Förslag på hingstar som passar fullblodsmärr?

Reykur

Trådstartare
Ja, frågan är ställd i rubriken. Vilka hingstar, rent generellt, har visat sig passa bra till fullblod? Bör inte lämna för stort och temperamentet är högt prioriterat.

Om ni idag hade ett trevligt fullblodssto, vad hade ni betäckt med?

Sv: Förslag på hingstar som passar fullblodsmärr?

Feliciano vet jag har använts till fullblodsston och med bra resultat.

Säger som Equilina, beror på stoet.
jag är av den uppfattningen att generalisera och säga att den-och-den-hingsten ger bra med fullblod är rent bullshit.

Jag har sett fina föl med fullblodsmamma och rejält olika pappor och det beror ju på att man valt en viss hingst till ett visst sto.

Beror ju helt och hållet på stoet?!

Jo, absolut beror det på stoet. Jag funderar åt en vän och tänkte om ni hade exempel på linjer som, rent generellt, brukar göra sig bra med fullblod. Det brukar ju ofta nämnas här på avelsforumet och i andra sammanhang att vissa linjer tillsammans med xx är bättre än andra. Men som ni säger, till syvende och sist handlar det om stoet.

Och jag är ju då otroligt skeptisk till just det resonemanget.

De fina fölungar jag vet om är efter både renodlade hopphingstar resp renodlade dressyrhingstar.
Jag tror att man skall försöka hitta hingstar med relativt mycket blod i själva. De riktiga heffaklumparna till hbl hingstar tror jag inte är nån bra idé att kombinera med fbl

När jag började med avel så lade Chapman på mitt fullblod. Resultatet blev bra, men idag hade jag inte lagt sådana kontraster. Det är aldrig så lätt att veta vad det blir i nästa generation om olikheterna är för stora mellan avelsindividerna, fast resultatet kan bli jättebra i första led. Lite korta framben och låga halsar kan väl annars vara fullblodens baksida.

Var på jakt efter nytt fullblod i våras, men fick inte något sålt av mina unghästar då, så jag la ner projektet då. Ska du ha fullblod så verkar det som om Hill Hawk xx finns bakåt lämnar det både linjer och storlek. Såg något jättefint sto med honom som morfar. Han ligger ju även som morfar till Higlander kombinerat med Hohenstein.

Fast nu är jag tillbaka på Chapman - xx, (har man lärt sig något på vägen, hmm) dräktig med Florencio ;). Spännande att se om det blir köttbulle eller långa linjer. Gång blir det troligtvis i alla fall. Får jag göra om det (lånesto) nästa sommar så dlir det troligvis Bellagio, Temptation eller någon Sir Donnerhall-hingst. Jag tror att dessa även passar på rena fullblod.

Om ni idag hade ett trevligt fullblodssto, vad hade ni betäckt med?

Jag har ett.

Hon har tidigare fått föl efter Alligator Fontaine och Loredes.
AF ungen är tyvärr inte i livet men Loredes ungen som är 75% xx är kanon trevlig, super temperament och nya ägarna är super nöjda med henne eftersom hon är så lätt och trevlig.

Nu har jag inte sett henne sen hon blev avvand men då visade hon på fin typ vilket ofta xxorna inte har, mitt har ingen front och mycket rumpa, lågställd.
Linjeaveln jag gjorde på en fullblods hingst slog mycket väl ut.

Nu är mitt sto mer dressyrinriktad än hopp då hon rör sig super - som min veterinär sa, synd och skam att använda den märren till annat än dressyr!
Så jag tittar på dressyrare, jag gillar gult så Bernstein är ett intressant val till henne, jag gillar modellen som jag sett av Bernstein - xx komben.

Andra trevliga komber jag sett med xx är:

Laptop
Irco Mena
Nobel (har för mig jag sett några snygga ungar efter honom med xx mor eller åtminstone med mycket xx i)

Samtliga hingstar lämnar gott lynne men storleken kan variera lite tycker jag.

Svårt att säga rent generellt vilka som passar bra med just fullblodston, har man ett som "ser ut som ett fullblod" så är det ju fronten som är viktig, gångarterna tenderar att vara lite markbundna och storleken åt det mindre hållet.

Jag har dock haft en märr på över 170cm och en annan med kanon front så det varierar ju.

*kl*

Jag har också ett fbl-sto som jag använt i avel med mkt goda resultat..
Ehh,ja om man kan säga så efter 2 avkommor..
En utav dessa två avkommor har gångartsdiplom,den andra är ej i visningsbar ålder.
Nu tänker iof inte jag använda henne något mera i avel eftersom jag tänkt att sälja henne men hon är av en mkt god modell och med bra gångarter och med bra halsansättning.
Den som är visad fick en 9'a på typen på 3-års.

Jag har ett!
Hon har 2 e Cardento där den äldre har plac i WC i fälttävlan, den andra är bara 3 år. En efter Bayard som var plac på riks i hoppning som 3 åring (inte mitt val).
I år har hon en e Dee Jost van Dyke och förra året en e Ludwigs Champion.

Jag skulle välja att betäcka med en quarter hingst då blir korsningen en appendix. Men det är bevisat att denna korsning ger väldigt bra hopphästar då quartern har mycket bakmuskler. Har själv en quarter hingst som har betäckt några fullblods ston med mycket temprament men avkommorna har varit jättetrevliga.

länk borttagen av moderator

Lycka till
//Frida

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom fullblod räknas som ett halvblod inom avel så tycker jag att man ska tänka precis likadant som med vilket sto som helst. Det är inte två olika raser man parar. Därav följer att det absolut inte finns speciella hingstar som är bättre till fullblodsston.

Dvs - betäck "lika med lika". Ta fram ditt stos bästa sidor och sök hingstar som också har dem. Både exteriört och mentalt. Förstärkningsavel.

Lista därefter stoets sämre sidor och ta hingstar som saknar dem. Hovar och ben är inte alltid fullblodets bästa delar. Där kanske man ska vara lite observant?

Så - vad är ditt stos förtjänster? Och brister?

Det är ju så olika typer på fullblod och de har ju lite olika talanger. Hade jag fått använda kompisens fullblodssto (den där långbenta lite kortlinjerade varianten, med superridbarhet) i avel så hade jag åkt raka vägen till Dalwhinnie. Tror att det hade kunnat bli riktigt bra, och det hade blivit en avkomma jag skulle vilja rida. Tyvärr ska hon inte få fler föl och jag har inte råd med fler hästar.

Visst är ett xx-sto "som alla andra" och man måste välja hingst utifrån vilket sto man har. Men vissa saker bör man tänka på tycker jag. Fullblodet är inte avlad på samma sätt som våra halvblod, de är överhuvudtaget inte konsoliderade ridhästar.

Halsansättningen är viktig, ja hela fronten är viktig. Benstället är en annan sak som ofta inte är riktigt bra på fullbloden, och så hovarna förstås.

Man bör också sträva efter en multitalang oavsett vilken gren man avlar mot, eftersom grundgångarterna ofta är sämre än halvblodens.

Ridbarhet och temperament är en annan viktig bit.

Även om man har ett fullblodssto som har alla dessa kvalitéer själv så innebär det inte att hon nedärver dem (det gör det ju aldrig, iofs, men chansen ökar med ökad konsolidering). Man får tänka lite bredare än till den egna individen!

...och om jag ska tipsa om en hingst med dina önskemål - av det mindre slaget med gott temperament: Hip Hop!

Så bra.. annars hade jag inte fått ihop det.. Inte där jag har mina tankar nu iallafall.. ;)
/U

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka