Försäljning av anläggning

lizzie

Trådstartare
Vår ridklubb äger anläggningen där vi bedriver vår verksamhet. Vi har tyvärr inte råd att ha någon anställd utan det är mycket slit för dem står uppstallade på anläggningen och de medlemmar som löst anläggningsavgift. Vi får ju sköta allt själva. Anläggningen består av 2 dressyrbanor, 1 hoppbana (40 x 80 m), terrängbana, ridhus (18x42 m), 4 stall med totalt uppstallningar. Hagar till de olika stallen. Dessutom även en stor lokal som varit uthyrd till en pallfabrik. Vi arrangerar mycket tävlingar för att få in pengarna. Vi har lån på cirka 1 miljon för ovanstående, bara bottenlån. Banken värderat alltihopa till någonstanns mellan 3-5 miljoner. De som är uppstallade betalar stallhyra till självkostnadspris och stallen drivs som kollektivstall.

Nu har styrelsen, som består av ett gäng sjukskrivna typer, beslutat sig för att sälja anläggningen. Har inlett förhandlingar med en intresserad köpare. En köpare som då ska ta över stallen och skötseln av anläggningen. Stallen ska då drivas som fullskötselstall, vilket innebär att de som står där nu inte kommer ha möjlighet att stå kvar. Enligt förhandlingarna så ska tydligen köparen få köpa anläggningen billigt så att klubben istället kan få arrendera "billigt" för att kunna arrangera tävlingar.

Till saken hör att INGEN i styrelsen har planer på att sitta kvar i styrelsen efter årsmötet. Det har inte heller varit några diskussioner med dem som nu hyr stallplats för att få in nytt folk i styrelsen.

Alltså får det verkligen gå till så här? Måste inte styrelsen faktiskt meddela sina medlemmar vad som är på gång. Måste man inte rösta om en ev försäljning? Och ska man inte försöka få ett så bra pris som möjligt??? Bara för att den nuvarande styrelsen är hjärtligt trötta på allt jobb så är det ju inte bara att köra över alla andra!!

Någon som kan ge råd!

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

En av "era" terrängbanbyggare har väl varit advokat?! Ni kanske kan vända er till honom...
 
Sv: Försäljning av anläggning

I era stadgar så står det vilka beslut som styrelsen får ta och inte. Har du kollat detta?

Ibland krävs det en stämma innan "stora beslut" tas, men det är som sagt beroende vad som står i era stadgar...
 
Sv: Försäljning av anläggning

Roten skrev:
En av "era" terrängbanbyggare har väl varit advokat?! Ni kanske kan vända er till honom...

Han har fått mail... dock är han ju verksamhetschef för en annan klubb så han har ju fullt upp ändå :angel:

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

break_a_leg skrev:
I era stadgar så står det vilka beslut som styrelsen får ta och inte. Har du kollat detta?

Ibland krävs det en stämma innan "stora beslut" tas, men det är som sagt beroende vad som står i era stadgar...

Har inte riktigt koll på stadgarna, men ska kontrollera det hela.

En sak är väl om personerna i styrelsen har tänkt fortsätta sitt styrelsearbete, men ingen ska vara kvar! Då tycker jag att det är bättre att vänta med ett så stort beslut till att kolla vad medlemmarna säger på årsmötet. Kan ju helt plötsligt då vara så att det är några andra medlemmar som vaknar till liv och faktiskt är beredda för att jobba för att behålla anläggningen. Som det är nu är det absolut ingen som helst information ut till medlemmarna, utan vissa kommer blir lite lätt chockade över beslutet.

Är det så att medlemmarna inte har något intresse i att ha kvar anläggningen så är det ju en annan femma, men får de inte reda på nåt så...

Jag själv t ex kommer INTE vara kvar i klubben om anläggningen säljs. Anledningen till att jag gick med i klubben var just att klubben äger sin egen anläggning och medlemmarna själva styr över verksamheten. Då finns det andra klubbar som jag kan gå med, som jag dessutom har närmre till. Tyvärr ridskola som styr verksamheten, men ändå...


/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Aha! Men jag föreslår att du tittar på stadgarna om vad som står. Jag har suttit som styrelsemedlem i andra sorters föreningar och där har styrelsen inte fått fatta beslut som rör större ekonomiska bitar.
 
Sv: Försäljning av anläggning

break_a_leg skrev:
Aha! Men jag föreslår att du tittar på stadgarna om vad som står. Jag har suttit som styrelsemedlem i andra sorters föreningar och där har styrelsen inte fått fatta beslut som rör större ekonomiska bitar.

Ska lusläsa stadgarna i kväll när jag kommer hem. Har dock för mig att det står att styrelsen är ansvarig för driften av anläggningen. Vet inte om det innebär att de får göra vad de vill med anläggningen...

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Har MYCKET svårt att tänka mig att ett så stort beslut får fattas av styrelsen. Det borde krävas extramöte i föreningen, tror att det är angivet i stadgarna när man måste hålla extramöte (hur många procent av medlemmarna som ska ha krävt det).

Är ni anslutna till Ridsportförbundet? Vidtala dem, de brukar kunna hjälpa till...
 
Sv: Försäljning av anläggning

Har pratat med en föreningsjurist på ÖLIF som ridsportförbundet lyder under (ridsportförbundet visste inte reglerna), tydligen så får en styrelse fatta ett beslut på att sälja anläggningen eftersom styrelsen ansvarar för driften. Kan ju t exvis vara så att om det är ekonomiskt kärvt så kanske man måste sälja. Det är nu inte problemet vad jag vet...

Sedan kan ju medlemmarna tycka att det är fel beslut och stämma styrelsen, men då är det så dags... Utan det allra bästa är att få igång medlemmarnas engagemang och välja en ny styrelse. Man kan också begära ett extra årsmöte om man är tillräckligt många. Ska ju dock vara ett vanligt årsmöte i februari - datum ej satt bara, så det är ingen idé att begära ett extra årsmöte känns det som.
 
Sv: Försäljning av anläggning

Nu har jag grävt fram föreningens stadgar, så här står det.

"§ 7 Beslutande organ
Föreningens beslutande organ är allmänt möte (årsmöte) och extra allmänt möte samt styrelsen. Styrelsen kan tillsätta kommittéer (motsvarande) för handläggning av särskilda uppgifter. Dessa kommittéer har de befogenheter som styrelsen tilldelat dem."

"§ 18 Styrelsens åligganden
Styrelsen åligger bl a att:
1. Verka för föreningens syften och ansvara för den löpande verksamheten.
2. Verkställa beslut fattade av allmänna möten
3. Handha och ansvara för föreningens medel
4. Tillse att fullständiga räkenskaper föres samt att upprätta verksamhets- och förvaltningsberättelser och senast 3 veckor före årsmötet underställa dessa revisorernas granskning.
5. Bestämma dag och plats för allmänna möten
6. Förbereda de ärenden som skall behandlas vid allmänna möten
7. Där icke särskilda ombud är utsedda företräda föreningen inför myndigheter och andra organisationer m.fl.
8. Övervaka stadgarnas riktiga efterlevnad."

Kan man anse att punkt nr 3 i § 18 är det som ger styrelsen rättigheter att besluta om försäljning av anläggningen???? Jag blev inte direkt klokare...

Någon vet eller har erfarenhet av dylik fråga????

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Bara de inte säljer stället innan årsmötet. Har du pratat med någon i styrelsen? Hu rmotiverar de sig i så fall. Vad händer med pengarna klubben inbringar genom en eventuell försäljning?
 
Sv: Försäljning av anläggning

Lobelia skrev:
Bara de inte säljer stället innan årsmötet. Har du pratat med någon i styrelsen? Hu rmotiverar de sig i så fall. Vad händer med pengarna klubben inbringar genom en eventuell försäljning?

Anledningen är det bristande engagemanget från våra medlemmar när det gäller skötseln av anläggningen. En anledning som jag mycket väl förstår. Jag tycker dock att man först kan diskutera frågan på ett årsmöte/allmänt möte för att bl a få klart hur vi vill att verksamheten ska fungera, vad som ska hända med de som är uppstallade osv. Det är ju en himla skillnad att få stå uppstallad till självkostnadspris ena månaden och sedan andra månaden blir det helt andra premisser och stallhyra som gäller. Det är ju inte speciellt snyggt skött tycker jag.

Har pratat med folk ur styrelsen, de är mer än hjärtligt trötta på stället och bryr sig egentligen inte. De håller på för fullt och förhandlar med en köpare, så det som kommer presenteras på årsmötet är ju då ett färdigt förslag och diskussioner är överflödiga.

Pengarna som en försäljning inbringar kommer att gå till att lösa det lån vi har på anläggningen. Sedan kan jag tänka mig att det kommer plöjas ner en massa pengar i terrängbanan (som vanligt :crazy: ). Sedan ska vi väl leva på räntepengarna och betala hyra för anläggningen istället för lånen. Fortfarande ska klubben finnas kvar på anläggningen.

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Men om nu anläggningen säljs, varför skulle ni då behöva betala för att nyttja anläggningen? Eller menar du att era stallhyror/anläggningsavgifter kommer att höjas?
 
Sv: Försäljning av anläggning

break_a_leg skrev:
Men om nu anläggningen säljs, varför skulle ni då behöva betala för att nyttja anläggningen? Eller menar du att era stallhyror/anläggningsavgifter kommer att höjas?

Anledningen till att sälja anläggningen är att slippa skötsel och rustning av denna. Det finns en köpare som är intresserad av att köpa anläggningen, ha en anställd som sköter anläggningen, t ex att underhålla underlag i ridhus och på banor, ansa terrängbanan m.m. Den nya köparen ska även ta över stalluthyrningen och har plan på att göra om det inackorderingsstall där det ingår skötsel - alltså INTE driva det som kollektivstall.

I stället då för att ÄGA anläggningen så ska klubben HYRA anläggningen av den nya ägaren. Skriva typ ett arrendeavtal på 10 år eller dylikt.

Vi som då betalar anläggningsavgift skulle då betala till den nya ägaren istället för till klubben. Iofs så slipper vi städdagar osv, men den nya ägaren kan ju istället 3-dubbla anläggningsavgifter eftersom det ska vara en anställd som sköter allt.

De som nu hyr box står ju där för att det är billigt (även om det är mycket slit), och att de själva får bestämma om hur de ska ha det i stället, de drivs som kollektivstall. Betalar stallhyra till klubben. Blir ju också antagligen MYCKET dyrarare för de uppstallade efter en försäljning än vad det är i nuläget.

Klubben kommer inte kunna ta in några pengar i anläggningsavgift eller stallhyra, utan inkomsterna ska komma utifrån att vi ska arrangera tävlingar.

Så här var det en gång i tiden, innan klubben köpte anläggningen. Jag frågade en gammal medlem i går om VARFÖR de köpte anläggningen - det kom personen inte ihåg. Måste ju ha varit en mening med det...

Jag anser ju att man tappar kontrollen över anläggningen om man säljer den. Visst vi får pengar för den som vi kan lägga på arrende, men ändå!

Den personen som det pågår förhandlingar med kan ju i sin tur sälja anläggningen vidare, hon kan trilla av pinn, hon kan gå i KK m.m.

Bara för att XX är så himla trevlig och inte vill klubben något ont, så betyder inte det att hon vill driva anläggningen för att vara snäll. Hon vill väl tjäna pengar som alla andra!

Jag tycker det behöver föras diskussion om hur verksamheten ska bedrivas m.m. Inte bara att nu säljer vi anläggningen för vi orkar inte sköta den längre...

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Ni som står där nu och kanske inte har varit medlemmar från början, fick ni betala någon insats eller liknande när ni flyttade dit?

Men jag förstår inte varför ni i så fall skulle arrendera anläggningen som klubb...I Sthlm vet jag anläggningar som har klubbar - klubbarna behöver inte betala för sin existens. Om du däremot är medlem i klubben och inte står på anläggningen, så får du exempelvis inte rida i ridhuset när som helst och får betala för att nyttja ridhuset de gånger du åker dit.
 
Sv: Försäljning av anläggning

break_a_leg skrev:
Ni som står där nu och kanske inte har varit medlemmar från början, fick ni betala någon insats eller liknande när ni flyttade dit?

Men jag förstår inte varför ni i så fall skulle arrendera anläggningen som klubb...I Sthlm vet jag anläggningar som har klubbar - klubbarna behöver inte betala för sin existens. Om du däremot är medlem i klubben och inte står på anläggningen, så får du exempelvis inte rida i ridhuset när som helst och får betala för att nyttja ridhuset de gånger du åker dit.

Det är INTE en andelsklubb. Ingen medlem behöver betala mer än sin medlemsavgift och så länge man är medlem i klubben så är man alltså delägare i anläggningen. Det är ingen ridskola eller dylikt som använder anläggningen, du behöver inte ens vara medlem om du vill rida enstaka gånger, utan då räcker det med att betala managehyra för den gång du rider. Löser du anläggningsavgift för halv- eller helår, måste du även vara medlem.

Att klubben istället ska arrendera anläggningen är för att det anordnas en himla massa tävlingar. Inför varje tävling så ska ju helst då anläggningen vara i tävlingsmässigt skick och så har det inte alltid varit. Vi har inte råd att ha någon vaktmästare anställd så att rusta och underhålla anläggningen är ju medlemmar som ska sköta ideelt. Vi kanske har 50 vuxna medlemmar av totalt 100. Problemet är bristen på engagemang. Man orkar slita ett tag, sedan orkar man inte längre och byter klubb...

Skulle alla medlemmar anstränga sig lite mera skulle det inte alls vara lika tungt att sköta anläggningen, men hur får man igång engagemanget hos medlemmarna?? Det är nog ett problem som inte särskilt unikt för bara våran klubb!
 
Sv: Försäljning av anläggning

Engagemanget är ju svårt, jag tror att små klubbar som denna får svårt att överleva i den ökade konkurrensen...Folk har ju fått mer pengar att röra sig med i många fall och kan köpa sig fria från allt arbete.

Men när anläggningen köptes från början, var kom pengarna från då?
 
Sv: Försäljning av anläggning

Så jäkligt är det. Alltså att en styrelse helt kan köra över sina medlemmar.
För stadgarna (de gemensamma som förbundet satt upp) är utformade på det viset, att styrelsen kan om de så önskar, helt skita i enskilda eller flera medlemmars önskan.

Men!
Om klubben har ett medlemsmöte, och det får vem som helst "dra ihop folk till", så får de styrelsen att lyssna, eftersom det är lika "gilitigt" som ett årsmöte, dvs enda chansen på året för medlemmarna som inte är i styrelsen att få sin röst hörd.
För om en viss procent (är inte helt säker, tror det är 10%) av medlemmarna går samman och "kräver", då är styrelsen "satt ur spel".
Men de hot som används då, är ju att styrelsen avsätts, och det kanske inte funkar i det här fallet?

Vilken soppa! :crazy:
 
Sv: Försäljning av anläggning

break_a_leg skrev:
Engagemanget är ju svårt, jag tror att små klubbar som denna får svårt att överleva i den ökade konkurrensen...Folk har ju fått mer pengar att röra sig med i många fall och kan köpa sig fria från allt arbete.

Men när anläggningen köptes från början, var kom pengarna från då?

Klubben tog ett lån och köpte anläggningen.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Småbarn Min dotter går sedan augusti på ett föräldrakooperativ i bostadsområdet. Det är en toppenbra förskola, vi kunde verkligen inte ha fått...
Svar
9
· Visningar
1 898
Senast: Ninnurur
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 311
Hästmänniskan Hjälp önskas *långt* :( En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp