Förstå annonser om hästsläp

K

Kiira

Har titta på annonser om hästsläp och blev förvirrad... Om det står att totalvikten på släpet är 1420 kg vad betyder det? Jag trodde att totalvikten var tjänstevikten + lasten (alltså hästen) :confused:

Eller betyder det att släpet väger 1420 kg utan häst? Låter tungt tycker jag men det kanske är det släp väger...

Kommer aldrig att kunna köra med släp med min volvo juh... suck. Den får dra 1520 kg tror jag (tjänstevikten på bilen..?)

Kommer aldrig ihåg hur man ska räkna på detta :o

Tacksam för svar
/kiira

Tror det är: tjänstevikt + maxlast. Alltså så tungt som du får dra..
Så med en bil som får dra 1520 kg så får du dra ganska många släp!

Men är det inte konstigt att i annonsen skriva vad släpets totalvikt är.... vad vet dom vad min häst väger, eller antar man att de väger en viss mängd?

Hur mycket brukar en boggi väga? Skulle ju helst vilja ha en sådan, för det verkar stabilare men det kanske blir för tungt om de väger 1420 kg.... Detta då plus en häst som väger typ 600 kg kanske...

hmm...

/kiira

Släpet väger inte 1420. Men om man säger att man får lasta typ 600 kg (Så mkt hästen max får väga = maxlast) i det + det släpet väger = det blir totalvikt = i detta fallet 1420..
Så om din häst väger som maxvikten: då väger släpet 1420.

Totalvikten är den vikt som "står i pappren" och som räknas så länge du inte har be-kort.
Det spelar alltså inte någon roll om totalvikten är 1550 och du bara lastat i 1520 kg - det är totalvikten som räknas (och i ditt fall blir det då "olovlig körning" om jag minns rätt :o).

Tjänstevikten är vad släpet väger tomt (ofta mellan 600 kg för ett enkelaxlat och upp mot 900kr för ett boggie). :)

Jag hade varit lycklig om jag haft en bil som fick dra 1520. Vår bil får bara dra 1430, och det är den vikt jag satt som totalvikt på mitt släp. Vilket innebär att jag får lasta i 610 kg eftersom släpet väger 820.

slapets totalvikt ar som sagt var vikten som det vager sjalvt och lastat med maxlast.

släpets totalvikt måste vara lägre än bilens tjänstevikt.

släpets totalvikt + bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg tillsammans för vanligt b-körkort.

släpets totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
tjänstevikten är vad släpet väger tomt.
ta totalvikt minus tjänstevikt så får du se hur mycket du får lasta sedan (max upp till 1420 då).

har precis lärt mig på körskolan :)

Kolla in en tidigare tråd på Utrustning om vikter hit och dit: jag måste fråga... boggiesläp + b-körkort

Där finns flera förklaringar av vad de olika vikterna betyder och hur de hänger ihop med varandra.

Att skriva ut totalvikten i annonsen är i allra högsta grad intressant efter som det är den som avgör om du kan dra släpet med din bil på B-behörighet.
Totalvikten betyder vad släpet får väga när du lastat in maxlast i det. Maxlasten är alltid den samma. Alltså den uträknade maximala last som man får lägga på släpet. (Det är inte samma vikt som din häst väger.)
Tjänstevikt betyder vad släpet väger när det är tomt (olastat)

Så länge du bara har B-behörighet är det endast dessa två vikter som är aktuella för dig att räkna på.

Om man tar totalvikten minus tjänstevikten så får man fram maxlasten. Din häst får alltså inte väga mer än släpets maxlastkapacitet. Alla vikter finns i släpets respektive bilens registreringshandlingar. I din bils registreringshandling står även hur tungt släp du maximalt får dra på B-behörighet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 000
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Roheryn
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat