förslag på korthåriga kattraser?

E

Eccentric

Har en katt sedan nio år tillbaka, en bondkatt.
Är sugen på att skaffa en till, men nu funderar jag på ras.
Vill dock inte ha en långhårig katt som kräver en massa pälsvård.
Nån som har förslag på raser (som ligger i en rimlig prisklass, det blir en sällskapskatt, inte utställning och dyl.)

Gärna en lite lugnare ras, som samtidigt är social. Har inget emot att den sover i sängen osv.
Funderar på att ha den som innekatt också (eftersom jag och min pojkvän nog flyttar till en lägenhet snart). Några raser som lämpar sig speciellt till detta? Känns lite "fel" att ha innekatt då man är van vid att ha en utekatt som kommer och går som hon vill.. Plågas katterna av att aldrig få gå ut?
Mkt tacksam för svar! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: förslag på korthåriga kattraser?

Ska du köpa raskatt så är det svårt att hitta nån som inte säljs som innekatt. Dom flesta raser är avlade för att klara innelivet och dom flesta uppfödarna vill helst att deras "avkommor" hålls som rena innekatter av säkerhetsskäl. Så det är inga problem oavsett ras. Hur pass dom plågas beror mest på dig som ägare. Om du ser till att kisse har saker den behöver (mat, vatten, leksaker, klösträd, bäddar osv) så går det till 99% ingen nöd på dom.

Gällande ras så ligger dom flesta korthårsraserna runt 5-7000:- i pris. Några få raser har skillnader i pris beroende på användning, men dom flesta tror jag säljer katter för priset den är värd, inte prissätter efter vad den kan prestera. Kanske om du hittar nån med defekt på (sned svans, färgfel osv) att du kan få den nån tusenlapp billigare. Men jag tror inte du blir så poppis om du ringer och frågar efter sådana katter. Så räkna med runt 5-7000:-. Vissa raser, så som Bengal, Sphynx och ovanligare raser kan kosta ännu mer. Medan Européerna kanske är något billigare.

Sen beror det på vad du vill ha för sorts katt. Dom skiljer sig ju i tempramentet, vill du ha en aktiv katt? Medelaktiv? Lugn? Pratglad? Tystlåten? Framåt? Försiktig? Osv.

Ja jag vet att det beror på mig som ägare. Det är inte problemet. Jag tänker mer på att en katt är ju knappast "gjord" för att vara inomhus hela sitt liv? Det går ju tex inte att ha "innehästar" (ganska dålig jämförelse, men du förstår vad jag menar).
Jag har ingen erfarenhet av att äga en innekatt, men jag känner folk som har innekatter.

Jag sa inte att jag inte har pengar att betala med, jag ska inte köpa en "defekt" katt! Jag undrade bara om det fanns några raser som kanske var billigare än andra av olika anledningar.

Och som jag skrev så vill jag ha "Gärna en lite lugnare ras, som samtidigt är social".
Kan tillägga att den gärna får vara nyfiken och pratglad, dock inte hyperaktiv.

Nån annan som har svar?

Jag är inte så duktig på raser och jag läser mest på om de aktiva raserna eftersom det är det jag är ute efter.

Detta kanske kan vara till hjälp? http://animal.discovery.com/breedselector/catselector.do

fast den stämmer inte till hundra procent för enligt den så är jag bäst matchad med devon rex och cornishen finns inte ens med på listan :angel: Just nu drömmer jag själv om en burma men har tyvärr inte råd :(

Jag har själv en Brittisk korthår och vill därför rekomendera det, sedan finns det en ras som heter Burmilla som är väldigt fin Du kan läsa mer på www.brks.se och se lite bilder. Jag har märkt att priserna varierar lite. Det beror på var du köper din katt, kolla runt lite innan köp, det finns de som inte är så jättedyra.
Lycka till!

Jag påstod inte att du inte hade pengar, men många vill ha en billigare katt för att dom inte ska ställa ut eller avla. Eftersom du tog upp det, tog jag förgivet att du var ute efter en sån, vilket kanske var fel förstått av mig?

Som jamjam skriver är britten lugn och härlig, dock kan den uppfattas som rätt osocial mot främlingar. Lite av en enmanskatt, den tyr sig till sin ägare mest. Den enda nackdelen jag kommer på med britten är att den hårar en hel del. Annars är den lagom på alla sätt tycker jag, lagom busig, lagom pratig, lagom ivägen, lagom gosig osv. Ingen knäkatt generellt, men mina ligger gärna bredvid eller i närheten. Sen att den är så gudomligt söt gör ju inte saken sämre direkt :)
Rexarna (Devon Rex, Cornish Rex), burma, siameser/orientaler, korat och russian blue hör väl till dom mer aktiva raserna. Dom är ganska ädla i utseendet, ju kraftigare katt desto mindre aktivitet.

Nån speciell färg du gillar? Inom katter är det ju okej att köpa efter färgen :)

Sorry om jag puttar upp en halvgammal tråd nu, men har varit bortrest drygt en vecka..

Tack för era svar!
jag tog inte illa upp, och du förstod det rätt med att jag inte skulle ägna mig åt utställning/avel.
Ska kika vidare på era tips, tack igen :)

färg har ingen större betydelse för mig, jag ser till individen :)

Själv har jag 2 st cornish rex,
jättetrevliga katter, när de väl busar så BUSAR dom! :D
annars är dom rätt lugna av sig, men det varierar nog från katt till katt..Sen är väl ett + i kanten att de inte fäller alls mycket och oftast så tål allergiker denna ras. Vi har alltid haft dom inne,men har tagit ut dom i sele och på balkong osv..de kostar runt 5.000-6.000..
om du är intresserad så kan du kolla på www.rexringen.nu
eller skicka ett PM till mig om det är något du undrar. :D

Jag måste få slå ett slag för ragdollen. Det är visserligen ingen korthårig katt men pälsen är ändå mycket lättskött eftersom den liksom skiktar sig när katten rör på sig. Tycker det är en underbar ras. Sociala, lättlärda och helt enkelt underbara :love: Har sett att de finns från 4500 och uppåt. Själv betalade jag 5000 kronor stycket för mina. Man får ingen avels- eller utställningskatt för 5000 men det var inte heller det jag var ute efter.

Hur vill du att katten ska vara i övrigt? Det finns ju allt från lugna katter till hyperaktiva katter. Om du uppskattar den "klassiska bondkatten" kan europé vara ett bra alternativ. Britter är bastantare, som nallebjörnar. Om du gillar perser kan exotic (korthårig perser) vara ett alternativ.

Mer aktiva raser är siameser/orienaler, devon rex, cornish rex, burma och aby.

Och nej, katter mår inte dåligt av att vara innekatter. Inte om de erbjuds den stimulans de kräver.

Om det endast är pälsvården som avskräcker dig från långhåriga katter så kan även jag rekommendera ragdoll. Ragdollen är semilånghårig, med en väldigt silkig päls som generellt inte tovar sig (en del individer kan dock få lite tovor under vissa säsonger av året).

I övrigt så passar ragdollen väl in på din beskrivning av önskekatt: De är oerhört sociala och människokära, vänliga och lätthanterliga, bekväma och lugna. De gör inte så mycket väsen av sig, annat än för att söka ditt sällskap. Mina hoppar tex aldrig upp på diskbänken eller spisen, vilket är oerhört bekvämt! De lämpar sig ypperligt som innekatter, men kan mycket väl uppskatta att gå ut i koppelpromenader eller i rastgård.

En ragdoll kostar ca 5000-8000:-, lite beroende på vart i landet du bor, vilken uppfödare du vänder dig till osv.

tacksam för svaren!

intressanta raser, har googlat runt lite.
nån som vet någon bra sida för olika kattraser så man kan läsa mer om många olika?

tackar o bockar!!

föresten så tänkte jag kapa min egen tråd istället för att skapa en ny och fråga vart jag kan få tag på datum och platser för kattutsällningar? har bara varit på en tidigare och det var några år sedan.
på ett sånt ställe får man ju se många olika raser, roligare att se "irl" än på bild dessutom! :)

Senast ändrad av en moderator:

på SVERAKS hemsida finns det också! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 232
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 357
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar