Förslag och tips vid "teknik" hoppning..

B

Buffalo_brud

Idag SKA jag TRÄNA "teknik" hoppning.. :D

Vill ha lite tips på en bra LITEN bana på 8 hinderstöd.

Hur gör ni när ni ska "teknikhoppa" dvs. träna teknik över hinder och tex. svängar osv.

Hästen i fråga hoppar 110 bana. Så vad är en rimlig höjd på hindrena?

*Svara gärna*

Sv: Förslag och tips vid "teknik" hoppning..

När jag "teknik" tränar brukar jag ställa upp hinder i serie. Oftast studs-1 galoppsprång-oxer. När jag har hoppat det ett par gånger och höjt lite, brukar jag sedan sänka och ta bort bommar eftersom tills det bara är de två översta på oxern. Studsen har jag lika hela tiden.
När jag tränar svängar brukar jag inte hoppa så högt från början. Jag brukar göra en bana som är inbjudande att svänga på ev. brukar jag hoppa banan i tävlingshöjd sedan.

brukar åxå köra studs-1 galoppsprång-oxer! superbra övning! ställ den på medellinjen så kan man hoppa åt båda hållen! sen kan man variera med tex ett räcke 2 språng efter oxern och sånt. när man ska träna svängar är det väldigt effektivt att ha en liten bana/ridhus (typ 20x40) för då måste man alltid svänga!

ställ upp hinder i början och slutet på båda diagonalerna så att du kan hoppa i en åtta med oxå hoppa på böjt spår från M-F, K-H.. det ger dig valfriheten att välja väg när du är på väg över hinder 1 och hästen ska lyssna på dig.. sedan kan du på det böjda spåret variera vägen om du ska göra en rak både eller en väl tilltagen båge.

sedan kan du ställa hinder i sick-sack.. alla hinder på medellinjen men hinder 1 och 3 hoppas mot vänsterlångsida och 2 och 4 mot höger långsida, här kan du välja mellan att hoppa snett från långsida till långsida, rakt över hindrena i normala bågar (såsom de står) eller rakt längs medellinjen snett över hindrena.. här tränar du på att byta galopp.

ställ upp 4 hinder med ett språng mellan varje, detta är teknikkrävande både av dig och hästen, inte komma in för fort eller för sakta och få en jämn takt..

ursäkta stavfelen om det är några. börjar på högskolan imorgon och är trött och nervös och kan självklart inte sova.. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 796
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar