Förslag på ridövningar

bigganl

Trådstartare
jag har kört fast lite med ridningen och behöver tips på övningar. Tränar än så länge själv och det är lätt att bli hemmablind. Hästen är byggd så hon lätt hamnar på framdelen. Har jobbat henne väldigt mycket i skritt med mycket skolor. Där fungerar det väldigt bra, men nu till problemet.
Förut fungerade traven också ganska bra. Jag hade ofta lite för mycket häst i handen först, men efter en liten stunds trav bar hon sig själv och det känder riktigt bra. Nu går traven bara sämre och sämre. Hon vräker sig fram i trav, istället för att börja trava med benen så vältrar hon sig fram med kroppen och sen börjar benen trava. (hoppas ni förstår denna någon konstiga beskrivning) Jag har provat att rida med hellånga tyglar. Med halvlånga och med sträckta. Hon svarar inte på något av det. Massor av halvhalter och halter och där svarar hon bra, men hon vill inte ta travhjälpen långre. Förut behövde jag bara sitta och nästan bara tänka trav. Nu måste jag vara övertydlig och ändå får jag inte igång bakbenen. När detta började återgick jag till mera skrittjobb istället för att stärka henne men i takt med att skrittarbetet blir bättre och bättre blir travarbetet sämre och sämre.
Vi har hamnat i en ond cirkel.
Har ni förslag på övningar?
Jämfört med i höstas har vi gått tillbaka helt klart.

Sv: Förslag på ridövningar

Ingen som har nåt förslag???
Till helgen ska jag rida för instruktör och hon kanske kan få det att lossna. Men kom gärna med tips. Jag är villig att prova allt. Har tidigare bara ridit halvblod i stort sett och den här hästen är så annorlunda i sitt rörelsemönster att jag måste gå nya vägar. Jag är van att hästens rörelse går framåt uppåt och nu känns det som rörelsen går framåt nedåt i stället. Finns det andra som rider tyngre hästar som är bygda i nedförsbacke, med liknande problem kanske? (eller har haft)

Jag kan bara svara på vad jag hade gjort med en sådan häst. Jag hade övat övergångar. Mjuka sådana.

Skritta på en volt, flytta hästen inåt och utåt, se till att formen i skritt sitter, när hästen vill sänka sitt huvud är rätt tillfälle att be om trav, driv med bara inner skänkel och tillåt hästen att röra sig i sidled i övergången om den vill det. Trava något varv eller två på volten, hitta formen och gör en mjuk avsaktning, förslagsvis genom att vrida bak inneraxeln och flytta bakdelen utåt.
Det blir inga snygga övergångar men de blir mjukare hela tiden och vettiga övergångar ger bättre trav. Lycka till och hoppas att du får fler tips som kan hjälpa dig!

Ska prova. Har tränat massor av övergångar men här har jag lite annan hjälpgivning så det ska bli intressant att se om resultatet blir annorlunda. Ska ut och rida om ett par timmar.

Provade och idag fungerade det riktigt bra. Lite annorlunda hjälper mot vad vi är vana men det kändes bra. Höll bara på en liten stund när det gick så bra. Vi måste bryta den onda cirkeln.

Du kanske gör sådant ändå, men jag tänkte spontant att hästen kanske behöver lite mer "aktion" mellan varven, i sin träning / motion. Att den kanske går in på mer energisparfunktion än du vill för att kunna få aktiv bakdel? För att få lite spänst behövs lite adrenalin också, men jag menar ju inte att hästen ska stressas.

Jag tänker på så klassiska saker som att ta ut och galoppjobba hästen, klättra, gymnastikhoppa små låga hinder och gärna studs (kan du ju låta hästen göra avsuttet också), rida övergångar utanför ridbanan, trava över cavalettis... Varvat med finmotorisk koordinationsträning då alltså. Man kan ibland få himla bra effekt, inte minst på hästens bjudning och humör, av att bryta ett stillsamt pill-jobb med en kort avstickare till hoppbanan eller ta en galopptur om man råkar ha lämplig mark i närheten, för att sedan återgå till pilleriet. :)

Jodå, jag varierar så mycket jag kan med cavaletti, små saxar, uteritter, klättring, longering, tömkörning, men det kunde ju inte du veta. Det är bra att få alla möjliga synpunkter och tips. Rätt vad det är dyker det upp något som jag inte provat eller tänkt på.

Trav och ryggning har liknande rörelsemönster så om du har problem med travet öva på ryggning. Gör det vid hand, hästen ska rygga precis rakt bakåt med bogen exakt framför baken och huvudet exakt framför bogen så lågt placerat som bara är möjligt.

I början vänder och vrider sig hästen som en orm för att slippa rygga rakt så då är ditt jobb att strunta i riktningen utan att bara se till att alla kroppsdelar är placerade i rakt led (stå framför, det är lättast). För en utomstående som studerar er kommer det att se ut som att ni ryggar på en konstig baklänges volt men strunat i det, när pållen lärr sig att det inet hjälper att slingra sig så kommer den att börja backa rakt.

Om man backar en stund och sen hoppar upp och travar så blir traven gudomlig!!!!

Ja där har vi någonting som jag inte provat. Måste jag ju testa. Imorgon ska jag rida lektion för 1.a gången på 6 år. Det ska bli intressant. (för övrigt andra lektionen på de senaste 13 åren.) Frågan är väl hur mycket olater och fel jag lagt mig till med under all denna tiden. Men på söndag ska jag prova. Vi har nämligen också lite problem med ryggning (som du säker redan gissat) men jag tänkte att jag lämnar det för tillfället och tar det senare, vilket kanske var fel tänkt?

Hahaha, så har jag oxå tänkt i många år. Du vet, man ska ju inet backa en häst i onödan då det är en "underkastande" rörelse.....
Alltså struntar man i att rygga och har eviga problem med traven...
Eller så tar man en lektion för en underbar tränare som visar en fördelarna med ryggning och njuter av en fantastisk trav:bump:

Vill ha fler lektioner NU!!!!

Ja vi har allt tänkt lika. Nu har jag inte provat med ryggning än, men ska under veckan. Jag red lektion igår och det var en annorlunda upplevelse. Vi jobbade i skritt i vad jag trodde var ca 20 minuter men det visade sig att vi höll på i en timme. Hästen var så trött att hon höll på att somna med mig i sadeln. Idag gjorde jag samma sak men bara i en kvart. Hästen var med direkt och jag kunde inte låta bli att prova ett par varv i trav. Döm om min förvåning när jag travade med hängande tyglar och hästen bar sig och stannade kvar i tempo. Inget vältande framåt alls. Jag lirkade/lossade lite med innerhanden när det behövdes bara.
Jag tror det här var precis vad vi behövde.
Nu ska min dressyr, som hittills varit lite akademiskt inriktad, BLI akademisk.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama