Försbolaget har ändrat försäkringen !

BernT

Trådstartare
Min häst är försäkrad i IF, livvärde + 100000 veterinär med 2700 i självrisk och inga ytterligare % på det.
Nu höjer IF (utan vår vetskap, vi blev inte tillfrågade eller något) till 130000 veterinär, 2700 i självrisk och ytterligare 20 % !
Vi valde ju bort den där %grejen eftersom att det kan om det vill sig illa bli hur dyrt som helst, vi ville hellre betala mer i månaden (vilket vi gör, försäkringen är dyyyyr) och så bara byter de såhär :eek: :mad:
Enligt IF har alla bolag tillsammans bestämt detta, så nu undrar jag om ni andra hästägare har fått samma besked? Eller ska vi helt enkelt byta bolag?

Sv: Försbolaget har ändrat försäkringen !

Har de ändrat mitt i försäkringsperioden?? De får man väl ändå inte göra utan er vetskap...

Jag har själv bytt bolag två ggr för att slippa % har nu Sveland..:)

Ja, vi har haft försäkringen i ungefär ett år nu. Tycker det är dålig stil, funderar på att gå tillbaka till Agria, hade min förra häst där.
Fast enligt IF så ska ju ''alla'' bolag ha såhär nu...

Om det är ettårsdag för försäkringen, är det ju villkorsändringsdax. Huvudförfallodagen är den enda gång det går att ändra villkoren för försäkringen.

Så här gör bolagen regelbundet, tar bort %-självrisken för att fiska kunder, sedan åker den tillbaka något år senare.

Att byta bolag urholkar ditt skydd så pass mycket att du lika gärna kan fundera på enbart A2-försäkring istället.

From 1 januari är det rörlig självrisk enbart på VetXtra hos If. Det gäller alltså fråm årsförfallodagen för alla som har den efter årsskiftet. Anledningen är enbart att denna försäkring kostar multum för försäkringsbolaget och man var tvugna att göra något, alternativet var att ta bort den men man vill kunna erbjuda en Xtra bra försäkring. Istället har då taket höjts till 130 000:-

I ALLA dom andra försäkringarna kan man fortfarande välja fast självrisk och det ska inte ändras vad jag förstått.

Du har ju möjlighet då att ändra och välja vanliga vetvårdsförsäkringen med fast självrisk istället om du vill.

Enligt IF kunde man inte välja bort %en. Vi vill inte ha %en alls. ÅHHHHHHHHHH vad surt det känns. Kan ju lika gärna ha henne livförsäkrad bara då och välja att avliva om det blir så illa att hon måste opereras eller ngt liknande om man ska vara cynisk.

LovisaLeonora_ : Gör det verkligen det? För min förra bytte vi från IF (förra ägaren hade det) till Agria, då var hästen 6 år och sen när han var 11 fick han avlivas och de ersatte massa pengar för behandlingar och vi fick ut livvärdet. Där hade vi ju bytt bolag helt och det var inga problem. Eller var det för att han var ung kanske? Fast min nuvarande fyller 6 i år så de borde väl gå med henne med isf.

Det är bara att titta runt i trådarna, det finns en aktuell tråd där man bytt bolag och nu när hästen visar sig vara sjuk så får de inte ut livvärdet.

Ja, att byta bolag är en enorm risk, jag hade inte gjort det för att spara några hundralappar om året.

Enligt IF kunde man inte välja bort %en. Vi vill inte ha %en alls. ÅHHHHHHHHHH vad surt det känns. Kan ju lika gärna ha henne livförsäkrad bara då och välja att avliva om det blir så illa att hon måste opereras eller ngt liknande om man ska vara cynisk.

Det är bara på vetXtra du inte kan välja bort %. Väljer du vanlig veterinärvårdsförsäkring (50 000) så kan du fortfarande välja fast självrisk.
Samt förstås i den begränsade veterin ärvårdsförsäkringen.

Du kan även ha fast självrisk på dom andra försäkringarna A1 Liv/Användbarhet, A2 Liv och Sporthäst.

Rörlig självrisk gäller alltså bara VetXtra.

Fast enligt IF så ska ju ''alla'' bolag ha såhär nu...

Inte Sveland, om de inte ändrat väldigt nyss. Jag fick nyss mitt nya försäkringsbrev, och de gör inga villkorsändringar alls. Dvs fast självrisk kvarstår.

Dock, Sveland är det ENDA bolag jag vet om som aldrig (eller möjligen extremt sällan, jag kan inte komma på en enda gång) försämrat ett villkor. De är ofta extremt 'sena' med att införa 'nya' grejer. T ex har de fortfarande ingen ersättning för avlivning, receptbelagd medicin eller veterinärens resor. Och det var med råge sist med att införa fast självrisk, de flesta andra bolag hade hunnit ta bort det när Sveland införde det.

Så att aldrig försämra villkor är ju bra, men det är nog för de är extremt försiktiga med att införa 'nya grejer' - vilket gör att de ofta har 'sämst' försäkringsskydd vad gäller täcka extragrejer.

Men den fasta självrisken kostar bolagen multum, det är ju därför de andra bolagen slutat. Alternativet är ju att höja premierna enormt.

TYvärr är det där baksidan med djurförsäkringar. Iom att man är så bunden till det bolag man valt/uppfödaren valde att försäkra in fölet i, för att ha maximalt skydd så kan de egentligen ändra villkoren hur som helst. Och det man valde för det var/passade bäst, kan X år senare vara det man skulle välja i sista hand. Men man sitter där och det är bara ta en enorm risk och byta bolag, eller tugga och svälja =/

Däremot om jag inte kollade alldeles slarvigt, så ligger fast självrisk kvar på hundförsäkringen hos IF.

Nu skriver jag detta för tredje gången :D

If har kvar sin fasta självrisk på ALLA djurförsäkringar utom just VetXtra, den exklusivaste veterinärvårdsförsäkringen på häst.
Det går fortfarande att få en fullständig veterinärvårdsförsäkring på häst med fast självrisk, bara inte just vetXtra och som plåster på såren höjer man istället taket från 100 000 till 130 000 för dom som ändå vill ha vetXtra på sin häst.

:)

Det är bara att titta runt i trådarna, det finns en aktuell tråd där man bytt bolag och nu när hästen visar sig vara sjuk så får de inte ut livvärdet.

Ja, att byta bolag är en enorm risk, jag hade inte gjort det för att spara några hundralappar om året.

Det handlar inte om att "spara några hundralappar", skitsamma om man betalat 1500 el 2000 per månad, bara försäkringen är bra, men det är den ju inte längre...
Tex min förra häst kostade bolaget i runda slängar 40-50 tusen i behandling. 20 % av det blir en del. Jag (pappa :D) betalar hellre mer i månaden och då veta att vid tex uppstallning på djursjukhus behöver vi inte betala mer än självrisk.

Wrangler : 50000 i vetvård är alldeles för lite tycker vi. Det kan ju gå åt hur fort som helst om man ha otur, och det är ju just därför man har försäkring, ifall man råkar ut för otur.

Nu skriver jag detta för tredje gången :D

If har kvar sin fasta självrisk på ALLA djurförsäkringar utom just VetXtra, den exklusivaste veterinärvårdsförsäkringen på häst.
Det går fortfarande att få en fullständig veterinärvårdsförsäkring på häst med fast självrisk, bara inte just vetXtra och som plåster på såren höjer man istället taket från 100 000 till 130 000 för dom som ändå vill ha vetXtra på sin häst.

:)

Jag både läste och förstod första gången att det bara var vet Xtra, men Sveland har fortfarande kvar sin fasta självrisk på sin utökade vetvård (valet finns inte på 'vanlig' vetvård).

Dvs alla bolag har inte gjort som IF, vilket TS fått höra.

Så jag var otydlig i mitt svar kanske.

Wrangler : 50000 i vetvård är alldeles för lite tycker vi. Det kan ju gå åt hur fort som helst om man ha otur, och det är ju just därför man har försäkring, ifall man råkar ut för otur.

Du kan ju räkna på det? Att ha 50 K med fast självrisk och få plocka ur egen ficka om/när det går över 50 K. Eller att ha 100 K (om du ska räkna på hur det var innan) eller 130 K (som det är nu) och betala procenten med. Var 'brytgränsen' går, dvs var det lönar/inte lönar sig med ena eller andra alt.

Förhoppningsvis går det ju inte åt mer än 50 K så många år, och kanske är det ändå mer värt att ha 50 K med fast självrisk, och lägga ur egen ficka/låna/etc om/när det går över?

Nu räknade jag lite på det.
I 'extremfallet', häst läggs in på djursjukhus dag ett, och vårdas där för 130 K ersättningsbara kostnader, så blir det 28 700kr att betala ur egen ficka. (2700 kr självrisk, samt 20% på 130 000 kr)

Om man istället har vanlig vetvård med 50 000 kr i tak och fast självrisk, och samma sak som ovan händer, att hästen vårdas för 130 K, så blir det 80 000 kr att betala själv.

Å andra sidan om du har försäkringen med 50 K och fast självrisk, och ovanpå den ersättningen lägger de 28 700 kr, så har man då totalt 78 700 kr att behandla hästen för på ett år. Det räcker ganska långt om man inte har brutal otur (vilket kan hända).

Så ett år som allt skiter sig så om man lägger vad man skulle fått lägga för att maxa ut 130 000 kr taket, så har man ändå 78 700 kr. Medan man ett normalt år då man inte går över 50 000 kr har 'tjänat' upp till 20% på 50 K, dvs upp till 10 000 kr.

Sen är väl premien lite lägre på den vanliga vetvården med. Men täcker mindre grejer. JAG skulle nog faktiskt välja den vanliga med fast självrisk, för i normalfallet tror jag den lönar sig mer. Jag är också en sådan som INTE vill ha procent, och eg tycker 50 K är för lågt årsbelopp för att känna mig säker. Men i dagsläget skulle jag nog ändå välja den lägre med fast, och helt enkelt lösa det om det går över 50 K, vilket det ju tack och lov vanligen inte gör.

Senast ändrad:

Du kan ju räkna på det? Att ha 50 K med fast självrisk och få plocka ur egen ficka om/när det går över 50 K. Eller att ha 100 K (om du ska räkna på hur det var innan) eller 130 K (som det är nu) och betala procenten med. Var 'brytgränsen' går, dvs var det lönar/inte lönar sig med ena eller andra alt.

Förhoppningsvis går det ju inte åt mer än 50 K så många år, och kanske är det ändå mer värt att ha 50 K med fast självrisk, och lägga ur egen ficka/låna/etc om/när det går över?

Så brukar jag säga till folk. Lägg undan det som premien hade kostat extra i månaden så har man en buffert till om det går över 50 000, vilket det sällan gör (ja jag vet att det kan bli mkt dyrare men enligt skadeavdelningarna så är det inte så ofta det går över 50', nästan bara vid buköppningar)

Sedan är det ju så med försäkringar, inget bolag är bäst på allt. Alla bolag och försäkringar har nackdelar, man får försöka hitta det bolag som passar en bäst överlag helt enkelt. Om man inte vill ta över befintlig försäkring såklart.

Tyvärr kan man komma upp i 50 K utan buköppning. Dels genom upprepade saker. Det behöver inte ens vara livshotande, men kan rassla iväg.

Sen kan de hamna på djursjukhus och när mitt fbl stod där så första svängen kom han in på jour, sen bara observation, en gastroskopi och magsårsmedicin och hem efter 2 dygn. 16 000 kr.

Sväng två in på jourtid, akut blodtransfusion, tät övervakning. Första dygnet bara kostade 25 K...

Så jag håller helt med TS om att 50 K är för lite för man ska kunna känna sig säker. Dock skulle även jag (som dessvärre lyckats maxa ut försäkring tre ggr, taket var 40, 100 resp 120 K.) som är kontrollfrak och vill ha så försäkrat det nånsin går, i dagsläget välja 50 K med fast självrisk på IF och skjuta till själv om/när oturen blir brutal. För de flesta år blir det INTE så, och då tjänar man på fast självrisk. Så utslaget över en längre tid så...

Jag valde IF förra året enbart pga att de inte hade %. Jag pratade med Sveland också men de var brutalt mycket dyrare än IF.
Vad surt. Nu måste jag fundera på hur jag ska ändra försäkringen.

När jag äntligen fick tummen ur och skulle ha fast självrisk hade dom gått tillbaka till fast + %.

Jo och det var därför jag skrev att det finns gånger då det gör det men generellt, enligt skadeavdelningen så är det inte ofta, och det var det jag skrev. Sedan har vissa individer otur. Oftast blir det inte så dyrt, statistiskt sett.

Man kan fortfarande välja vetXta med 2700:- + 20% i självrisk om man känner att man vill det. Själv värdesätter jag den fasta självrisken och väljer att ta risken att få lägga till utöver det om "the shit hits the fan" men då har jag också fler hästar så det blir ändå mer ekonomiskt för mig. Men jag ser lite olika på detta med försäkringar än vad många andra gör också.

Jo och det var därför jag skrev att det finns gånger då det gör det men generellt, enligt skadeavdelningen så är det inte ofta, och det var det jag skrev. Sedan har vissa individer otur. Oftast blir det inte så dyrt, statistiskt sett.

Man kan fortfarande välja vetXta med 2700:- + 20% i självrisk om man känner att man vill det. Själv värdesätter jag den fasta självrisken och väljer att ta risken att få lägga till utöver det om "the shit hits the fan" men då har jag också fler hästar så det blir ändå mer ekonomiskt för mig. Men jag ser lite olika på detta med försäkringar än vad många andra gör också.

jag har ju den högre självrisken för att få billigare premie, är det 20% där också? Måste läsa genom brevet.

Alltså vart står detta om 20%? Jag hittar ingenting?

Senast ändrad:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 999
Senast: Sockertoppen
·
Hästvård denna försäkringsdjungel... har ena hästen i folksam,och jag kan ej byta bolag eller höja försäkringen på henne,för hon är över 16...
Svar
12
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka