Försöka köpa transport eller inte?

alice

Trådstartare
Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela billevitten :D ) där det finns möjlighet att låna transporter för mindre kostnad.
En transport som jag får låna för 100.-/gång. Jättebra, men vad händer om vi båda behöver transporten samtidigt? Nästa bekymmer; det är en VV-boggi som är nervägd till 1250 kg totalvikt. Gissar då att lastkapaciteten har sjunkit i samma takt, dvs det kan bli problematiskt att lasta stor häst över 550 kg. (har inte full koll på lastkapaciteten för vv-boggi, men gissar att den är 800 kg "orginal". Är det 750 kg "orginal" är jag rökt eftersom hästen garanterat väger över 500 kg)
En annan transport som jag får låna för 150.-/gång. Också VV-boggi. Denna har inte vinterdäck så all körning på vintern är utesluten. Den ägaren tillhör inte heller de noggrannaste. :crazy:

Hur mycket tänker jag åka då? Jag kommer att tävla lite. Det blir väl någon tävling/månad gissar jag under säsongen. Sen till hösten är det inte omöjligt att jag kommer att åka iväg på träningar var 14:e dag. Men det är inget bestämt!

Köpa egen transport eller inte?
*Fördelen med egen är att jag kan "välja" eget märke efter mina premisser, ffa säkerheten.
*Jag kan själv hålla koll på transportens skick och reparera efter behov.
*Fri tillgång till transporten. Riskerar inte att behöva avstå från tävling/träning pga att det inte finns transport att låna just den dagen.
*Jag har koll på lastkapaciteten hos min transport och riskerar inte att åka olagligt.
*Nackdelen; Är det ekonomiskt försvarbart att köpa en transport för 30-50000.- som "bara står" eftersom jag inte har ambitionen att tävla varje helg eller åker på träningar två/tre gånger i veckan? Det kommer att bli en transport på avbetalning i så fall!
*Om jag byter stall, då kanske jag förlorar möjligheten att låna transport så billigt och måste hyra för större pengar.

Hur skulle ni resonera? Köpa eller inte? Gäller alltid kontantinstats vid transportköp? Har en stallkompis som köpte en beg star trailer :love: hos en firma på avbetalning utan kontantinsats. :confused: Trodde det var 20 % kontant enl lag...eller gäller det bara nya vagnar?

//Alice

Sv: Försöka köpa transport eller inte?

Hade jag inte pengar över för att betala kontant så skulle jag låta bli.
Du kan inte komma billigare undan genom att hyra av de andra.
Praktiskt att ha en egen kärra, men det är inte gratis, precis. Besiktningen brukar kunna hitta allt möjligt att klaga på.

Det finns även en del som hyr ut på långtid, jag har inte några siffor men det går ju lätt att ringa och kolla. Alexandra_W tror jag har gjort det, hon skrev om det i en annan tråd om VV. Annars kan jag leta reda på telefon nummeret.

Jag har själv transport och planerar att byta inom kort. Dock kör jag nuförtiden inte särskilt mycket, senast var för 5 månader sedan (men jag har hämtat hö däremellan :)).

Hade jag inte haft pengarna att kontant betala transporten hade jag nog - som någon annan redan skrivit - inte lånat upp pengarna utan hellre hyrt när jag behövt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker om detta: Jag har en häst på heltid som jag tränar och tävlar och som ägs av en person som...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: Bus
·
Utrustning Hejsan alla bukare! Jag går i transportköpar tankar och undrar vad för modeller som kan passa? Hästen är svårlastad och själva...
Svar
19
· Visningar
1 587
Senast: KNUTEN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama