Förslag på roliga ridövningar för barn på ridksola?

M

Miss Princess

Jag ska hålla ridlektion för barn i 12 års åldern och skulle vilja ha förslag på övningar som barn i den åldern klarar av och tycker är roliga!

Sv: Förslag på roliga ridövningar för barn på ridksola?

Vad de klarar av är ju väldigt olika, beroende på hur duktiga de är på att rida.

Om jag måste hålla lektioner (vilket tyvärr händer iblad när ordinarie ridlärare har förhinder) så brukar jag inrikta mig på att åsamka så lite skada som möjligt, dvs jag ger mig inte på något nytt och obeprövat. Oftast kör jag med mycket övergångar: Först skritt-halt-skritt, sedan skritt-trav-skritt. När det funkar får de gå vidare med trav-halt-trav och trav-galopp-övergångar. De som kan får rida galopp-skritt och ryggning också. Jag lägger gärna in volter mellan övergångarna.

Det är ett ganska bra upplägg eftersom det går att anpassa till olika ryttare. Har man en blodig nybörjare med i gruppen kan de andra rida sina övergångar innanför spåret och gröngölingen kan koncentrera sig på att rida lätt på spåret eller något. Hästarna blir lydiga och lösgjorda av de många övergångarna och ryttarna brukar trivas med att få en känsla av att hjälperna förfinas och går igenom.

Trava över bommar, kanske hoppa nåt hinder ifall de kan hoppning då :) serpentiner, volter, galoppfattningar, tempoväxlingar, rida barbacka, rida utan stigbyglar, skänkelvikningar

Trava över bommar, kanske hoppa nåt hinder ifall de kan hoppning då :) serpentiner, volter, galoppfattningar, tempoväxlingar, rida barbacka, rida utan stigbyglar, skänkelvikningar

Om jag höll en lektion för några ryttare som jag inte kände så skulle jag aldrig våga låta dem hoppa eller rida barbacka. Men ni kanske vet hur mkt alla era elever har ridit...:cool: Även om den ordinarie ridläraren säger att dem är duktiga så vet man ju aldrig

caprillibanor brukar gå hem, handlar mest om lydnad och man behöve rinte ha några hinder med alls.. volt runt kon, slalom, halt mellan koner/bommar, rida bredvid markbom och rygga bak så långt som bommen är lång, travbommar, volt, galoppbommar och halt mellan koner om mål..

På ridskolan brukar de yngre få rida utan stigbyglar och lägga en vante under rumpan, sen gäller det att man sitter ordentligt på rumpan så inte vanten ramlar av. :idea:
De kan även få göra en liten trailbana (tex galopp på en kortsida, ryggning vid en punkt, ha ett dubbelt U av sex bommar och sedan ska man gå igenom utan att hästen går utanför bommarna)
Kanske låta dem ha lekar? Hela havet stormar, norsk fylla, slalom osv. :)

Balansövningar av olika slag brukar vara både nyttigt och något som de gillar. Det går ju att anpassa efter deras ridvana.

Balansövningar, övergångar, bommar/cavaletti, olika ridvägar, dressyrsteg, öppna/sluta, om det är hoppning, bygg "roliga" hinder (trippelbarr, stuts...)
Se till att alla är akriva och att du också är det. Ifall de är lite duktgare, be dem rida sina egna vägar, det blir lite roligare då.

Om jag höll en lektion för några ryttare som jag inte kände så skulle jag aldrig våga låta dem hoppa eller rida barbacka. Men ni kanske vet hur mkt alla era elever har ridit...:cool: Även om den ordinarie ridläraren säger att dem är duktiga så vet man ju aldrig

Jag är ingen ridlärare :) Men antar att man måste ta reda på innan vad eleverna kan och inte kan innan man har en lektion :angel:

Det beror ju helt och hållet på hur duktiga ungdomarna är. En 12-åring kan ju likaväl tävla SM som inte ens kunna galoppera...Men balansövningar tycker ju dom flesta ridskoleryttare om, likaväl cavaletti och hoppning. Prata med ryttarna om vad dom brukar göra på deras ridlektioner med ordinarie ridinstruktör. Vilken grupp är det du ska undervisa ? Hur länge har dom ridit ? Vad kan dom ryttarna ? Prata med den förra/ordinarie ridinstruktören. Jag är säker på att han/hon kan göra dig mkt klokare inom ämnet. ;) Om du fortfarande inte har någon aning om vad du ska ta dig till mig gruppen så kan du ju alltid låta ryttarna bestämma vad ni ska göra. Alltså ha en "önskelektion", gärna med att önska egna ponnyer/hästar till det också. Brukar vara uppskattat ! :D

Mina 12åringar tycker att det är kul med caprillibanor, styrövningar på en hand (slalom, bommar i ett U med en tunna i mitten som dom ska runda utan att gå utanför bommarna), lekar tex :) Skepp, hav och land är något som alltid går hem :P Men det förutsätter att alla kan galoppera samtidigt :) Och så tycker ju ungarna i den åldern att det är skitkul att galoppera, visst kan man lägga in galopp i övningarna men inte för mkt, det slutar oftast med trötta, ovilliga ponnyer ;P

Jag brukar börja med att få barnen själva att berätta vad de brukar göra på sina lektioner för att få en bild av vad barnen anser att de gör. Sen brukar jag som vikarie koncentrera på sits och hjälper det är alltid nyttigt. Vägar och nogranhet och planerad ridning genom övergångar vid bokstäver och kull på bokstäver vid tex snett igenom. Gå på volten och vända över i luckor är en bra övning för kontroll av både sig själv och hästen. Kan utföras i alla gångarter beroende på gruppens kapasitet.

Jag brukar börja med att få barnen själva att berätta vad de brukar göra på sina lektioner för att få en bild av vad barnen anser att de gör. Sen brukar jag som vikarie koncentrera på sits och hjälper det är alltid nyttigt. Vägar och nogranhet och planerad ridning genom övergångar vid bokstäver och kull på bokstäver vid tex snett igenom. Gå på volten och vända över i luckor är en bra övning för kontroll av både sig själv och hästen. Kan utföras i alla gångarter beroende på gruppens kapasitet.
Ojj, vilken gammal tråd du letat upp!

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 708
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama