Jag har försökt, så nej. Det är mig det är fel på och det ÄR det ju...
Det har jag drösvis med papper och journaler på.
Att hävda sin rätt mot Arbertsförmedlingen är svårt... För en drös år sedan var det en som jobbade där som kontaktade arbetsgivaren som just givit mig ett jobb och förklarade att jag är syn- och hörselskadad, så vad är det för anpassningar gjorda liksom. Jag hade inte sagt något om det till honom, hade glasögon och hörapparater (såg och hörde bättre än i dag) och jobbet skulle utföras var städning på kontor och det ansåg jag att jag klarade av.
De har som regler att de ska fråga mig först innan de kontaktar arbetsgivare, hon gjorde alltså inte detta, utan det gjorde hon efter, med en ursäkt och "jag skulle nog frågat dig först men..."
Jag blev förstås förbannad för strax efter samtalet med henne ringde arbetsgivaren och så hade jag inget jobb mer trots påskrivet avtal och det hela. Kontaktade min handläggare och meddelade att det inte var ok men fick absolut inget gehör. Han meddelade bara att HAN sagt åt henne att ringa arbetsgivaren och HAN ansåg att det var för mitt eget bästa, för min säkerhets skull (en industri fanns kontoren på) och bla bla bla. Absolut ingen ursäkt, absolut ingen fundering på att det faktiskt var ett sekretessbrott- aldrig kontakta någon utan mitt tillstånd, utan det var mitt fel som inte sagt något till arbetsgivaren, det var fel jobb för mig, det var bara 20 % och alltså inte tillräckligt (jag såg det som bättre än inget medan jag söker vidare samt en fot in i ett stort företag där jag kan få jobb på andra ställen, jag var den som hade mest erfarenhet ändå av de sökandena) och jag tänkte inte på min säkerhet men det gjorde absolut dem och hur kunde jag vara arg på dem för att de var rädda om mig liksom....
Efter några månader ville de att jag skulle göra IQ-test. Fortfarande arbetslös. Jag tyckte inte att det var rätt, inget fel på min IQ- varför göra en massa tester istället för att hjälpa mig med jobbsökarbiten? Fick veta att antingen gjorde jag som de sa eller så meddelade de a-kassa och kommunen, om jag hade försörjningsstöd (och kunde inte söka det istället eftersom jag ju inte samarbetade sa de), så drogs allt in eftersom jag vägrade samarbeta med Arbetsförmedlingen. Som tur var flyttade jag innan jag hann göra testet. De gav ingen vettig anledning till varför, jag skulle bara göra testet.
Jag fick också veta att jag aldrig skulle bli medicinsk sekreterare så det var inte lönt att göra klart kurserna jag inte klarat, men visst, jag kunde ju söka sådana jobb... jag frågade vilka jobb jag skulle söka och fick till svar att jag kunde söka dem och en axelryckning. Jag tror de väntade ut tiden så att de kunde sätta mig i någon form av praktik eller så....
Flyttade till Skåne. Plan A med Arbetsförmedlingen där. Praktik på en vc för att se om medicinsk sekreteraryrket funkade för mig, anpassa arbetsplatsen, se hur många timmar jag kunde jobba, läsa in kurserna. Examen. Anställning med lönebidrag.
Tillbaka till Sörmland och samma personer som förut och de började med att besluta att jag tillhör en viss enhet inom sjukhuset och meddelade dem och ringde sedan och berättade det för mig "så att jag inte blir överraskad". Vad hände med sekretess? Att inte köra över folk?!