Forskning om torrfoder

Ravishing

Trådstartare
Jag skulle behöva lite forskning som påvisar att hundmagen inte mår bra av spannmål. Vet ni var jag kan hitta detta? Google är INTE min vän, har försökt men det gick inte så bra...

Samlar bevis mot en människa i min närhet som ger ICA torrfoder till sin hund... och det är en person som man behöver fakta för att ändra hennes åsikter.

Sv: Forskning om torrfoder

Kort & gott kan hon lika gärna ge sin hund kaninmat ;)

Jag har en bra länk där det står mycket bra fakta ang hundfoder & spannmål m.m.
Ska bara hem & leta på den på datorn. Kommer i ett inlägg senare idag.

ICA säljer Magnussons meat & bisquit, som många anser vara ett bra Svenskt foder, visserligen innehåller det vete, dock bakat.

Finns betydligt sämre foder hos en del vet o i de flesta zoo butiker.
Eukanuba, Hills, Iams o RC, har jag glömt något skitfoder?

Här hittar du lite läsning om torrfoder, deras vetenskapliga validitet är dock tveksam:

http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12269170.ab
http://www.mustela.se/ , artiklar.
http://www.rawmeatybones.com/

Artiklarna i den sista är dock lärorik för oss som väljer att inte utfodra våra hundar med torrfoder.

Jag vet att det finns mkt bättre foder på Ica än just Icas egna, men denna människa fattar verkligen itne det. Det "bästa" foder hon gett var Eukanuba, deras hund har känslig mage och är aldrig bra i magen men ändå byter de hej vilt och ger foder med mkt spannmål. De ger dessutom färskfoder men blandar med kasst torrfoder. Jag tycker de kan ge typ Standardt, beställa från foderbilen är ju supersmidigt. Men jag måste veta vad jag ska säga och ha mkt kött på benen...

vallhund: ska kolla dina länkar

Jag tror faktiskt inte att det finns tillräckligt med forskning för att generellt påstå att spannmål är farligt för hundar.
PL

Attans då! Det är ju synd att man inte kan påstå typ "because i said so".

Och förresten, vad anser du som veterinär om det här med spannmål i foder?

Nej? Har jag skrivit det? Jag syftade till att det är synd att jag inte kan övertala henne om att använda ett bättre foder med argumentet "because i said so".

Jag skulle behöva lite forskning som påvisar att hundmagen inte mår bra av spannmål. Vet ni var jag kan hitta detta? Google är INTE min vän, har försökt men det gick inte så bra...

Samlar bevis mot en människa i min närhet som ger ICA torrfoder till sin hund... och det är en person som man behöver fakta för att ändra hennes åsikter.

Marie Sallander som forskat kring hundmat svarar så här på en fråga om hund och kolhydrater:
"Spannmål har en smältbarhet på ofta 90-95%, dvs hunden kan tillgodogöra sig en mkt hög andel.
Men om man vill kan man även utfodra i princip utan/med lite kolhydrater, mer som en GI-diet, precis som hos människor. Allt protein och fett behöver ej vara animaliskt."

Och i ett annat svar så här: "Att kolhydrater skulle vara farliga, giftiga, inte värda ngt eller liknande är en myt som ska slaktas."

Men... varför sägs det då att ett hundfoder med mycket spannmål är dåligt? Det verkar ju anses att ett t.ex. veterikt foder är dåligt för hundens mage då den typ inte är gjord att äta spannmål och bryta ner det? Eller cyklar jag nu?

Det ligger mycket i det. MEN när man håller på med hår arbetande hundar ser man att upptaget av kolhydrater verkar vara begränsat. Mer o mer mat utan att det tar o mer o mer skit. Hundar har en relativt kort tunntarm o en stärkelse som inte hinner tas upp där går ut i grovtarmen där för mycket ger lös mage.
PL

Jag tror inte det finns så mycket forskning som slösats på att utreda om kolhydarter gör mer skada eller nytta i hundens kost.
Man vet dock att hunden inte har något näringsmässigt behov av kolhydrater. Den kan ju själv bilda glykogen av kött.
Däremot kan en viss del lättsmält kolhydrat inte göra någon skada till en frisk hund.
Vissa hävdar även att hunden mår bra av en mindre mängd sockerarter. (Förutsatt att de är lättsmälta.)

Tack för alla svar! Så, kolhydrater gör egentligen ingen nytta i hundens foderstat? De kan äta det, men har egentligen ingen nytta av det?

deras hund har känslig mage och är aldrig bra i magen men ändå byter de hej vilt och ger foder med mkt spannmål.

Min hund är en såkallad "maghund". Hon äter Doggy original, vilket är det avsevärt BÄSTA fodret för just henne. Och jag har testat många. Många tycker att det är ett skitfoder, och jag ska erkänna att jag själv tidigare VÄGRAT fodra med foder man kan köpa i en mataffär. Har dock fått äta upp detta. Eftersom den omnämnda hunden trots allt fortfarande är dålig i magen så väljer dom ju uppenbarligen inte rätt, men jag undrar just om du har saklig fakta på dina uttalanden om spannmål?

Det var väl ändå det jag efterfrågade när jag startade tråden?!

Och självklart är ett bra foder, det fodersom ens hund funkar bra på. Men jag tror personligen inte att spannmål är bra för ett djur som är gjort att leva på kött. Inte så ofta man skulle se vargen eller en hund på ett vetefält.

Det är väl många som hävdar att människan inte mår bra av att äta socker eller kött heller. Socker finns det ju forskning på, men kött...

Tack för alla svar! Så, kolhydrater gör egentligen ingen nytta i hundens foderstat? De kan äta det, men har egentligen ingen nytta av det?

Jodå, visst har de troligtvis nytta av det. Det ser du om du läser artikeln jag länkade till.

Särskilt kapplöpningshundar tycks vara i behov av en del kolhydrater eftersom för mycket fett (liksom för lite fett) och för mycket protein ger långsammare hundar. Att protein ger långsammare hundar beror troligtvis på att proteinmetabolismen är energikrävande i sig. Nu var det ett tag sedan jag läste artikeln, men jag vill minnas att även kroppstemperaturen lättare höjs. Uthållighetshundar som draghundar kräver mindre kolhydrater (ca. 20%), väldigt mycket fett (50% - hundar är primärt fettmetaboliserare) och tillräckligt mycket protein (ca. 30%).

Men det enda artikeln säger något om är vad som verkar optimalt för hundens prestationsförmåga, inte något om vad som t.ex. optimerar hundens hälsa. Det kan vara, men behöver inte vara, samma sak.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 053
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 227
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka