Förslag på hur man kan göra inlärningen av fotgående roligt!

YorkWann

Trådstartare
Japp, har ni några förslag? :)

Han är positiv och glad överlag, och gillar att göra grejer, men just fot har vi itne fått till. Han (och matte :crazy: ) tycker detta är lite tråkigt nämligen...

Sv: Förslag på hur man kan göra inlärningen av fotgående roligt!

Hm. Svårt att svara på. Om du tycker det är tråkigt så genomsyrar det ju det hela. Se på det som att det är grunden till allt. Om du inte har en följsam, uppmärksam och något så när rättplacerad hund så blir det ju svårt att göra andra moment.

Hur gör ni nu när ni tränar? Hur belönar du? Kan du precisera varför det är tråkigt?

Detta skulle jag med vilja ha tips på. får helt enkelt inte till det trots att vi jobbar på det en stund varje promenad...

Japp, har ni några förslag? :)

Han är positiv och glad överlag, och gillar att göra grejer, men just fot har vi itne fått till. Han (och matte :crazy: ) tycker detta är lite tråkigt nämligen...

Vi kör det nr jag kommer ska du få se på glad hund sen ;)

Precis som Gabbi sa så är det jättesvårt att få till det om du tycker det är trist. Svårt också att komma med konkreta tips med så lite bakgrundsinfo. Om han tycker att andra saker är tråkiga men ogillar just det fria följet så tor jag nog att det hänger helt och hållet på dig som förare. Det ska inte vara svårt att få honom att gilla det om du gör det roligt och om du är glad och positiv.

Jag har en tjej som också är knepig med fritt följ, men då är hon inte arbetsvillig annars heller- en stor del av förklaringen.

*kl*

Kan någon förklara hur man ska få människor att tycka det är roligt då? ;)
För tja, det är inte bara TS som tycker att det är lite tråkigt med fotgående... och som sagt var så påverkar det ju hunden..

Hm, ja det är ju svårt att svara på. Jag försöker att inte träna det så mkt på BK, eller uppstyltat och planerat, för det tycker jag är tråkigt. Jag hittar snarare en solig mysig gräsyta i skogen där vi tränar sidoförflyttningar, tempoväxlingar och så vidare. Jag använder fotträning som en nyckel till min hunds koncentration i vardagen, och inte bara på plan. Är hon stirrig och vill dra i kopplet när vi går över vägen tex, då gör jag halvhalt efter halvhalt och hon sätter sig fot varje gång, och så kanske jag går ett sniiiiiigelsteg fram, och sen åt sidan. Att göra det med en hund som glatt skuttar som en känguru på ens vänstra sida är rätt kul, tycker jag.

Utgångspostionen är ju det största fundament man har i lydnaden.
Kan ju säga utan en bra utgångspostion med kontakt så har man ingen lydnad nånstans. Allt utgår ifrån att hunden är vid din vänstra sida o har kontakt med dig, varse sig det är appotering eller sättande undergång.

Många förstår inte hur viktig faktiskt en bra utgåns postion är och slarvar i med den eller gör det utan o förstå.
Gabbi som vi körde med i 3 dagar hade inte riktigt förstått det tills jag visa o då insåg aha allt är ju därifrån hunden utgår med allt, sitter den snett ja då kommer hunden starta snett i sitt fotgående o lägga sig snett o.s.v.

Sen att hunden tycker det är skönt o sitta vid sidan om sin förare o känna trygghet o glädje är också viktigt för då har man sen en bra grund för o kunna få moment snabbt utförda.

Gabbi som vi körde med i 3 dagar hade inte riktigt förstått det tills jag visa o då insåg aha allt är ju därifrån hunden utgår med allt, sitter den snett ja då kommer hunden starta snett i sitt fotgående o lägga sig snett o.s.v.

.

Jag får väl försvara mig här med att det inte handlade så mycket om att förstå, som om att vi faktiskt inte hade tränat fot innan. På samtliga kurser vi har gått har "fot" varit bannlyst av olika anledningar som jag kanske inte håller med om. Istället har man helt enkelt fått ha sin hund "vid sidan" och fort ska det gå helst, för vips ska man gå mellan koner, eller hälsa på annan förare, eller vad man nu gör.
En naturlig position för min hund blev alltså "vid sidan" utan vidare krav på exakt hur hon satt.
Having said that, så ja, jag förstår absolut ditt resonemang ovan, och visst kommer en snedsittande hund att lägga sig snett framför föraren, tex.
Pirus sätt att lära in fot tycker jag var både snabbt och effektivt, iallafall på den typen av hund jag har. Det handlar om att hunden själv ska komma på var den ska sitta för att få belöning. (Klickertänk egentligen). Det ha gått fort för min hund att förstå. Även om hon inte alltid sätter sig rätt första gången så söker hon väldigt gärna min vänstersida, och skuttar runt på rumpen tills hon sitter rätt.

J(Klickertänk egentligen). Det ha gått fort för min hund att förstå. Även om hon inte alltid sätter sig rätt första gången så söker hon väldigt gärna min vänstersida, och skuttar runt på rumpen tills hon sitter rätt.

Scccccch vi slog ju hunden så den satt rätt o sen gav den bollen :rofl:

Pirus sätt att lära in fot tycker jag var både snabbt och effektivt, iallafall på den typen av hund jag har. Det handlar om att hunden själv ska komma på var den ska sitta för att få belöning. (Klickertänk egentligen). Det ha gått fort för min hund att förstå. Även om hon inte alltid sätter sig rätt första gången så söker hon väldigt gärna min vänstersida, och skuttar runt på rumpen tills hon sitter rätt
:bow: Precis så har jag kört med min, och det är ju definitivt inte din typ av hund! Sen har jag förvisso använt mig av klicker också, men som du säger. Det är det tänket.

Ja det där med utgångspositionen har jag fått lära mig att det är viktigt, men tycker att det har varit svårt att få in det på min ung hund. Då hon varit så ranglig i kroppen. Men nu har det faktiskt gett resultat som även märks på bla läggande osv.. Så i efter hand e jag glad om lyssnade på min instruktör:angel:

:bow: Precis så har jag kört med min, och det är ju definitivt inte din typ av hund! Sen har jag förvisso använt mig av klicker också, men som du säger. Det är det tänket.

Jupp. Det som kan skilja är väl hur man går tillväga om hunden sätter sig fel. En hund som går ner sig när den gör fel, kanske man får vara lite smidig med, medan min kan man skuffa iväg med benet och kommendera om "Fot!" tills hon hamnar rätt, och då blir det party.

Tja. för att det inte händer så mycket :crazy: Nä, vet faktiskt inte. Stadgan har han, tex sitta/ligga kvar med och utan störning.

Belöning blir ju mest godis och "tjoande". Bollar ligger just nu ganska högt på listan, han kan kampa en bra dag.

Grejen är väl att vi satsat detta året på andra saker som jag prioriterat högre. Dock anser jag att man ska kunna ta sig igenom ett LP1 med sin hund, och målet är att starta honom i höst. Så nu måste vi ligga i.

Denna hunden är lite av en utmaning för mig, får jobba på ett helt annat sätt med honom än mina tidigare, ganska känslig och vek hund.

Senast ändrad:

"Vi kör det nr jag kommer ska du få se på glad hund sen ;)"

:bow:
Ska bli kul, även om man får prestationsångest :crazy: ;)

Senast ändrad:

På samtliga kurser vi har gått har "fot" varit bannlyst av olika anledningar som jag kanske inte håller med om. Istället har man helt enkelt fått ha sin hund "vid sidan" och fort ska det gå helst, för vips ska man gå mellan koner, eller hälsa på annan förare, eller vad man nu gör.
En naturlig position för min hund blev alltså "vid sidan" utan vidare krav på exakt hur hon satt.

Men precis!! Jag har "här var det" och då ska han gå vid sidan men "korrekt" blir det ju inte.

Men precis!! Jag har "här var det" och då ska han gå vid sidan men "korrekt" blir det ju inte.

Då kommer ju min fråga då ;)

Varför säger man inte ifrån?
Bara o säga det jag ska tävla vill inte fuska med detta så det blir ett bettende hos min hund eller ha hunden sonika på sin höger sida under allmänlydnadskurser.

Är det tävlingslydnads kurser o dom slarvar så då skulle jag satt mig i klubbstugan tagit en kopp choklad sen åkt hem för det ger ju ändå inget o slarva sig igenom en kurs för ett ex antal hundra. Då kan man ge dom till nån som är villig o stå en helg o bara mata in o vara nogranna.

Så tycker jag iaf

Jo, men du har dels mer erfarenhet än jag har, och en tydligare bild av hur du vill att det ska vara och hur du ska använda dina hundar.

För mig som förstagångshundägare kändes det självklart att jag skulle gå kurser, och det är nog ganska vanligt att man lyssnar och lär, så länge ingen ställer sig och slår ihjäl ens hund. Ju mer man sedan lär sig, desto mer kan man ifrågasätta.

Jag har under våren lärt mig just det, att om jag ska gå kurs i fortsättningen ska jag veta vilket mål kursen har, och antingen känna instruktören eller höra något via rekommendationer. BK's allmänlydnadskurser blir just väldigt allmänna, och då blir det att man jobbar på kontakt allmänt, och försöker hålla så god koll man kan på sin hund i alla olika situationer som händer.

Som jag skrev tidigare så ingick fot överhuvudtaget inte på någon av våra kurser (även om en del säkert kallar det fot så fort hunden är på vänster sida.) Utan där handlade det om att hafsa ihop en yster valp på sidan av sig, för att alla skulle komma "i ordning" och kunna börja med nämnda övning.
De flesta hundar har varit mellan 5-10 månader på kurserna jag gått, och det kan också ha bidragit till att de inte tragglade fot, men jag tropr att ägarnas blandade ambitioner också svårgjorde det.

I just MITT fall hade min hund kunnat lära sig bra fotgrunder tidigare än i tiomånadersåldern, men jag ser det inte som någon katastrof heller. Bra poäng om att ha hunden på höger sida om det slarvas/krävs att det slarvas med positionen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 295
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka