Fel prefix kanske, men hittar inte något jag tycker passar?
Skulle du föredra att köpa häst privat av en för dig helt okänd person eller skulle du hellre köpa av en "hästhandlare"? Varför är det ena eller andra bättre?
Jag har hittills bara haft hästar på foder som jag känt till sedan tidigare antingen själv eller via bekanta som känner ägaren och hästen och går i god för dem. Självklart ska hästen veterinärbesiktigas och övrigt enl vanlig standard vid köp.
Känner dock att hästhandlaren vill tjäna snabba pengar och inte har hela bakgrunden till hästen och att man köper den till överpris. De måste få betalt för själva förmedlingen. Samtidigt kan privatägaren lika gärna påstå att hästen är en sån pålitlig och säker häst, men kanske inte påpekar att den blir galen av att se typ gröna träd på sommaren eller annat man inte märker när man provrider den mitt i vintern i ett ridhus...
Vilket sätt ska man tänka på så man nu hittar den häst man verkligen söker?! Jag vill inte vara för naiv, inte "chansa och se" för att ev byta häst senare. Jag vill ju ha en "kompis för livet" och att det ska bli rätt på en gång. Klart det kan komma fram problem som inte gått att förutse men då är det ju en helt annan fråga än att man inte blivit informerad av olika skäl.
Hur resonerar du? Fördelar och nackdelar? Känns som ett lotteri att köpa häst...