar stor och bra, den är rätt hårt fylld med microsmå kulor så det känns nästan som att det är någon sorts massa i den. Hoppas att den funkar att dubbelamma med :)
Så nej det är inte nödvändigt men det gör det kanske lite enklare?

Kom på en grej som gjorde mitt liv betydligt bättre med sonen: bärsjalen :idea: bättre ergonomiskt än många selar och suverän när bebis behöver närhet och man själv behöver händerna fria :)

Jag har en amningskudde med saco-säck innehåll. Ja den har varit bra men den har blivit mest använd att ha som fallskydd nu när hon sitter. Jag fick aldrig till amningen med amningskudden för jag tyckte dottern hamnade för högt upp och jag har inga jättestora bröst egentligen om än inte små. Fast den är använd till amning och hon har både legat och suttit i amningskudden en hel del.
Skulle jag köpa en med facit i hand? Nej men jag gjorde det för att svägerskan tyckte det var så bra att ha.

Det är nog olika, men så här var det för oss:

* Spjälsäng
Behövs inte på en gång om man tänkt ha bebis i sin egen säng i början, vilket är praktiskt. En nyfödd bebis kan inte flytta sig heller, så man behöver inte spjälsängen av den anledningen heller.

* Vagn
Bra att ha köpt innan, tyckte jag.

* Bilbarnstol
Också bra att ha, babyskydd heter de för spädbarn.

* Badbalja
Har vi ingen, och har heller inte saknat.

* Amningskudde (???? - behöver man det?)
Nej, det går lika bra med en vanlig kudde tyckte jag. Hade ingen amningskudde och saknade den inte.

* Babygym (visst heter det så? en sån mysig grej som man har på golvet.. :love: )
Är kul, men inte för en nyfödd som knappt kan fästa blicken. Det kan man skaffa sen.

* babysitter
Jättepraktiskt tyckte vi, vi har en sån bebisen ligger i, inte sitter, och använder den massor.

* Stol till matbordet?
Meningslöst till ett spädbarn eftersom de inte kan sitta, det kan man skaffa sen.

* Vagga??
Om man vill, men jag tycker det är mer praktiskt att ha bebis i sin egen säng.

* ... nappflaska?
Är bra att ha om man vill ge ersättning.

Annat vi tyckte var bra att ha redan från början:

*skötbord med skötbädd
*Många små handdukar att lägga på skötbordet
*Blöjor
*ICAs tvättservetter
*Bärsele
*Ett litet täcke och en liten kudde
*En babyfilt att ligga på i sängen, och en bit plastad frotte att ha under

Och till mamman:
*amningskupor
*stora bindor

Kläder - jag tyckte det räckte bra med några pyjamasar i storlek 50 och 56, resten kan man köpa sen.

Jag hade inte direkt någon nytta med amningskudden till amningen MEN om den fungerar där är den mkt praktisk :)
Jag har använt min mkt ändå- till att lägga runt henne i sängen så den blev mer ombonad och trång som hon ville ha.
Till att luta henne i. tänk saccosäck :)
Till att sitta i med stöd :)
Och att ligga med i sängen innan hon kom ut ;)

Badbalja har jag fortfarande inte använt. Skötbordet vågar jag inte använda längre hon snurrar, ½år nu... Så en byrå är bättre att investera i tycker jag...
Pump är också onödigt att köpa på sig innan men om någon vil ge bort den så hade jag ju tagit den. Det är ju inte säkert att amningen fungerar och då kan den ju både hjälpa o stjälpa.

Annars tycker jag att Mabuses svar är bra. Ja- de andras också :)

När man kommer hem från BB är det praktiskt att ha hemmea blöjor och bindor.

Om du inte vågar ha henne på ett skötbord med höga kanter, hur vågar du då ha henne på ett byrå utan kanter alls? Verkar dessutom opraktiskt att släpa in en byrå i badrummet?

Vårt skötbord har kanter som är en dryg decimeter, inte ens vår propellerbebis kommer över dem. På en byrå däremot skulle jag inte våga släppa bebis en sekund.

Nääää, Där var jag otydlig. Jag menade att man skulle ha byrån till kläderna :) Vill man kan man ju skruva på en bredare skiva o lägga en skötbädd att ha i början - men inte på TOA.
Jag har nog bytt fler blöjor på skötbädd på badrumsgolvet än vad jag gjort på skötbordet...

Aha, varför byter du på golvet istället för på skötbordet? Det låter obekvämt att ligga på knä på golvet när man har ett skötbord i arbetshöjd precis bredvid, men jag kanske tänker fel?

Vi har ett elfa-skötbord, den har trådbackar i där man kan ha blöjor, handdukar, kläder etc. Håller med om att det är praktiskt att ha kläderna nära till hands!

Jag har liksom vant mig. Har inte plats i badrummet så jag har det i ena hörnet i köket. Måste ändå blöta tvättlappar o allt innan... Så det är enklare att byta på toagolvet. ingen risk att det händer ngt iaf :)
Vi har alla våra kläder i hallen så de finns nära. guld värt :)

Då förstår jag, jag såg framför mig hur du låg på knä på golvet framför skötbordet i badrummet och bytte, det verkade lite opraktiskt!

Om man får plats är det väldigt bra att ha skötbordet i badrummet tycker jag, lätt att göra rent om det hamnar nåt på golvet, och nära till kranen när man vill skölja av bebis. Vi hade kläderna i en byrå i barnkammaren först, men de hamnade i skötbordskorgarna istället ganska snabbt.:D

Förstår det. Vi har inget på Ebbas rum ännu... hihi
Om jag hade haft badkar hade jag investerat i ett skötbord till det. Det måste vara det smidigaste...

TS- när har du bf? Skulle tro att man behöver lite olika saker beroende på årstid. Jag som födde i maj behövde ju ingakläder knappt. I juli var hon i bara blöja väldigt mycket... Annars pyjamasar.

KL

Utöver det som redan är skrivet så hade vi en slags säng till Isak att ha i våran säng. Var en dyna med tre kanter runt kort sagt. Vek man ihop den var den som en väska. Jättebra att med sig som skötbädd.

Ersättning är också bra att ha hemma utifall det inte funkar att amma.
Då har man en trygghet i att man har mat ändå.

Vi hade inte det hemma och min mjölk sinade kraftigt väldigt fort.
Sent en söndagkväll, hungrigt barn och ingen mjölk, det var inte kul.

vi köpte amningspumpen (manuell, 115kr) för att vi behövde den... annars hade jag inte köpt någon o absolut inte i förväg.. :)

KL

Utöver det som redan är skrivet så hade vi en slags säng till Isak att ha i våran säng. Var en dyna med tre kanter runt kort sagt. Vek man ihop den var den som en väska. Jättebra att med sig som skötbädd.
.

En sån hade vi också, för mig var det inga problem men min man var lite orolig för att ha sonen i sängen så han kunde sova bättre när vi hade den :)

ett Snugglenest mao.. vi har sagt att barnet inte ska sova i sängen men det där har vi nog inte sett slutet på ännu...

Liknande trådar

L
Gravid - 1år Jag och sambon väntar med spänning på vår första knodd till slutet av sept, och har så smått börjat shoppa lite... Har hela tiden tänkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar