Förslag på hingst ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stallhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 174

stallhh

Trådstartare
Har ett sto med e:Swift (e:zeus) - ue:bratin(e:falstaff), 164 cm hög, som hade 7:or och 8:or på gångarter,samt placerad 120 hopp,tuff i psyket och vet vad hon vill.
Haft ett föl-04 e:Hip Hop som blev toppen!! fick både kapacitet och framåtanda.
Söker tips på hingst, som ska vara minst 167 cm hög,det ska vara hoppstammat. Förslag? vi har inte fått hingstkatalogen här ännu,så jag har inte kunnat titta själv.

Sv: Förslag på hingst ?

Sorry men jag kan inte låta bli att påpeka att Bratin var e Brabant - Immer och inget annat.

ursäkta, blandade ihop stamtavlorna lite...Bratin är efter brabant, dock är det inte så relevant.

Ja jag vet ju inte så mycket om ditt sto, exteriör osv, men jag är också svag för QE, dock finns han bara på fryst i år :( Annars hade jag betäck med honom, tog Qalle förra året istället :)

Har kollat runt lite på nätet gällande de nyahingstarna och jag tycker de flesta är väldigt dyra i år?
då jag ska behålla fölet så vill jag inte lägga 30.000, om jag kan komma undan med 20.000 när fölet är fött och klart.
hade kunnat tänka mig priser som 1500+5000 som max...finnsn det några hingstar i den prisklassen nuförtiden? det fanns för några år sen då jag valde Hip Hop.... men allt verkar bli dyrare. och det blir inte lättare när ens sambo inte vill att man läger pengar på hästar,pengar som man inte får igen :rofl:

Stoet är kompakt, med starka ben.... ingen lång å smäcker halvblodstyp.

Ännu mer som talar för QE. ;)
Dessutom ger han ju så mentalt trevliga avkommor, vilket borde vara positivt med tanke på att du beskriver ditt sto som tuff i psyket och vet vad hon vill. (vilket ju direkt gör att man sorterar bort de "tuffa" hingstarna från kandidaterna)

A-dur kanske? Honom var jag själv väldigt sugen på till mitt sto för några år sedan (men använde dock en annan, svensk hingst istället...)

QE är fantastisk tycker jag! det enda är att de avkommor jag sett/ridit har varit väldigt bockiga :devil:, men det kanske bara är jag som haft "otur" med de jag sett. Hoppar super gör de överlag iaf!

Bockiga av glädje isf, inte av dumhet. ;) Snygga blir de iaf o hoppar kanon (iaf de jag sett, inkl min egenuppfödda). Bockigheten tror jag de växer ifrån (QE själv var ju väldigt bockig i början, iaf när jag såg honom på hingstvisningen första året han tjänstgjorde).
Mer arbetsvilliga, positiva o samarbetsvilliga/lättlärda hästar än de jag mött e QE är det svårt att hitta

Kanske skrev lite luddigt, men jag menade inte att bockningarna skulle vara av dumhet :) Bara att det ofta är mycket livsglädje i dem :D

Men om hästen är kompakt så kanske QE eller Qalle inte är rätt val, de har väldigt kort rygg och rekommenderas inte till kortlinjerade ston. Även om båda är väldigt trevliga hingstar så kanske man borde titta på något lite mer långlinjerat.

Senast ändrad av en moderator:

Advokat är ju en fin billig hingst med hoppstam:)
Kommer inte exakt ihåg mkh. på honom men sök här på forumet så hittar du mer info!

Liknande trådar

Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 613
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 652
Senast: Görel
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 203
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.