Förslag på uppvisning?

Nussikan

Trådstartare
Någon som har något bra förslag på hur man kan lägga upp en uppvisning där man blandar ridning och körning? Kanske t.om. både dressyr, hoppning, skolkörning och skogs/brukskörning? Många ideer tack! :)

Sv: Förslag på uppvisning?

Ungdomssektionen på klubben hade en show där ridskolans hästar visades upp förra sommaren..
Då RED de kadrilj, hade duellhoppningar, löshoppning och visade lite skolkörning.

Anna-Carin

Ok, ja det är något sådant, men samtidigt vill jag på något sätt göra så en häst får göra flera grenar, utan att det blir något "stopp" i uppvisningen, det ska visa hur mångsidig fjordingen är :)

Hmm då låter du först hästen dra fram hindermaterialet till hindrena med loksele får lite skogskörning så..

Å sen selar ni om och kör in med finvagnen och visar lite ökningar å så.. Tar med er banpersonalen i vagnen ut i från banan...
Får hjälp att sadla på häst istället och hoppar över hindren???

Med en bra speaker kan man trolla bort avbrotten tror jag...

Anna-Carin

Bra! Vär värt att fundera på! Man kan ju ha två hästar som gör olika saker och när den ena går ut kommer den andra in osv...då får dom ju fprtfarande göra lite var utan att det blir stopp. Det tar ju ett tag att sela om etc... Men det var en jätte bra grundtanke! Tack! :)

Jag kom just på en grej, skogskörning och brukskörning måste inte tvunget vara med, det vet ju ändå alla att fjordingar används till och det är ju det "eneklspåriga tänket" vi vill få bort. Så fokus på skolkörning, dressyr, hopp och kanske bruksridning...

två hästar låter enklare i det läget, då blir det ju som du säger inget stopp.
Får man fråga vad eller snarare vart? :angel:

Tanken är väl lite inför Elmia nästa år. Så du får gärna vara med om du vill! :) Ju fler dessto roligare :D

Senast ändrad:

Jag vill ha mer roliga ideer! :bump: Låt dom där små grå få jobba lite nu! ;)

På vår julshow förra året gjorde vi en mycket uppskattad kadrilj där vi blandade rid o körekipage. Ett led med ryttare o ett led med kuskar, så körde/red vi en spegelritt. Just för att visa att man kan köra o rida samtidigt. Det gick verkligen hem hos publiken. Vi får höra om den än idag. Hade varit jätte snygg med bara fjordingar!

Jätte bra! Då kan man ju göra en kadrilj först med dressyr, både ridning och körning och sedan kan några dra in hindermaterial och så kan man hoppa en bana, så får man ju med fyra moment :) Tack!

Mer ideer är välkomna! :banana:

Ja, precis en sån tänkte jag på - spegelritt med ett dressyr och ett körekipage!

Sen kan man ju ha någon punkt som visar bruksridning+brukskörning, med två hästar samtidigt. Så kan man visa (+ speakern förklarar) några exempel på hur brukskörningsmomenten "översatts" till bruksridning.

Och så hoppning då, gärna att hinderbommarna dras in på skogskörningsvis.

Man får försöka pussla ihop något program så att utrustningsbytena blir smidiga. Någon extra poäng kan det ju bli om t.ex. den häst som först visat upp sig i loksele sedan byter om till dressyrsadel, så att folk verkligen fattar att man kan använda samma häst till både ridning och körning.. Annars kanske detta program funkar med två hästar?

Först bruksridning+brukskörning. Sedan av med vagnen och släpa in några bommar. Ridhästen stannar kvar och hoppar, medan körhästen byter om till finsele. Och så avslutar man med spegelritt/körning.

Någon sorts kadrilj där man kör stockar alt. hinderbommar på skogskörningsvis och några rider och hoppar över stockarna när man möts, typ på diagonalen. Så hade vi en gång i tiden

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
412
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar