Sv: Förslag på hingstar som passar fullblodsmärr?
Om ni idag hade ett trevligt fullblodssto, vad hade ni betäckt med?
Jag har ett.
Hon har tidigare fått föl efter Alligator Fontaine och Loredes.
AF ungen är tyvärr inte i livet men Loredes ungen som är 75% xx är kanon trevlig, super temperament och nya ägarna är super nöjda med henne eftersom hon är så lätt och trevlig.
Nu har jag inte sett henne sen hon blev avvand men då visade hon på fin typ vilket ofta xxorna inte har, mitt har ingen front och mycket rumpa, lågställd.
Linjeaveln jag gjorde på en fullblods hingst slog mycket väl ut.
Nu är mitt sto mer dressyrinriktad än hopp då hon rör sig super - som min veterinär sa, synd och skam att använda den märren till annat än dressyr!
Så jag tittar på dressyrare, jag gillar gult så Bernstein är ett intressant val till henne, jag gillar modellen som jag sett av Bernstein - xx komben.
Andra trevliga komber jag sett med xx är:
Laptop
Irco Mena
Nobel (har för mig jag sett några snygga ungar efter honom med xx mor eller åtminstone med mycket xx i)
Samtliga hingstar lämnar gott lynne men storleken kan variera lite tycker jag.
Svårt att säga rent generellt vilka som passar bra med just fullblodston, har man ett som "ser ut som ett fullblod" så är det ju fronten som är viktig, gångarterna tenderar att vara lite markbundna och storleken åt det mindre hållet.
Jag har dock haft en märr på över 170cm och en annan med kanon front så det varierar ju.