Först rasade allt samman, men nu verkar det ljusna igen...

N

Nattis Nevacey

Jag har ridit i frebro flera ända sen jag började rida. Att byta ridskola var bara onödigt, jag hade det så bra med en duktig ridlärare och bara tre elever i vår grupp. Men så kom bomben: Ridläraren skulle sluta för att hon var så osams med stallägaren, och ridskolan ska antagligen läggas ner. Det är bara den här terminen kvar, sen slutar ridläraren. Ja, vad gör man då? Leta runt efter en ny ridskola förstås, problemet är att här finns inga bra ridskolor, islandridskolor och ridskolor där man inte får sköta ponnyerna före och efter lektionerna, det vill jag inte, visst är islänningar underbara och tölta är säkert jättekul, men nu är det så att jag bestämt mig för att hålla på med American saddlebreds och fälttävlan -inte islandshästar. Ja, det var de ända alternativen, islänningarna var mest lockande, så vi tänkte att vi kunde prova i alla fall. Men jag kände mig fortfarande besvärad, det var ju fälttävlan och saddlebreds jag drömde om, inte islänningar, hur fina de än var. Inget kändes bra, varför skulle detta hända mig?
Men då kom plötsligt en räddande ängel från ingenstans: En tjej som hade en ridskola med islandshästar, men som gick utefter gruppen, så om man ville lära sig tölta fick man det, och om man ville hoppa fick man det osv, nu har jag kollat på hemsidan. De har förutom islänningarna en welsh, ett russ och en shettis, stallet är fint och fräsht och de har paddock och tillgång till uteridning, vilket inte gör något för mig som är van vid att rida ute, och är det alldeles för dåligt väder skulle det bli teori istället. Och för mig blir ju detta perfekt, jag kan fortsätta lära mig fälttävlan, och kanske lära mig tölta -för skojs skull!

Ni kanske förstår hur bra det känns nu, att hittat en närmast perfekt ridskola. Jag hoppas också att man får lära sig mer om hästskötsel än på förra ridskolan, för jag skulle gärna lära mig sånt i värkliga världen istället för bara teoretiskt. Men huvudsaken är ju att ridskolan är bra -och det är den ju!
Att sluta rida var helt uteslutet, för vad är egentligen bättre än hästar? Jo, ingenting!:)

Sv: Först rasade allt samman, men nu verkar det ljusna igen...

va bra att det löste sig! ;) jag var tvungen att sluta på ridskolan där jag red (också en liten, med max 5 pers i varje grupp) för att ägarens kontrakt gick ut så hon fick inte ha kvar gården.. jag ville inte heller rida på något ställe där man inte fick ta hand om hästarna och lära sig hästskötsel, så jag började rida privat istället och har lärt mig allt utan grunderna själv och med hjälp av andra runt omkring mig. Gick 2 år på den ridskolan. tyvärr var det inte så mycket komplicerad dressyr men desto mer horsemanship och hästvett. ridläraren höll på mycket med western och hp och det syntes mycket i hennes sätt att lära ut. jättebra tjej! :D
jag tycker att det är synd att man i vissa ridskolor inte låter eleverna lära sig att tränsa och sadla själva, eller rent hästvett. det är lättare att lära sig rida när man vet hur man ska hanstera hästen från marken. :p

Ja, ibland löser det sig verkligen av sig själv, som tur är!
Att bara rida är ju trist, man vill ju kunna gosa och ta hand om dom själv. Det är ju lite synd att det skulle behöva hända, fast samtidigt är jag ju väldigt glad över att hittat ett så bra ställe som kanske är bättre än frebro, hoppas vi kan åka och titta på det nån gång snart...

får man fråga vilken ridskola du ska ev byta till?

Kommer inte ihåg... det ligger i kelinge i alla fall...

Ok
Kallgärdegård tror jag att den heter...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama