Förskola

Halvtimme till förskolan

• Alldeles för långt!

Röster: 28 82,4%
  • Helt ok om det är den bästa förskolan för barnet

Röster: 6 17,6%
  • Varken bu eller bä

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    34
Hur viktig är närheten till förskolan?
Är en halvtimme i bil för långt bort?

Jag har haft 2 minuter till fots och nu 30 min i bil. Kunde jag skulle jag ha något som var närmare, men det kan jag inte. Viktigast är att barnet trivs. Jag jobbar dessutom i helt motsatt riktning vilket ger mig en timmes körtid varje morgon. Men det är för mig struligare med skola/fritids långt bort än förskola. Sen kan det vara skönt om de lär känna barn i närområdet också eller att de i framtiden kan ta sig själva från skola och hem.

Okej om det är åt samma håll som arbetet, annars för långt. Nu har jag inte ens 30 minuter till jobbet så det hade känts fel 😅

Vi fick inte den förskola vi önskade men det blev bra ändå! Hade det varit katastrof och enda valet hade varit en annan 30 minuter bort så hade jag övervägt det förstås.

det är så skönt med nära! Vi hade 15min i bil, 10min med cykel till en som var jättebra. Men det blev gör stökigt så vi bytte till en helt ok som det är 75meter till. Att packa in i bilen blir ju ett jätteprojekt två gånger om dagen jämfört med en kort promenad

Vi hade ca 20 min hem från förskolan när det var rusningstrafik. Visst var det segt när han var trött och inte fick somna men det gick ändå bra. Tycker det är viktigt barnet trivs än att det är kort restid.

Sedan underlättar det oklart om den där halvtimman är åt rätt håll sett till jobbet eller om det blir att åka dit och vända

Vi har fem minuters promenad till förskolan, det är egentligen bara tur för vi tänkte inte alls på det när vi köpte hus som föräldralediga. Nu känns det däremot väldigt viktigt, det är otroligt skönt att slippa stoppa in barnen i bilen och man behöver heller inte bylsa på dem allt för mycket ens på vintern eftersom det är så kort bit. Sen kan den vägen ta 40 minuter hem vissa dagar när mina barn gör allt annat än går framåt, men då är det också skönt att det i alla fall inte är längre än så 😅. På morgonen händer det ofta att de springer hela vägen hemifrån till förskolan.

Jag har drygt 1,5 mil till förskolan, drygt 20-30 minuter beroende på trafik. Och jag avskyr det då mitt jobb ligger åt andra hållet. Hade valt annorlunda om jag kunnat.

Vi har cirka 30-40min dörr till dörr till förskolan. För oss är det värt det för förskolan har samma språk som vår familj och förskolan i sig är superbra, men jösses vad skönt det är de dagar jag slipper lämna 😅 Hade vi inte varit en tvåspråkig familj hade dottern gått på förskola några minuters promenad bort!

Det är skönt om förskolan ligger nära när de ringer för att barnet har kräkts/slagit sig rejält/ fått feber osv och behöver hämtas omedelbums.
Inte relaterat till tråden. Men hur ofta händer det i praktiken?

Ännu har våran 3,5åring aldrig blivit hemringd. Vilket jag antar bara är tur 🙃

För oss barnet idag 14 år 2 ggr magsjuka. Men det tog iaf 30 minuter innan jag var i skolan. Det tog några minuter att få tag på chefen byta om och 20 minuter från jobbet till skolan. En gång var pappan ledig barnet var inte sugen på frukost på morgonen och sa att det känns som jag skall kräkas. Han tyckte hon kunde testa 10 minuter in i första lektionen fick han hämta...

Det är ju absolut inte ovanligt. Vi har varit rätt förskonade men på jobbet känns det som var och varannan dag så här års som någon kollega får avbryta dagen och åka och hämta sjukt barn.

Men omedelbums är ju också relativt. På vår förskola bor nästan alla inom 10 minuters promenad till förskolan, men sen pendlar man 1 timme + till jobbet. Hämta så fort som möjligt är ju just så fort som möjligt. Det går ju inte att teleportera sig…

Vi bor granne med förskolan, vilket såklart de flesta inte gör.
Men jag tycker att det är GULD att ha nära alltså. Att bara kunna skicka upp ungen på axeln och springa om det är kris. 😆

Det kan vara för nära också! 😜 När jag var liten bodde jag på andra sidan staketet från förskolan. Minns fortfarande när jag och min bror hade vattkoppor men var jättepigga och fick leka själva i trädgården i en vecka medan alla kompisarna hade superkul tillsammans på andra sidan😅

Det är ju absolut inte ovanligt. Vi har varit rätt förskonade men på jobbet känns det som var och varannan dag så här års som någon kollega får avbryta dagen och åka och hämta sjukt barn.

Men omedelbums är ju också relativt. På vår förskola bor nästan alla inom 10 minuters promenad till förskolan, men sen pendlar man 1 timme + till jobbet. Hämta så fort som möjligt är ju just så fort som möjligt. Det går ju inte att teleportera sig…
Ja hämta sjukt barn är ju en sak. Men omedelbums har inte varit så ofta. Och som du skriver det hade inte spelat någon roll hur nära vi haft sträckan dagis-hem. Det var jobb -dagis i de fallen som spelade roll.

Ett tag funderade vi på dagis mellan hem och jobb men samtidigt jobbade sambon natt så då hade han fått åka extra efter sömn. Men jag hade å andra sidan kommit i tid till jobbet vid mina lämningar. Sedan kan det bero på upptagning för skola och var barnen i området går så man lär känna kompisar redan på dagis inför skolan.

Det kan vara för nära också! 😜 När jag var liten bodde jag på andra sidan staketet från förskolan. Minns fortfarande när jag och min bror hade vattkoppor men var jättepigga och fick leka själva i trädgården i en vecka medan alla kompisarna hade superkul tillsammans på andra sidan😅

Ja det är inte alltid en fördel 😁

Jag antar att det är en vanesak. Vi har 2-3 minuters promenad till förskolan. Mycket praktiskt tycker vi såklart. En bit i bil hade nog inte varit några större problem om det varit åt samma håll som jobbet. 30 minuter åt "fel" håll hade jag verkligen velat undvika.

För att svara på ursprungsfrågan så har vi ca 10 min promenad till förskolan (och det allra bästa att den ligger precis bredvid skolan!) och det har visserligen varit en jättestor fördel. Men jag att det är lite olika beroende på hur många barn man har.

Med första barnet spelade det inte jättestor roll i början. Det var först med barn nummer 2 som vi började uppskatta att förskolan låg nära. Betydligt smidigare när man är föräldraledig eller när ena barnet är sjukt.

Men sen när första barnet blev lite större och vid 4-5 år började leka med kompisar är det ju väldigt praktiskt och fördel för barnen om de bor nära. Men bor man mer lantligt behöver det ju inte bli så även om man själv har nära till förskolan.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 402
Senast: Seaside
·
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 349
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 847
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka