Försäljningsstall, hur tänker du?

rebeckasff

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenheter av att köpa häst av försäljningsstall?
Hur tänker du angående sånna stall? Vill veta både för och nackdelar om vad ni tror/ tycker.
Och i så fall varför man inte vill köpa från ett försäljningsstall. Tycker du det spelar någon roll, drar du dig för att ringa på en sån annons eller bara styker hästen från "ringa runt listan" bara för att den står på ett försäljningsstall?

Sv: Försäljningsstall, hur tänker du?

När vi köpte häst för några år sedan så kollade vi på några olika försäljningsstall. Fördelen är att man kan titta på flera hästar på en gång, man har med proffssäljare att göra vilket innebär att de inte har direkt känslomässiga bindningar till hästen eller "måste" bli av med hästen utan är måna om att sälja rätt häst till rätt ryttare (i alla fall om det är ett seriöst försäljningsstall!). Man har större trygghet som köpare eftersom ett försäljningsstall är lättare att reklamera hästen hos, än en privatperson.

Viktigt är dock att det är en försäljare med gott rykte, och en som är mån om att bevara det goda ryktet och inte dra på sig anmärkningar från någon. Det finns många seriösa, men också de som är mindre seriösa.

Om man är ute efter en häst med bra kvalité (som då också kostar lite mer), så tror jag att många av dem säljs av bra och seriösa försäljningsstall, medan billigare hästar utan någon särskilt potential ibland säljs av mindre seriösa försäljare. (Obs! Detta är mina fördomar och förutfattade meningar!)

Fördelar: Garantier och fler hästar att välja på.
Nackdelar: Högre pris och ibland strul med vem som egentligen sålt hästen. Är det ägaren eller förmedlaren?

jag har köpt min senaste häst på ett försäljningsstall. Fördelen är, som andra nämnt, att man kan titta på flera hästar samtidigt. Dessutom kan många försäljningsstall "ta hem" just en sån häst du vill ha om de inte har den inne från början. Jag är jättenöjd med mitt köp och det roligaste av allt är att jag blev kvar på försäljningsstallet..hihi..så nu har jag min häst där, jobbar där och rider för han som driver stallet.

Ett försäljningsstall som säljer hästen på "direkten": Aldrig i livet!

Ett försäljningsstall som utbildar hästen, tränar, tävlar osv (alltså har haft hästen minst några månader innan annonsering): Inga problem.

Nej. Jag köper hellre av ett seriöst försäljningsstall med gott rykte än av en okänd privatperson.

Ofta har man garantier, bytesrätt och många andra fördelar. Dessutom ofta många hästar att prova vid samma tillfälle.

Köper man hästar till verksamhet är det ett stort plus att man får möjlighet att dra av momsen på inköpet, jmfrt med köp av privatperson. Det gör att man ofta kan köpa en "bättre" häst av ett försäljningsstall än av privatpersoner, för samma effektiva summa.

Dessutom är det en seriös försäljningsverksamhet där man är stolt att sälja sitt material. Jag kräks på alla de annonser av privatpersoner där man bara måste ha någon anledning som gör att man bara måste sälja hästen pga sjukdom, tidsbrist, graviditetet eller annat. Det är roligare och tryggare att ha med professionella säljare att göra!

Men ta gärna reda på hur det fungerar ordentligt, om du känner någon som köpt häst därifrån osv. Alla försäljningsstall är inte bra, precis som i alla andra branscher.

Ett seriöst försäljningsstall med gott rykte kan lättare ge dig en häst som motsvarar vad du söker och ge dig en mer objektiv bild av hästen. Många hästägare har svårt att vara objektiva när det gäller egna hästen. Nackdelen är väl att priset kan vara högre och att du kanske inte kan få lika noggrann information om vad hästen varit med om tidigare.

Tycker faktiskt ofta att privatpersoner har högre pris på sina hästar än vad försäljningsstall har.

Har varit i flertalet försäljningsstall vissa ser man på plats att det är inget ställe. Dåligt skött utrustning mm mm de brukar inte ha någon vidare koll på vare sig häst eller så. Men ett försäljningstall som är välskött och med fin utrustning (nu menar jag inte den dyraste utan väl skött) brukar också ha bra koll.

Sen kan man prata med dem och säga vad för slags häst man är ute efter och de kan lättare hjälpa till att plocka fram en häst som har de kvaliteer som man letar efter.

dyra hästar kan man köpa av försäljningsstall (prisklass över 100.000), men inte billiga.... då är det oftast nåt skit dom plockat hem med båda fysiska och psykiska skador i bagaget... :crazy:

men är det ett seriöst och stort stall med goda referenser så visst. man ser ju ganska snabbt hur hästarna ser ut. gå inte på bortförklaringar om att hästen tappat 150kg under resan från holland... :smirk:

Jag har köpt alla mina hästar från försäljningsstall förutom den första som jag köpte av ridskolan.

Jag har varit nöjd med vart enda köp! Jag har inte haft en skadad eller halt häst på 6 år och då har jag köpt + sålt ca 10-12 st hästar.

Man väljer sina försäljningsstall att köpa ifrån, visst köper du från Stockholm eller nere i skåne så stiger priserna, då kan man lika gärna köpa från privatpersoner. Sedan så har du fördelen med att köpa från försäljningsstall då du kan titta på fler hästar och passar inte hästen endå så kan man lämna tillbaka och prova ut en ny.
Nackdelen är att du vet inte historien bakom den häst du köper, du vet inte om den har varit i Sverige mer än 1 gång eller hur den blev inriden osv.

Sen har jag några försäljningsstall jag aldrig skulle kunna köpa häst hos.

De flesta försäljningsstall jag känner till är seriösa, men det finns ju rejält med korkbollar i den branchen;)
Så jag drar mej inte för att köpa hästar från stall med bra rykte, eller som jag blivit rekommenderad.Försäljningsstall är inte lika med oseriösa säljare, synd att så många seriösa ska lida av att några stycken ger hästförsäljning dåligt rykte.

Ett försäljningsstall som säljer hästen på "direkten": Aldrig i livet!

Ett försäljningsstall som utbildar hästen, tränar, tävlar osv (alltså har haft hästen minst några månader innan annonsering): Inga problem.

:bow::bow::bow:
Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vissa försäljningsstall har hästarna ute på annons innan de ens fått in dem!!! De kan ju inte ha en aning om vad de säljer!

Jag har köpt mina flickors båda senaste ponnyer från ett försäljningsstall här i krokarna. Båda hästarna har varit hos henne en längre tid och utbildats och tävlats.
Eftersom vi inte har så långt till henne har flickorna haft möjlighet att provrida mååånga gånger + varit med på träningar och så, innan vi har bestämt oss. Hon är otroligt seriös och jag skulle inte tveka en sekund att köpa därifrån igen.

Vi blev, för övrigt, också "kvar". Åker dit på träningar....

Vad trevligt att se att det finns flera av er som har positiva erfarenheter angående försäljningsstall.

Jag la nämligen upp den här tråden pga att jag är nyfiken på hur folk tänker, jag har nämligen ett litet försäljningsstall själv!

Tycker själv att jag passar in på dom flesta bra beskrivningarna och hur ni vill ha det om ni ska åka dit.

Har inte sålt så många hästar men har heller inte fått tillbaka mer än en och då hade det blivit helt fel... Vilket som ju kan drabba alla, både försäljningsstall och privatpersoner.. Men vi är väldigt noga med att det ska passa och är alltid ärliga när det gäller hästarna och deras kapasitet, temprament osv men då gäller det också att köparen är det! Det är ingen som vinner på att man säger att man är duktigare än vad man är, varken vi, hästen eller köparen!

Men för det mesta så är det väldigt trevlig att hålla på med det här och man får träffa väldigt mycket folk!

Men det här med överpriser vet jag inte om jag håller med om... Eller det kanske är lite beroende på vart i landet man bor? Men jag läste att någon tycker att det är dyrt att köpa häst i skåne.. Jag tror nog att jag måste säga tvärtom, eftersom här är så fruktansvärt mycket hästar i skåne så får vi nästan hålla ett lägre pris för att få dom sålda... Eller det är jag som har fått fel för mig?

vi har köpt häst från ett försäljningsstall en gång, och råkade ut för en lurare. antingen var hästen drogad på provridningen, eller så (med största sannorlikhet) fick vi en annan häst en den vi provred. när vi fick hem honom hade han utslag och visade sej ha kronisk hosta (hästen som besiktades hade inte det) vi åkte tillbaka med honom efter några dagar, men hon påstog att hon inte hade pengarna då, men att vi skulle få dom så fort hon sålt en annan häst. efter ett tag började vi ringa och tjata på henne, och hon började byta telefonnummer. tillslut tog vi hjälp av en advokat, det visade sej då att hon var anmäld av 3 andra oxå, och det tog 2 år innan vi fick tillbaka en del av dom pengarna vi betalade för hästen!

har alltså ingen bra erfarenhet av försäljningsstall.

Hoppasn!
Nej det förstår jag att du inte har!!!

Förstår inte hur man som hästförmedlare kan göra så här??!?!
Har folk ingen skam i kroppen? Trodde h*n att ni inte skulle märka att ni fick hem en annan häst???

Sånt här gör mig bara arg:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 323
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
0
· Visningar
80
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25