Försenad lön

Lickety

Trådstartare
Hej! Vid försening av lön, hur stor affär brukar ni göra av det hela?
Jag har haft sjukt mycket strul med löner på flera av mina arbetsplatser det senaste två åren, har även bytt jobb en gång pga massivt strul. Och näe, problemet är inte orsakat av mig - förutom att jag arbetat oregelbundet och på timme.
Nu ett nytt jobb sen i höstas, men min lönekontors-karma verkar vara bestående... :rage:
Rent juridiskt har jag ju lärt mig en del om vad som faktiskt gäller, men frågan är hur grinig man ska vara. Min stubin är superkort pga tidigare strul, men det är ju inte mitt nya jobbs fel direkt...

Min lön var försenad, vet jag ringde chefen (det är han som är ansvarig för utbetalningen) och den var på väg. Hade bara blivit något strul hos banken. Bästa är att kontakta ansvarig och höra. :)

Jag har förstås kontaktat närmaste chef, och det visar sig att tidsrapporten inkom för sent från chefen till lönekontoret. Jag avlämnade rapporten i tid, vilket chefen är helt enig om.

Har du skött din del, ska du gå skadelös. De får lösa det hur de vill, du ska ha lönen i tid om du skött det du ska.

Jag hade varit grinigare än en tiger med migrän och tandvärk.

Så är det inte på mitt jobb. Där är det typ ¨ah synd du får det på nästa, kanske¨. Min lön är alltid fel. Förra månaden 1500, denna nästan 2500. Det är så jävla tråkigt. Är inget litet skitföretag jag jobbar för heller. Jag sköter självklart min del med stämpling osv ändå blir det fel. En gång har det blivit rätt när jag mailade hr långt innan lönen kördes och krävde att vi gick igenom alla mina tider.

Fick också fel lön denna månaden, de hade dragit 4 obetalda semesterdagar för andra gången
Sedan meddelade de glatt att pengarna betalades ut i mars och då morrade jag till, vem betalar mina räkningar som jag har nu då så de skulle betalas ut tidigare vilket jag tror när jag ser det

Fick också fel lön denna månaden, de hade dragit 4 obetalda semesterdagar för andra gången
Sedan meddelade de glatt att pengarna betalades ut i mars och då morrade jag till, vem betalar mina räkningar som jag har nu då så de skulle betalas ut tidigare vilket jag tror när jag ser det

Jag blir så jävla arg när man får skitsvaret ¨du får det på nästa¨. Jaha, jag kanske hade planerat utgifter efter den inkomst jag ska ha? Visst jag klarar mig, att det saknades ca 2500 denna månad innebar bara att jag köpte lite mindre aktier än tänkt. Men det kunde ju lika gärna vara att jag inte kunde betala räkningarna, det vet ju inte de. Tycker det är respektlöst, sen blir man iaf av vår HR otrevligt ifrågasatt när man påpekar fel.

Fast vad kan de göra? Jobbet kör ändå bara löner 1 gång i månaden.

De meddelar att det inte är OK och begär en extra körning. Det är inte direkt hjärnkirurgi. Varje bankdag kan man göra en ny utbetalning, att det sedan kan ta några dagar att nå kontot är en annan sak.

Det hänger helt enkelt på vilja hos arbetsgivaren. Facket kan ofta få dem att vilja lite mer.

Jag accepterar inte att jobbet strular med min lön. Har jag bara gjort allt det jag ska så ska jag ha rätt lön på rätt datum. Annars ringer jag facket. Det är inte ok att arbetsgivaren strular med sånt.
Jag har faktiskt berättat detta för den fackligt ansvariga på jobbet. Men de försöker lösa saken så snart som möjligt som jag förstår. Det som ställer till det är att den 25e infaller på helgen i en kort månad, så räkningarna måste betalas innan lönen kommit in. Nu löser det sig ju rent ekonomiskt för mig. Men ändå.

De meddelar att det inte är OK och begär en extra körning. Det är inte direkt hjärnkirurgi. Varje bankdag kan man göra en ny utbetalning, att det sedan kan ta några dagar att nå kontot är en annan sak.

Det hänger helt enkelt på vilja hos arbetsgivaren. Facket kan ofta få dem att vilja lite mer.

Aha, när jag frågat har de sagt att det absoluuuut inte går att göra en extra utbetalning.

Aha, när jag frågat har de sagt att det absoluuuut inte går att göra en extra utbetalning.

Ja, inte sitter de väl där och blåvägrar men erkänner att det faktiskt är rätt enkelt att föra över pengarna? Enklast möjliga är att göra en sidoberäkning, betala ut ett förskottsbelopp som sedan redovisas av på nästkommande lön där man för in de missade timmarna/tilläggen.

Det vore ju sjysst om man kan begära ränta för de där pengarna de ligger efter med :angel:
Det kan man. Den ligger på 2 % per påbörjad vecka, så det är inte mycket att hurra för i pengar.
Rent juridiskt ses försenad utbetalning av lön ganska allvarligt rättså snabbt. Men sen är det ju frågan om hur obekväm man vill vara. Jag har tagit upp räntefrågan som en neutral och trevlig fråga till den facklige - kunde inte låta bli! :devil: Men vi får se hur detta löser sig under dagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka