Förslag på ras passande som servicehund

E

Elshacera

Hejsan alla har "bara" haft schäfer, letar nu efter hund renrasig eller blandis . Skall utbildas till servicehund till barn 13år när hunden är klar med "studierna".
Behöver nu tips och förslag på lämplig ras/korsning.
Skall vara "tålig" och klara av mycket motion.
mvh El

Sv: Förslag på ras passande som servicehund

Förtydligar bara...
Med tålig avser jag att vi är väldigt aktiva ute mycket. Hunden skall alltså vara sådan att han/hon trivs med mycket aktiviteter.
Skall tycka om att jobba.
mvh El

Själv har jag rottis, men vet att även flattar & hoffe kan bli fina följeslagare bla :)

Alla retrivarar och rottisar är vanliga som servicehundar. Finns även många som har BC. Men det beror lite på vad hunden ska göra med. Man måste utgå från det innan man väljer ras.
Här kan du lästa mer
http://hem.passagen.se/finola/

Vad för typ av servicehund ska den bli?? om du beskriver framtida uppgifter så kan jag ge bra förslag på raser...

Gjort C-uppsats om servicehundar och brinner för att de ska bli mer erkända i samhället...

Den skall vara till ett barn med svår diabetes.
Skall alltså dels läras att känna av känningar samt kunna hämta hjälp/påkalla uppmärksamhet snabbt om barnet går in i koma.
Vilket går snabbt när det sker.
Tack alla ni som svarat.
Vill gärna ha fler förslag, tyvärr går rottis bort. Detta då syskon i familjen blivit biten av en sådan och dessvärre VÄGRAR släppa in en sådan i familjen.
Förresten ytterligare en tanke...
Eftersom hunden skall kunna hämta hjälp bör det vara en ras/blandning som folk ej är "rädda" för.
Tänker mig följande dottern ligger medvetslös hunden sitter brevid. Tror inte att alla skulle tordas gå fram och hjälpa till om hunden är schäfer eller rottis.
OBS! ar själv haft schäfrar så det är inte fördomar från min sida. Skulle gärna ha en ny, men med tanke på ovanstående går den rasen bort.

mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Om det är till ett barn och det främst handlar om varna och larma så kan man ju tänka sig att en mindre hund vore bättre. Jag kan inget om servicehundar, men vet att en Isländsk fårhund blev årets bragdhund för ett par år sedan då den larmade då matte blev sjuk.

Men, har inte servicehundar ett speciellt märke på sig när de är 'in public' just för att folk ska veta?

Har hunden det och det även finns mer info. att läsa (eller vad som helst) på hundens märke eller om den har en liten klövjeväska på sig med det nödvändigaste som barnet behöver vid en kraftig känning, om nu barnet skulle falla ihop på gatan och få känning, så att folk ska veta vad som sker och vad som ska göras och vågar gå fram och hjälpa barnet...

För då borde hundens ras inte spela ngn större roll om folk bara Visste att det är en servicehund och därmed ofarlig att gå fram till vid behov.

En tanke bara.

Cocker spaniel kanske? både amerikansk och engelsk skulle jag kunna tänka mig

Kelpi är mitt försla.

Till en sån uppgift känns det lite logiskt (tycker jag) att i första hand kika på vallhundar (ej de som verkligen verkligen behöver valla för att må bra) som är mycket duktiga på att alltid hålla koll på sin matte/husses signaler.

Australian shepherd ploppar upp först i mitt huvud.

om det "bara" är diabetes hunden ska hålla reda på (alltså inte behöva hjälpa till med praktiska sysslor, vara ett fysiskt stöd osv) så är rasen inte det viktiga, utan individen. men det underlättar om det inte är en hund som gärna vaktar, om barnet skulle bli sjukt och vårdpersonal behöver komma åt barnet.

i sydsvenskan stod det för några dagar sedan om en whippet som godkändes som servicehund :). men andra förslag är retriever, spaniel och pudel. det är raser som allmänheten anser vara "snälla".

Det skal vara en hund som har extremt hög bit och aggressivitetströskel.

Lugn vid passivitet,
fokusera dpå föraren..mycket känsligt luktsinne,gärna lite"överkänslig"empatiskt sett.

de måste kuna plocka up signaler snabbt,och vara mentalt stabil bland folk.

Det jag först tänker på är bordercollie,det andra är australian shepherd,mend å brukstyp och med dokumentarde spåranlag bakåt.

Vore jag som TS så skule jag undersäka via partners in independence och de störra organisationerna i us ao england vilka raser somd e använder mest för just det specifika arbetet.

Tollare?
Reterivers har mkt vill to please. De är oftast mkt trevliga mot andra hundar, vänliga mot människor och ett "snällt" utseende.

För den uppgiften används ofta terriers av nåt slag.

Ta en titt på Cavalier King Charles Spaniel om det endast är diabetesen det gäller. Vet att åtmistone någon blivit godkänd annars har de ju storleken lite emot sig. Lär ju inte bli något problem med att folk blir rädda... Fin näsa, viker inte från mattes sida utan kommado, lätt temperament och trots storleken tål den det mesta...

Prova med en Golden eller Labrador? Labbar och Golden brukar vara populära som blindhundar och ser inte så skräckinjagande ut heller.

Har aldrig hört talas om en lagotto romagnolo som är service hund, men jag tror att de skulle passa utmärkt som det.

Du ska ha en ras som är allert dygnet runt, känner en diabeteshund som är en terv men han gör annat oxå... Tänker på en mindre hund som barnet själv känner sig trygg med... Jack russeln är en tuff o allert hund men kanske inte alltid den mest lätt-tränade, kräver fast hand...http://www.soshund.se under fliken ekipage och i tjänst kan du se olika förslag på hundraser och vad de gör, dvs fysisk, diabetes eller epilepsi.... Har du inte varit i kontakt med förbundet så ha kontakt och fråga dem...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 277
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 337
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka