Försenad lön

1) Där har jag kammat noll hittills. Facklig no1 noll svar, facklig no2 påtalar att problemet är rättså vanligt.
2) Funderar på det, trist att behöva byta jobb av samma anledning så snart igen dock. Men ännu mer trist för jobbet, som satsat massivt på min intro och vidareutbildning. :devil: Tror jag stannar ett tag till, men om detta upprepas så är det tvärklippt tyvärr.

De där lät ju inte seriösa för fem j-vla korvören. Jag hade gått vidare med där!
Och nej, jag hade inte jobbat kvar en vecka till.

Men det är väl bara jag. På uppretat humör dessutom.

De där lät ju inte seriösa för fem j-vla korvören. Jag hade gått vidare med där!
Och nej, jag hade inte jobbat kvar en vecka till.

Men det är väl bara jag. På uppretat humör dessutom.
Ja, tyvärr ett väldigt flat bemötande, är inte förvånad alls - deja vu.
Jag försöker sitta på händerna för att inte göra något överilat som blir dumt i det långa loppet.
Men uppretad - det är jag!

1) Där har jag kammat noll hittills. Facklig no1 noll svar, facklig no2 påtalar att problemet är rättså vanligt.
2) Funderar på det, trist att behöva byta jobb av samma anledning så snart igen dock. Men ännu mer trist för jobbet, som satsat massivt på min intro och vidareutbildning. :devil: Tror jag stannar ett tag till, men om detta upprepas så är det tvärklippt tyvärr.
Om du inte är nöjd med svaret från det lokala facket så vänder du dig högre upp i din fackförenings organisation... Att inte få ut sin lön är absolut inte OK.... oavsett hur vanligt det är enligt lokal fackpamp....

Bara en tanke. Kan du anmäla dem för kontraktsbrott? För antar att det står i ditt kontrakt att du ska få lönen den x i varje månad.

Och exakt var ska man anmäla kontraktsbrott?

Jag vet inte. Jag frågade om TS kunde anmäla dem. Men de har ju brutit mot ett avtal. Finns det i lagen kanske? Isåfall borde man väl kunna anmäla till polisen. Även om det inte går vidare så har man iallafall markerat att det de gör inte är okej. De har ju brutit ett skriftligt avtal. Men somsagt så vet jag inte hur det funkar eller om det är möjligt utan det var bara en tanke som dök upp. Därav min formulering i inlägget.

På ett ställe jag jobbade på F-skatt så fick jag under ETT års tid inte en faktura betalt i tid. Minst 3 veckors försening.
De anställda på samma ställe fick ofta lönen flera dagar försent.
Jävligt irriterande, flera av oss jobbar inte kvar där, mest av den anledningen.

Jag vet inte. Jag frågade om TS kunde anmäla dem. Men de har ju brutit mot ett avtal. Finns det i lagen kanske? Isåfall borde man väl kunna anmäla till polisen. Även om det inte går vidare så har man iallafall markerat att det de gör inte är okej. De har ju brutit ett skriftligt avtal. Men somsagt så vet jag inte hur det funkar eller om det är möjligt utan det var bara en tanke som dök upp. Därav min formulering i inlägget.

Det går inte att polisanmäla, det är ju en civilrättslig process. Stämma till tingsrätten är i så fall det som gäller, och vem har tid, lust och energi (och ekonomi) att hantera det för en försenad löneutbetalning?

På ett ställe jag jobbade på F-skatt så fick jag under ETT års tid inte en faktura betalt i tid. Minst 3 veckors försening.
De anställda på samma ställe fick ofta lönen flera dagar försent.
Jävligt irriterande, flera av oss jobbar inte kvar där, mest av den anledningen.

Vi har en kund som betalar väldigt sent, de har i avtalen 45 dagar netto, men tar sig inte helt sällan 60 dagar. Bästa affären, dröjsmålsränta är 24 %, vi har ingen bättre placering av våra pengar än hos kunden.

Vi har en kund som betalar väldigt sent, de har i avtalen 45 dagar netto, men tar sig inte helt sällan 60 dagar. Bästa affären, dröjsmålsränta är 24 %, vi har ingen bättre placering av våra pengar än hos kunden.
Det var den här vägen jag hoppades på, även om räntan in blir så häftig. Men ingen av de fackliga hade nånsin hört talas om dröjsmålsränta :cautious:

@Lickety vilka muppar de verkar vara på facket :crazy: Hoppas du får din lön!

Tack @Lovisaleonora för info! Då lärde jag mig något nytt. Det är inte ett brott att bryta ett avtal alltså? Eller finns det vissa brott man "bara" kan stämma och inte polisanmäla?

Det var den här vägen jag hoppades på, även om räntan in blir så häftig. Men ingen av de fackliga hade nånsin hört talas om dröjsmålsränta :cautious:
Känns som de fackliga borde börja leta efter nya uppdrag om de inte har koll på det.

Kronofogden kan vara behjälplig. Jag fick bra stöd när min fd arbetsgivare vägrade betala semesterersättning samt att de 6 av 8 månader betalat ut felaktigt(för lite). Jag skickade en faktura på beloppet med dröjsmålsränta (vilket inte är så hög fn med ränteläget om man inte har avtalat en högre ränta) och hade skickat den till kronofogden efter tre dagar om jag inte fått in pengarna.

Det är naturligtvis oacceptabelt att inte få ut sin lön... Då ska man naturligtvis göra som jag skrev i tidigare inlägg att gå via facket, eller högre upp i fackets organisation om man inte är nöjd med vad det lokala facket åstadkommer...
Det är också MYCKET MYCKET viktigt att ni får ett lönebesked.... Lönebeskedet visar att bl.a hur mycket skatt arbetsgivaren betalat in. man har nämligen (vad många inte vet) ett eget ansvar att se till att skatten betalas in.... Om arbetsgivaren inte gör det...och arbetstagaren inte med lönebesked kan påvisa att det dragits skatt så kommer det ett fint krav till arbetstagaren på att betala skatten + skattetillägg..... kan bli dyrt att inte kunna visa upp lönebesked.....

Fortsättning följde nästkommande månad. :banghead::banghead::banghead:
Jag fick tillslut ett "förskott" utbetalt i början av denna månad. Men ingen specifikation på om skatt var dragen eller ej. Summan motsvarade ungefär vad jag borde ha fått ut efter skatt.

Tydligen var skatt inte dragen, och två månaders inarbetade timmar matades in på denna lönespecifikation.
Detta innebär att bruttolönen blev två gånger så stor som en heltidsbruttolön.
Därför drogs ca 10 000 kr mer i skatt på denna månadens lön än vad som hade varit fallet om jag hade fått lönen normalt.

Vilka möjligheter finns det att få ut mina ca 10 000 som jag skulle spara till sommarens investeringar, nu när skatten redan är inbetald? Eller får jag vänta tills nästa år??? :cry:

Fortsättning följde nästkommande månad. :banghead::banghead::banghead:
Jag fick tillslut ett "förskott" utbetalt i början av denna månad. Men ingen specifikation på om skatt var dragen eller ej. Summan motsvarade ungefär vad jag borde ha fått ut efter skatt.

Tydligen var skatt inte dragen, och två månaders inarbetade timmar matades in på denna lönespecifikation.
Detta innebär att bruttolönen blev två gånger så stor som en heltidsbruttolön.
Därför drogs ca 10 000 kr mer i skatt på denna månadens lön än vad som hade varit fallet om jag hade fått lönen normalt.

Vilka möjligheter finns det att få ut mina ca 10 000 som jag skulle spara till sommarens investeringar, nu när skatten redan är inbetald? Eller får jag vänta tills nästa år??? :cry:

Normalt sett får man förskott oskattat. Sedan dras samma summa från dina skattade pengar. Förfarandet, att du får två månaders timmar registrerade på samma gång, och sedan förskottet draget från detta är korrekt.

Men det ska inte påverka din skatt, eftersom det inte är ett engångsbelopp. Jag har gjort liknande manöver ett par gånger (för att folk tydligen inte kan besvära sig med tidrapportering) och det har aldrig fuckat upp skatten.

Det du kan göra är att du jämkar och därmed får mindre skatteavdrag framöver under 2017.

Normalt sett får man förskott oskattat. Sedan dras samma summa från dina skattade pengar. Förfarandet, att du får två månaders timmar registrerade på samma gång, och sedan förskottet draget från detta är korrekt.

Men det ska inte påverka din skatt, eftersom det inte är ett engångsbelopp. Jag har gjort liknande manöver ett par gånger (för att folk tydligen inte kan besvära sig med tidrapportering) och det har aldrig fuckat upp skatten.

Det du kan göra är att du jämkar och därmed får mindre skatteavdrag framöver under 2017.

Tack för svar. Det påverkar skatten som dras av såtillvida att jag tjänar "så mycket" att skatten går upp i procent. Så jag lånar ut 10 000 till staten ofrivilligt.

Tack för svar. Det påverkar skatten som dras av såtillvida att jag tjänar "så mycket" att skatten går upp i procent. Så jag lånar ut 10 000 till staten ofrivilligt.

Fast skatten beräknades på bruttolönen utan att utbetalningen dragits bort.

Jag kan skattejämka men skulle behöva gissa ganska friskt, då jag jobbar olika mycket på olika ställen. Arbetsmängd var i detta fall månad 1 ca 75 % och månad 2 över 100 %, kommer inte ihåg på rak arm men tror kring 105-110 %.

Nu fick jag ut ett förskott som ungefär motsvarar det jag skulle ha fått ut förra månaden, dvs 75 %.
Sedan drogs skatten på hela beloppet av all tid denna månaden, så jag får ut en lön som är omkring 70 % i pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka