Forskning om skador av olats-sparkade i boxdörrar/väggar?

asa_olander

Trådstartare
Någon som vet om det finns någon forskning om hur hästar tål att sparka i dörrar? Alltså olat/uppmärksamhets-sparka/banka, inte aggressivt, inte så hårt, men säg 50 gånger om dagen... Jag har en häst som gör det, varje gång hon ser en människa.

Ska sätta upp gummimatta en bit ut så att det dämpar både ljudet och stötarna så blir hon nog mindre benägen, det har fungerat med andra hästar med samma olat. Inget ljud = inget roligt.

Det jag undrar är vad det gör för benet/hoven. Man är ju så noga med underlag vid ridning och träning och i hagar, men det här bankandet måste ju vara en helt onaturlig belastning/påfrestning, som ett slag rakt framifrån på hoven och en stöt som tas upp av kotleden?

Säg att en häst har en sån olat och sparkar i dörren 50 gånger om dagen i 10 år...

/ Åsa

Sv: Forskning om skador av olats-sparkade i boxdörrar/väggar?

Står den inne?

Den kanske bara vill komma ut, få mat.....

Det där är ett betéende skapat av miljön. Frustration. Den påtalar ju att den vill ut eller liknande.

Det är nog ingen fara, vet två hästar som sparkat i väggen/dörren när de vill ha mat från ung ålder upp över 20 utan att ha fått problem av det. :)

Jo det finns forkning på det området, sök på beteendestörningar orsakade av tristess och brister i hästhållning.

Jag tror inte det är nyttigt och det borde slita både på rygg och knän och hovar. Jag skulle försöka ta reda på varför hästen sparkar, vad det är som fattas den. Det är ju ett uttryck för frustration på något sätt.

Är den ute för lite eller i för dåliga hagar? Kanske är hungrig? Bara blir allmänt stressad av folk i stallet och behöver lugn och ro för att kunna trivas på box? Eller kanske blir stressad av dom andra hästarna?

Att sätta upp mattor för att dämpa tycker inte jag är någon bra ide, hästen gör ju det av en anledning och den anledningen måste man se till att hitta.

Min häst som bara allmänt inte trivdes i box sparkade såpass att han tillslut fick ont i ländryggen, detta försvann dock med kiropraktor och sen släpptes han på lösdrift. Alla hästar fungerar inte på box helt enkelt. Eller behöver specialla boxplaseringar för att trivas.

Den är ute hela dagarna, tränas och har i stort sett fri tillgång på grovfoder inne, leksaker i boxen, men så fort den kommer in, även om den har hö, har den har lärt sig att om den sparkar i dörren får den antingen godis - eller skäll = uppmärksamhet. Det är inte en stressig häst så det är inte av oro. En ganska vanlig olat, men förutom att man själv blir väldigt trött på att höra det så undrar man hur det påverkar benen.

Vet att den har ärvt det från sin mamma som stod och knackade i dörren konstant... så det är ju inte något enkel vana att vänja sig av med. Lösdrift är förstås ett bra alternativ för hur man ska bli av med själva beteendet.

Oavsett anledning hästen gör det så är det någon slags frustration. Jag tror det är få hästar som orkar och för att det är "kul" stå och banka i väggen/dörren på det sättet. Dom har en anledning och dom är inte nöjda.

Och om det nu hade varit det att den bara vill ha uppmärksamhet oavsett på vilket sätt, då borde väl hästen ha slutat för jag antar att ni inte ger den någon uppmärksamhet? För då hade problemet inte varit svårt att lösa.

Och som sagt, hästen kan ta skada av det, det är inte nyttigt för dom. Varken psykiskt eller fysiskt.

Sen finns det ju hästar som har för mycket energi och kräver mera stimulans än vad dom kan få av boxvistelse. Och är dom ute tex hela dagen så är ca 50 sparkar ganska mycket, för jag antar att det är på kvällen dom kommer in? Hela dagen för mig är just hela dagen och då är hästen ganska intensiv i sitt sparkande.

Senast ändrad:

Helt klart måste jag lösa hästens problem, det är jag mycket medveten om, förmodligen med lösdrift, men den egentliga frågan var hur orolig man ska vara för om hästarna får "förslitningsskador" av detta bankande, som ju inte är en naturlig "rörelse" för hästen. Är inte så bra på engelska, men gissar att man måste googla på utländska studier.

Sen finns det ju hästar som har för mycket energi och kräver mera stimulans än vad dom kan få av boxvistelse. Och är dom ute tex hela dagen så är ca 50 sparkar ganska mycket, för jag antar att det är på kvällen dom kommer in? Hela dagen för mig är just hela dagen och då är hästen ganska intensiv i sitt sparkande.

Helt klart finns det "ADHD-hästar" som är mer intensiva än andra... man får försöka anpassa det efter deras behov. Lösdrift är helt klart bra för de flesta hästar tror jag.

Helt klart måste jag lösa hästens problem, det är jag mycket medveten om, förmodligen med lösdrift, men den egentliga frågan var hur orolig man ska vara för om hästarna får "förslitningsskador" av detta bankande, som ju inte är en naturlig "rörelse" för hästen. Är inte så bra på engelska, men gissar att man måste googla på utländska studier.

Jag hade varit orolig, men det har jag ju all anledning att vara också med tanke på att min häst faktiskt tog skada av det tillslut. Visserligen så sparkade han rejäla sparkar med båda bakbenen i väggen men ändå. Det säger sig lite självt att det inte är sunt för fysiken.

Jag köpte en häst förra året som sparkade mycket i väggarna för att visa sitt missnöje (när hon ville ha mat, om jag ägnade mig "för mycket" åt min andra häst etc.). Vi har satt upp gummimattor och det har blivit mycket bättre :-). Så det är ett tips! Många hästar slutar sparka när det inte väsnas längre. Piphas kan de få om de sparkar mycket, men mig veterligen är det inte något farligt.

Nu är jag inte helt uppdaterad - men sist jag var det (för typ tio år sedan) hittade jag inga studier där man tittat på hållbarhet/skador i samband med stereotypier (bortsett från att krubbitning kan ge slitskador på framtänderna, men då man inte fastställt om detta var av klinisk relevans för hästen.)

Om forskning finns eller ej vet jag inte men min häst har bankat i boxdörren konstant när han var inne förut, han fick som ett överben/bula ovanför hoven och enligt veterinär var det självklart inte bra att han fortsatte.

Han gillar helt enkelt inte att vara inne, så ha honom inne i ett stall har jag gett upp. Han stod i utebox och bankade tills dörren gick sönder, då fick han en altan att gå ut på och blev mycket mer nöjd.
Som tur var fick han lyxboxen (som jag kallar den) till slut då stallägaren förstod att han inte trivdes så som han stod.
Nu står han i ett litet stall om två boxar där varje box har utgång till en varsin hage så han kan gå ut och in som han vill när han inte är i hagen med sina kompisar. Men, när han flyttade in i den boxen så fanns en boxdörr in till själva stallet från hans box och så länge den fanns där stod han och bankade(trotts att han kunde gå ut i hagen själv), när jag tog bort den och satte upp en elgrind (utan el i) så slutade han och stod mycket inne och sov i lugn och ro.

Så måste jag någon gång flytta min häst så lär det ju bli till en lösdrift för det är inte så vanligt med boxar som har den här lösningen.

Lös den psykiska frustrationen så slipper den få krämpor.

hästar kan inte prata, men nog kan de göra sig hörda på annat vis.
Det gäller bara att lyssna.

Man botar orsaken- inte åkomman/ påföljden.

Självklart tar hästen skada av det i längden, det är ju bara att jämföra med att få ett (lättare eller hårdare) slag på ungefär samma ställe 50 ggr/dygn. Klart det på sikt blir skador.

Håller i övrigt med axel. Visst kan man sätta mattor, däck etc men det tyder ändå på en allt annat än lugn och avstressad häst.

Liknande trådar

A
Träning Hej! Tänkte höra om någon där ute har lite tips till mig. Vår häst har en olat som vi kämpar med att få bukt på. Han slår i sin...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Paxido
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka