förskjuten kotled mm.

Netted

Trådstartare
vad exakt är en förskjuten kotled för något?
är det allvarligt? orsaker? är det något att göra åt?

vi var inne med "min" lilla kille idag, förskjuten kotled, sen problem med hovled, kronled, allt, hela paketet, hela ligamenten.
ägaren + veterinären sa att det inte finns nåt att göra, utan nu ska de skicka in papper för utdömning och se om det går igenom.

vi bedövade allt möjligt, när vi bedövade hovleden blev det en aning bättre, han haltade lika mkt men rätade upp benet lite, och stödde antagligen lite mer.

kan man göra nåt åt det här?
bara att ställa fler frågor om ni behöver veta mer innan ni kan tro något.

/ Malin
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Jag har inte kommit i kontakt med uttrycket "förskjuten kotled" men om du har den medicinska diagnosen kan jag kolla min litteratur. Vad det handlar om är snedbelastning i de nedre lederna. Antingen handlar det om en häst med medfött taskig benställning eller om en häst som pga skada belastar lederna snett. De slits då mera och resultatet kan bli pålagringar, bindvävsbildning, dvs smärta och hälta.
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Lejonelle skrev:
Jag har inte kommit i kontakt med uttrycket "förskjuten kotled" men om du har den medicinska diagnosen kan jag kolla min litteratur. Vad det handlar om är snedbelastning i de nedre lederna. Antingen handlar det om en häst med medfött taskig benställning eller om en häst som pga skada belastar lederna snett. De slits då mera och resultatet kan bli pålagringar, bindvävsbildning, dvs smärta och hälta.


Låter väl som det skulle kunna vara något sådant! Då är det nog inte mycket att göra tyvärr!

Mvh / Fia
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Lejonelle skrev:
Jag har inte kommit i kontakt med uttrycket "förskjuten kotled" men om du har den medicinska diagnosen kan jag kolla min litteratur. Vad det handlar om är snedbelastning i de nedre lederna. Antingen handlar det om en häst med medfött taskig benställning eller om en häst som pga skada belastar lederna snett. De slits då mera och resultatet kan bli pålagringar, bindvävsbildning, dvs smärta och hälta.

tack så mycket för ditt svar. tja, dom nämnde något om det, eller vi såg ju på röntgen att kotleden eller kotbenet var förskjutet.. han skadade sig rätt rejält i sitt sista lopp då han gjorde en megaprestation. antar att skadan aldrig blev riktigt bra sen har han gått med det och belastat foten för mer än vad den klarat av?

man ser tydligt att den hoven HF är mkt mindre,
och att han belastar den annorlunda än det andra frambenet.
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Du menar (antar jag) att kotbenet är förskjutet i förhållande till skenbenet dvs att de två benen inte bildar en rak linje genom kotleden sett rakt framifrån. Menar du något annat, skriv igen.

Kanske det som hänt då är följande (obs, spekulation, din veterinär har säkert en bättre förklaring). Skada i ligament eller andra stödstrukturer i samband med loppet som du skrev om. Hästen väger mycket och när "korsetten" av ligament inte är OK runt kotleden gör tyngden att leden belastas lite snett, viker sig något. Kotbenet i sin tur vilar ju på kronbenet och kronleden som är rörlig i flera ledder blir också något snedbelastad. Kronbenet vilar på hovbenet och hoppsan, hovleden blir också lite snedbelastad med allt vad det innebär av ökat slitage på ledbrosk och omgivande ligament och stödstrukturer.

Kanske man kan jämföra det hela med vad som händer när man försöker slå i en spik som inte är helt rak. Kraften som kommer uppifrån när du slår med hammaren (alltså motsvarande belastningen som kota och hov utsätts för i varje landning mot marken) går inte rakt genom spiken utan snett, och därför böjs spiken mer och mer på det svagaste stället för varje gång du slår med hammaren. Om du slår löst med hammaren tar det tid och om du slår hårt går det kanske på ett enda slag.

Slitage i ledbrosk innebär att ben nöter mot ben vilket dels är smärtsamt och dels leder till att benpålagringar bildas som gör leden deformerad. Dvs de fina glatta ytorna som ska passa som hand i handske gör inte det längre. AJ!

Slitage i ligament kan leda till att "ärr" av fel sorts bindväv bildas. istället för fina elastiska bindvävstrådar bildas "lagningar" av bindväv som inte alls är lika töjbar och stark.

Som du förstår så hänger allt ihop. Att hoven är mindre beror på att den belastats mindre under en längre tid. Hästen kan ha överbelastningsproblem i andra ben då den avlastat det onda benet.

Hoppas jag lyckats förklara lite, hör gärna av dig om du undrar något. Det jag har skrivit är slutsatser baserat på den information som du lämnat så reservation för att jag kan ha missförstått något.
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Lejonelle skrev:
Du menar (antar jag) att kotbenet är förskjutet i förhållande till skenbenet dvs att de två benen inte bildar en rak linje genom kotleden sett rakt framifrån. Menar du något annat, skriv igen.

Kanske det som hänt då är följande (obs, spekulation, din veterinär har säkert en bättre förklaring). Skada i ligament eller andra stödstrukturer i samband med loppet som du skrev om. Hästen väger mycket och när "korsetten" av ligament inte är OK runt kotleden gör tyngden att leden belastas lite snett, viker sig något. Kotbenet i sin tur vilar ju på kronbenet och kronleden som är rörlig i flera ledder blir också något snedbelastad. Kronbenet vilar på hovbenet och hoppsan, hovleden blir också lite snedbelastad med allt vad det innebär av ökat slitage på ledbrosk och omgivande ligament och stödstrukturer.

Kanske man kan jämföra det hela med vad som händer när man försöker slå i en spik som inte är helt rak. Kraften som kommer uppifrån när du slår med hammaren (alltså motsvarande belastningen som kota och hov utsätts för i varje landning mot marken) går inte rakt genom spiken utan snett, och därför böjs spiken mer och mer på det svagaste stället för varje gång du slår med hammaren. Om du slår löst med hammaren tar det tid och om du slår hårt går det kanske på ett enda slag.

Slitage i ledbrosk innebär att ben nöter mot ben vilket dels är smärtsamt och dels leder till att benpålagringar bildas som gör leden deformerad. Dvs de fina glatta ytorna som ska passa som hand i handske gör inte det längre. AJ!

Slitage i ligament kan leda till att "ärr" av fel sorts bindväv bildas. istället för fina elastiska bindvävstrådar bildas "lagningar" av bindväv som inte alls är lika töjbar och stark.

Som du förstår så hänger allt ihop. Att hoven är mindre beror på att den belastats mindre under en längre tid. Hästen kan ha överbelastningsproblem i andra ben då den avlastat det onda benet.

Hoppas jag lyckats förklara lite, hör gärna av dig om du undrar något. Det jag har skrivit är slutsatser baserat på den information som du lämnat så reservation för att jag kan ha missförstått något.


jag tror din teori stämmer riktigt bra faktist. det ena har väl lett till det andra och mer och mer har blivit skadat.. veterinären sa ju att det var hela paketet där nere, hela ligamentet. vi bedövade ju en del leder, det enda som hjälpte lite var hovleden - han förblev lika halt men rätade upp foten lite grann.

så det du säger stämmer nog..
kotbenet sett från sidan.
som du säger ska det vara en rak linje, men den är liksom förskjuten, framåt.

det låter väldigt allvarligt och jag antar att det inte finns något att göra?
operation?
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Jaha, jag trodde det var förskjutet i sidled när man ser det framifrån. Men OK då menar du alltså att kotleden och kronleden inte är i rät linje när man ser dem från sidan. Ja principen är densamma fast från ett annat håll.

Jag kan inte uttala mig om det finns någon chans eller några nya fantastiska metoder. Allmänt vid förslitningar i lederna brukar hästen ofta bli utdömd, om det är mjukdelar (ligament) som är skadade kan prognosen vara bättre men det är alltid en fråga om hur det ser ut i det aktuella fallet, hästens värde och vad behandlingen kostar i relation till chansen att få tillbaka hästen i arbete. En lång rehabilitering kostar också pengar och kan betyda lidande eller onaturlig tillvaro för hästen. Under tiden finns alltid risk för överbelastning av andra ben.

Om hästen är värdefull eller betyder mycket för dig kan du alltid ta kontakt med en annan veterinär än den som behandlat och få en bedömning till.

OBS att jag inte är veterinär utan hästmassör, så min enda avsikt med att svara dig är att förklara lite om anatomin och hur det kan ha hängt ihop med den gamla skadan, jag försöker inte ge dig något råd eller rekommendation om vad som ska göras med hästen.
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Lejonelle skrev:
Jaha, jag trodde det var förskjutet i sidled när man ser det framifrån. Men OK då menar du alltså att kotleden och kronleden inte är i rät linje när man ser dem från sidan. Ja principen är densamma fast från ett annat håll.

Jag kan inte uttala mig om det finns någon chans eller några nya fantastiska metoder. Allmänt vid förslitningar i lederna brukar hästen ofta bli utdömd, om det är mjukdelar (ligament) som är skadade kan prognosen vara bättre men det är alltid en fråga om hur det ser ut i det aktuella fallet, hästens värde och vad behandlingen kostar i relation till chansen att få tillbaka hästen i arbete. En lång rehabilitering kostar också pengar och kan betyda lidande eller onaturlig tillvaro för hästen. Under tiden finns alltid risk för överbelastning av andra ben.

Om hästen är värdefull eller betyder mycket för dig kan du alltid ta kontakt med en annan veterinär än den som behandlat och få en bedömning till.

OBS att jag inte är veterinär utan hästmassör, så min enda avsikt med att svara dig är att förklara lite om anatomin och hur det kan ha hängt ihop med den gamla skadan, jag försöker inte ge dig något råd eller rekommendation om vad som ska göras med hästen.

okey, jo på veterinären lät det som att det var ligamenten det var frågan om.

nu är det så att jag inte är ägare till hästen och jag antar att hans ägare inte vill lägga ner några pengar på operationer osv.. hästen i fråga är för mig ovärderlig och min allra bästa vän, så visst är det tufft. självklart ska han inte lida, men jag hoppas faktist inte att försäkringsbolaget godkänner en ansökan om utdömning. detta grundar jag på då hästen har en otrolig livsgnista som jag aldrig tidigare mött! trots sin skada så skulle han gladeligen springa, och då på alla fyra benen, om han fick, och gärna ridas. han är alltid glad och man märker inte att han har ont. för ja, ont det har han ju eftersom att han har gått med det ett tag. en annan sak jag grundar den åsikten på är att då kanske de måste försöka med att göra något åt skadan.

hästen är betydelsefull för mig, men mindre för ägaren då han är en färdigtävlad travhäst som aldrig mer kommer springa in ett öre. det är det enda han har dugit åt åt ägaren. det verkar tom som om han vill att hästen ska tas bort.

sen vet jag att atg här i kalmar inte precis är den bästa..

självklart vet jag att du bara gör spekulationer och försöker hjälpa till. det är jag tacksam för, det har iaf fått mig att förstå lite hur det kan vara. :D
 
Sv: förskjuten kotled mm.

Ägarens inställning är begriplig. Hästen har en väldigt allvarlig skada och jag vet inte om någon möjlighet finns att rekonstruera den pajade vävnaden på ett så tungt djur, jag har i alla fall inte hört talas om något fall. Behandlingar och långa rehabiliteringsperioder är också ett lidande för hästen, dessutom något den inte kan förstå. Tyvärr finns ingen tröst jag kan ge till dig, men om det ändå inte finns något hopp är det bättre att den får somna medan den fortfarande har lite livsglädje.
 
Sv: förskjuten kotled mm.

jag håller med dig till fullo. i det här fallet antar jag att det är det bästa.. tyvärr :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 336
Senast: mackan
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 057
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 978
Senast: Lobelia
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp