Försäljning från bilen?!

E

Emelie_Martinsson

Vad skulle ni hästmänniskor tycka om att det kom ngn och sålde hästutrustnig av lite bättre märken hos er på klubben/stallet och även du kunde sälja och köpa begagnad utrustning direkt från personens bil??:banana:

Sv: Försäljning från bilen?!

Jag skulle nog misstänka att det var stöldgods..

Men man kanske är för misstänksam av sig.

jag skulle nog också misstänka det var stöldgods.. känns ju inte alltför seriöst. men jag vet inte, jag skulle nog aldrig våga köpa något överhuvudtaget från någon som sålde det från en bil, känns lite för lurigt. :p

Jag skulle tro att det var stöldgods..........det har nämligen inträffat här för ett par år sedan......(Fast det vara bara en skummis som kom o försökte sälja ur bakluckan)

Skulle helt klart tro att det var stöldgods. Skett flera stölder här och bara bra märken har blivit stulet. inga skitsaker som bara kostar ett par tusen, det får hänga kvar.

Kan ju verka lite misstänkt är klart. Men det beror ju lite på hur det går till förståss!
Som försäljare så måste man ju kunna lämna kvitto (går visserligen att fuska till ett) man behöver ett F-skattebevis för att vara lite mer seriös. Alltså ett registrerat företag vilket går att kolla upp.
Föranonnsera på de ställen man tänker besöka i god tid och ha en ordentlig "firmabil"
Detta borde ju minsska misstankarna i alla fall!! Eller?

Jag skulle också misstänka stöldgods om det kom en vanlig bil.
Däremot om det fanns en känd reggad firma som åkte runt med en varubil (typ glassbilen) skulle jag kunna tänka mig att handla.
Nu är jag visserligen sådan att behöver jag något så vill jag ha det ganska omgående. Därför skulle jag troligen åka till en butik istället för att vänta på att varubilen skulle komma till mina trakter igen.

Vi åker hellre till butiker med stort urval eftersom det samtidigt blir en "utflykt". Man vill kunna se, känna och prova den typen av varor.

På många stall så kommer och går folk under hela dagen och kvällen så det är inte sannolikt att mer än några enstaka av de möjliga kunderna är där när bilen kommer.

Det finns ju redan minst en seriös firma som arbetar på det viset - och har gjort i många år. Det är egentligen bara ett annat sätt att ge service åt sina kunder.

Jag hade tänkt mig en person som har en firma som är registrerad och har F-skattebevis, även att personen har en firma bil. Även kan uppvisa med plakat innan hon/han kommer till klubben att medlemmarna kan samlas tex. Onsdag 14 December kl 18:30 i klubbrummet.
Men för att få sälja begagnad utrustning måste man ha godkännande av polismyndigheten.

Men om personen skulle ha allt detta för att verka seriös?! Ingen som skulle tycka att detta var smidigt att kunna prova tex sadlar på plats där hästen finns?

Det finns ju redan minst en seriös firma som arbetar på det viset - och har gjort i många år. Det är egentligen bara ett annat sätt att ge service åt sina kunder.

Har du varit med om det själv? Och tycker du att det är en bra service?

Har du varit med om det själv? Och tycker du att det är en bra service?

Ja, vi anlitar henne regelbundet just för att det är en så bra service. Å andra sidan har vi mängder av hästar att köpa till varje gång så för oss är det smidigt att vi slipper transportera hästarna...

Jag skulle tycka att det vore underbart om det fanns en sadelbil...(fast på mina inköp blir ingen fet :angel:)

Det kom en avisering om att bilen skulle komma. Man gick in på internet och kollade vilka begagnade sadlar som man kunde tänkas vara intresserad av och skickade ett meddelande om vilka man ville se till sin häst... (Fast då måste bilens förare KUNNA sadlar :()

En internetsajt också så kan bilen kombineras med postorder och varor kan beställa s förväg och betalas på plats

Vi har också haft den servicen hos oss, här finns två olika firmor som har åkt runt på det viset. Skåpbilar med firmanamn på och fullspäckat med varor.
Toppen när man skulle köpa täcken att prova dem innan man köper tex.
Inte alls dumt.

Det beror ju helt på.

Är personen i fråga känd av folket runt ikring, kanske bor på orten, har ett etablerat företag och kanske även en lagerlokal någonstans som man kunde besöka. Inte skulle jag lägga några värdeingar i om personen åkte runt bland olika stall och sålde. Om det var så att hon/han kom varje tisdag klockan 18.00 till just mitt stall eller liknande.

Det är ju mycket som avgör. Rykte, personen i sig, hur organiserat det hela är, hur seriöst det verkar rent allmänt, hur kunnig personen är. Är det ett etablerat företag som fungerar så, och personer i omgivningen känner personen, vet vart han/hon bor, har sin häst etc, samt vet att personen tagit emot beg. saker för försäljning så hade jag inte alls varit fundersam.

Jag skulle nästan tycka att det var en ganska bra affärside att åka runt till olika stall vid gemensamt överenskomna tider och dagar.

Men som sagt, det beror ju på hur man gör det. En tränare i min närhet hade försäljning av begagnade hästsaker och hade inte heller butik utan man fick komma in direkt på "lagret" i form av ett litet loftrum i en lada. Inget fuffens alls bara ett annat sätt att göra det på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 756
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama