Förskyld häst!

T

TaylorSwift

Hej!
Nu i dessa kalla tider gissar jag på att det inte bara är minhäst som dragit på sig en influensa? Jag behöver dock bolla lite med någon angående detta. det har varit mellan 10 och 20 minus här de senaste veckorna. Pållen började för ca 1 vecka sedan snora ur ena näsborren, vitt med TJOCKT. Har fått vila en vecka, har inte varit något mer så igår skrittade jag en liten sväng, pigg ooch glad, arbetsvillig efetr all vila. Sen idag skulle jag rida lite igen, hästen hostade några gånger i boxen innan men det är någo som har brukar göra ibland på vintern när de är inne mycket. När jag börjar trava börjar han hosta massor, han slutar efter några varv på voltn och sen hostade han inte en enda gång till. Gissar på att han har slem i lungorna?
Min fråga är hur ni hade gjort, om han hostar lika mycket imorgon kommer jag ju självklart inte att rida men om han bara är snorig igen, hur hade ni gjort då? hästen mår nämligen inge bra av att vila, han får på tok förmycket överskottsenergi och blir helt stissig, had esuttit bra med en travtur i djupsnön för hans del ;)
Om han fortsätter hosta, hur länge väntar ni med att fråga vet om pencellin? brukar de klara förkylningarna själva eller behövs det hjälp?

Har en till fråga också nu när jag ändå är igång, om pållen vilar på något av sina ben så är det oftast samma ben, nämligen v.bak. I hagen och även ibland i stallgången står han på alla fötter, ibland vlar han h.bak men inte alls lika ofta som vänster. Kan han helt enkelt ha ett favoritben? Nu när jag tänker efter har han haft en låsning i h.bog för längesedan som aldrig blev ordentligt genomgången, det går väl paralellt? kanske dags för en massage?

Otroligt tacksam för avar! :)

Sv: Förskyld häst!

Kan tillägga att vad jag sett får han inte upp något slem när han hostar. Ingen feber.

Nedkylning ger inte förkylning.Förkylning kommer sig av virus och orsaken till att vi ofta har fler förkylningar vintertid kan vara att vi vistas mer inomhus, där vi lätt smittar varandra.

Det gula (eller vita)är vita blodkroppar som har brutits ned. Det är ett tecken på att kroppens immunförsvar jobbar, oavsett om det är virus eller bakterier som orsakar infektionen.

Okej, vet du vad jag kan göra för att underlätta arbetet för hans kropp?

När min häst hostade och var förkyld så var jag ute och gick med honom varje dag tills han var hostfri (och därmed fri från förkylningen). Min häst hostade mest bara när han travade så syntes inget före det.
Det tog 3½ veckor innan han var helt bra. Veterinären var ute och kollade i halsen första veckan och trodde att det skulle vara bra på en vecka men tog lite längre tid.

Jag skulle gå med hästen tills han är helt bra.

Okej, då blir det en promenad imorgon! :) Får nog ta på mig både hjälm och säkerhetsväst :angel:

onödig ppålle som har fått vila hela vintern och så när jag ska sätta igång honom ytill tävlingssäsongen går han och blir sjuk :grin: Ne, bara han blir bra så :)

det är inte så att han andas in rå / fuktig luft när du rider -min hostar när jag rider i manegen där den fuktiga luften sammlar sig i kylan... :(

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur