förslitningsskador?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare fint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 561
F

fint

Hej!
Jag har en häst som ska gå en clear round i distans i juni och så vill jag hoppa någon clear round 50cm med honom på ridskolan i vår..men när jag pratade med en som har sin häst i samma stall som mej så sa hon att min häst skulle bli utsliten, för att man kan tydligen inte både skulle hoppa och träna distans. för att hästarna blir utslitna då..stämmer det eller tror ni att jag både kan hoppa någon clear round o att han går clear rounden i distans?..blev lite "rädd" för jag vill ju inte att han ska bli utsliten ju..han är 12år och har en bra grundkondition..

Sv: förslitningsskador?

Nejdå, inte blir hästen utsliten av att bli allsidigt tränat på lokal och klubbnivå. Även en häst som går på elitnivå i distans mår bra av att även hoppa på lägre höjder, likaväl som en häst som går elit i hopp skulle må bra av att tränas och gå korta distanser. Den träning som krävs för att klara en CR i distans är inte hårdare än att de flesta väl ridna och tränade hästar klarar det bra.
Alla hästar som används bör få samma typ av grundträning, men lite hopp, dressyr och långsam konditionsträning rakt fram för sin hållbarhet. Så planera du vidare. Är din 12 åriga häst bara frisk och redan en häst som är igång och rids så skall du inte få några problem.
Jag tror dock inte att en och samma häst kan gå på en högre nivå inom två olika tävlinggrenar, det skulle nog slita för mycket, om grenarna inte är närbesläktade i träning.
Hälsning Maja

oki tack så mkt för svaret..man blir ju lite orolig när man får höra sånna saker, man vill ju inte "förstöra" honom..mvh/Martina

Hingsten jag har hemma är 13 år och tävlar flitigt i både ponnyhoppning och distans och då går han också betydligt högre än cr nivå.

Alla mina hästar både hopp-terräng-distans-dressyr och körtränas bland annat. Vem 17 vill göra samma sak varje dag? DÅ blir man utsliten både fysiskt och psysiskt.

Träna på du! :) välkommen till distansen!

Hej Martina!
Jag tror inte Sören skulle ta nån skada alls av att få sån allsidig träning... Kände ju dessutom igenom hans ben då vi var i stallet och dom verkar vara starka och fina...
Du har ju hoppat honom förut så han är ju van att hoppa och det blir ju bara roligt för honom med omväxling...
=)
Du ska se att vi fixar så han håller!
Han klarar de utan problem!

fint skrev:
men när jag pratade med en som har sin häst i samma stall som mej så sa hon att min häst skulle bli utsliten, för att man kan tydligen inte både skulle hoppa och träna distans. för att hästarna blir utslitna då..

Vilket pucko! (Hon som sa det alltså!) Det finns massor med distanshästar som samtidigt tävlar i en annan gren. Det är först när man kommit upp riktigt högt som det kan vara svårt att kombinera - men inte för att hästarna blir utslitna, utan snarare för att tävlingarna (och uppladdningen inför dem och viloperioden efteråt) krockar.

Lycka till!

ja det är just det som är vårt problem, tävlingarna krockar ofta....Men vi låter distansen gå före i de flesta fall då det finns betydligt fler hopptävlingar att välja på...

Hej! Vill bara fråga en liten fråga när jag läste detta. Jag har en fälttävlanshäst som jag tävlar dressyr/hoppning/terränghoppning och distans med. Men bara 30km tvälingarna måste väl ta ganska hårt på honom eftersom vi tävlar La/La och msv. Nu blev jag lite orolig. Bör jag sluta träna honom i distans eftersom han också körs (bara lite) det är ju mycket men vi varvar mycket han 7år älskar hoppning och springa på i skogen och älskar att dra vagnen. Men han tävlas rätt hårt i fälttävlandet. Han har hur mycket kondition som helst och tycker att det är kul men bör jag sluta med distans nu behöver jag hjälp!!! (Ps man käner inga förslitningar i hoven och så men det är bara utvärtes. ) VÄLDIGT TACKSAM FÖA SVAR!!!

Så länge du inte tävlar alla grenar på elitnivå och startar samtliga elittävlingar så tror jag inte att det är någon fara, snarare tror jag att de olika tävlingsdiciplinerna gör att du tränar väldigt allsidigt och på det sättet minskar skaderisken. Jag tror inte att det är tävlingarna i sig som sliter på hästen, utan det är hur man tränar till dem.

Jag upplever att det finns många fördommar mot "udda" sporter. Är själv dressyrintresserad och står i ett hoppstall. Tycker om att variera min ridning och vill starta en clear-round distansritt och har ridit lite för en westerninstruktör. Är också lite nyfiken på barock. Att vara dressyrryttare i stallet är helt ok, det finns det fler som är, men när jag nämner distans, barock eller distansritt så ser en del vettskrämda ut... :confused: . Så nu försöker jag i samma mening jag nämner distansritt försvara och förklara... det är egentligen lite trist.

Kort sagt tror jag kommentaren bygger på förutfattade meningar och okunskap om distansritt.

O_lovis_O skrev:
Men bara 30km tvälingarna måste väl ta ganska hårt på honom eftersom vi tävlar La/La och msv. Nu blev jag lite orolig.

En distansritt på 30-50 km ser jag som ett bra träningstillfälle. För att rida distans upp till 50 eller 80 km behövs ingen särskilt distans-träning. Du måste ju hur som helst hålla din häst i kondition, och då passar det väl bra att lägga in en distansritt då och då.

Träningen för dessa distansritter består nog mer i att få hästen att vänja sig vid att dricka och kunna koppla av när det är dags för vila. Samt att hålla det tempo ryttaren bestämmer istället för att rusa med de andra hästarna.

Hejsan! :)
Jag har en D ponny som tränas och tävlas i hoppning, samtidigt som mamma tränar och tävlar henne i distans.
Det är inga problem alls för hennes del, hon tycker bara att det är kul att få komma ut och göra nya saker :)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Ramona
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 976
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka