Försäljning av anläggning

Sv: Försäljning av anläggning

kopparberg skrev:
Så jäkligt är det. Alltså att en styrelse helt kan köra över sina medlemmar.
För stadgarna (de gemensamma som förbundet satt upp) är utformade på det viset, att styrelsen kan om de så önskar, helt skita i enskilda eller flera medlemmars önskan.

Men!
Om klubben har ett medlemsmöte, och det får vem som helst "dra ihop folk till", så får de styrelsen att lyssna, eftersom det är lika "gilitigt" som ett årsmöte, dvs enda chansen på året för medlemmarna som inte är i styrelsen att få sin röst hörd.
För om en viss procent (är inte helt säker, tror det är 10%) av medlemmarna går samman och "kräver", då är styrelsen "satt ur spel".
Men de hot som används då, är ju att styrelsen avsätts, och det kanske inte funkar i det här fallet?

Vilken soppa! :crazy:

Några medlemmar har börjat vakna till liv... men om det räcker vet jag inte. Problemet är att få nytt folk till styrelsen! Det problemet finns dock kvar även om anläggningen säljs... :crazy: Det är ju meningen att klubben ska vara kvar och då måste det ju finnas en aktiv styrelse.

Frågan är vad som egentligen är klubben MÅL??????

Ha en bra verksamhet för sina medlemmar, med träningar m.m. ELLER att enbart arrangera en bunt med tävlingar så medlemmar får slita som funktionärer...

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Jag vet ju att den här klubben varit uppe i en annan tråd ockå....

Om man nu vill stå billigt (som ni tydligen gör) så trodde jag att folk fattade att de kanske är tvingade till att lägga ned lite fritid på anläggningen och som funktionär på ev. tävlingar.

Att sitta i en styrelse är ibland tröstlöst, jag har gjort det i 4-5 år, sedan gav jag upp.
 
Sv: Försäljning av anläggning

Ja att fastställa vad klubben har för mål, det är ju ett måste!

Hoppas det reder upp sig för er i allafall!
 
Sv: Försäljning av anläggning

break_a_leg skrev:
Jag vet ju att den här klubben varit uppe i en annan tråd ockå....

Om man nu vill stå billigt (som ni tydligen gör) så trodde jag att folk fattade att de kanske är tvingade till att lägga ned lite fritid på anläggningen och som funktionär på ev. tävlingar.

Att sitta i en styrelse är ibland tröstlöst, jag har gjort det i 4-5 år, sedan gav jag upp.

Det är inte självklart för alla att de behöver hjälpa till att sköta anläggningen... man tycker ju att det borde vara så...

Jag har suttit i styrelsen i 3,5 år - blev till sist totalt utbränd på föreningsarbetet och var tvungen att hoppa av. Klarade inte ens av att besöka anläggningen på säkert 6 månader... :crazy:

Jag förstår mycket väl att sittande styrelse inte längre orkar, så det är bara att hoppas att det är några andra tappra själar som vill göra en insats.

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Ja det är en j*vla soppa!! :mad:

Men en i vårat stall har talat med ordföranden (du vet ju vem det är lizzie..) och h*n sa att detta ska beslutas om på årsmötet!!

Men förresten om anläggningen säljs och klubben ska vara kvar..
Måste man väll ändå ha en styrelse för att kunna arrangera tävlingar? Eftersom det krävs en klubb m styrelse för att få vara just en klubb...Så, hur har de då tänkt sig!?


En annan ganska intressant sak är att en del ur styrelsen kommer med felaktiga bud..Dom som står uppstallade väldigt nära oss och är där ofta skickade mail till E om hoppträning (som vi äntligen ska ha..) och de skrev att vi då var tvugna att boka ridhuset (betala) för att får vara där o träna..vad 17 betalar vi då anläggningsavgift för, om vi ska betala extra varje gång vi ska hoppa för instruktör?

Vi talade då med ordförande, som gav till svar att det inte alls var så, för när h*n haft träningar där så hade h*n inte behövt betala extra...

man blir ju matt!
 
Senast ändrad:
Sv: Försäljning av anläggning

_Peplis_ skrev:
Ja det är en j*vla soppa!! :mad:

Men en i vårat stall har talat med ordföranden (du vet ju vem det är lizzie..) och h*n sa att detta ska beslutas om på årsmötet!!

Men förresten om anläggningen säljs och klubben ska vara kvar..
Måste man väll ändå ha en styrelse för att kunna arrangera tävlingar? Eftersom det krävs en klubb m styrelse för att få vara just en klubb...Så, hur har de då tänkt sig!?


En annan ganska intressant sak är att en del ur styrelsen kommer med felaktiga bud..Dom som står uppstallade väldigt nära oss och är där ofta skickade mail till E om hoppträning (som vi äntligen ska ha..) och de skrev att vi då var tvugna att boka ridhuset (betala) för att får vara där o träna..vad 17 betalar vi då anläggningsavgift för, om vi ska betala extra varje gång vi ska hoppa för instruktör?

Vi talade då med ordförande, som gav till svar att det inte alls var så, för när h*n haft träningar där så hade h*n inte behövt betala extra...

man blir ju matt!

Visst de ska tydligen inte sälja anläggningen innan årsmötet, men styrelsearbetet går ut på ATT anläggningen SKA säljas, eftersom ingen orkar sköta anläggningen. Detta finns det ett styrelsebeslut på.

Det jag saknar är en diskussion om det ska funka i framtiden. Om nu anläggningen säljs och en privatperson tar över stalluthyrningen och skötsel av ridhus. Hur blir det då??? Ska jag som privatryttare betala anläggningsavgift till den nya ägaren? Ska de som hyr boxplats betala till den nya ägaren? Vad ska man då ha klubben till???

Vi som fixar egna träningstillfällen - hur blir det för oss??? Den nya ägaren kanske inte tillåter organiserad träning med de tränare som vi ryttare vill ha. Är det så att det är OK, så behövs det ju ingen klubb till den verksamheten heller.

Hur är det tänkt med den personen som ska vara anställd - ska den hålla i träningarn m.m också eller???

De som är positiva till försäljningen ser bara att vi slipper från skötsel och rustning av anläggningen.

Jag har själv stått uppstallad på en privat anläggning och man har ingenting att säga till om. Passar det inte så är det bara att flytta.

På en föreningsägd anläggning så är det ju vi medlemmar som styr verksamheten. Att tappa den biten är en stor nackdel.

Om anläggningen säljs så skulle klubben i princip arrendera vilken tävlingsanläggning som helst när det ska arrangeras tävlingar. Man tappar ju lite det som håller samman klubben.

Eftersom vi är tämligen unika i Sverige med att äga vår egen anläggning så är det svårt att få råd av andra klubbar! Verkar inte vara någon som är i närheten av vår "soppa" :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Men vad är det som hindrar att ni höjer hyrorna så pass att ni får råd att anställa nån som sköter det dagliga underhållet? Det borde ju ändå bli billigare utslaget per person än att anläggningen säljs och det kommer kosta skjortan att stå kvar? Sen får väl då de som vill betala extra för att slippa en del sysslor men i övrigt så sköts stallet kollektivt som det hitills gjorts? Det kan ju räcka med en halvtidare istället för en heltidare?
 
Sv: Försäljning av anläggning

Mia_R skrev:
Men vad är det som hindrar att ni höjer hyrorna så pass att ni får råd att anställa nån som sköter det dagliga underhållet? Det borde ju ändå bli billigare utslaget per person än att anläggningen säljs och det kommer kosta skjortan att stå kvar? Sen får väl då de som vill betala extra för att slippa en del sysslor men i övrigt så sköts stallet kollektivt som det hitills gjorts? Det kan ju räcka med en halvtidare istället för en heltidare?

Ja du - jag förstår inte heller varför vi inte kan anställa en typ Vaktmästare.

Förra hösten - jag var ordförande för föreningen - ansökte jag hos Arbetsförmedlingen bidrag för att få ha en vaktmästare anställd. Tror det hette något liknande typ Särskilt anställningsstöd. Vi fick det godkänt!! :bump: Hade AF ute och de kollade på anläggningen och de hade en lämplig kandidat till jobbet. Vi skulle få bidrag med 75 % av lönen i 2 år!!!! :banana: Perfekt tyckte jag. Drog det på ett styrelsemöte. Det skulle kosta klubben någonstans mellan 2500 - 5000 kr per månad beroende på vilken grundlön personen skulle få.

Jag tyckte vi kunde höja hyra med 100-200 kr per månad. Absolut värt att slippa allt slit. Resten av pengarna har vi lätt kunnat få in på tävlingar.

Till saken hör att av 6 pers i styrelsen var uppstallad på anläggningen, alltså ungefär än hälften av styrlsen, varav 1 person hade 3 hästar och 1 person hade 2 hästar...

Vad händer.... Jo på styrelsemötet sitter vår kassör och säger att vi inte har råd att anställa denna person för de som står på anläggningen inte har råd med höjda hyror :eek: En av dem som har mer än 1 häst är nämligen hans dotter - snacka om jäv!!

Jag kan inte för mitt liv fatta att de sa nej till detta erbjudande från AF. Utan de såg bara till sin egen ekonomi!!! Jag bestämde mig i detta läge att lämna anläggningen, eftersom jag inte ville vara vaktmästare.

Kan säga att numera är det bara 1 styrelsemedlem som fortfarande står kvar på anläggningen!!!!! Resten tröttande på allt jobb och flyttade därifrån. Snacka om att inte tänka längre än näsan räcker...

När de övriga som stod på anläggningen fick reda på att styrelsen röstat ner mitt förslag så blev de INTE glada. Alla andra var minsann beredda på att betala ett par hundra till per månad för att slippa sköta anläggningen.

Så vad gör man.... Hur ska man få folk att fatta???? Vi hade ju guldläge och de bara schabblade bort det!!

Jag är inte ordförande idag.... orkade inte med att bli motarbetad... :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Väck frågan igen på det kommande mötet? :bump: Då får ju folk chansen att säga vad det tycker om både det och den alternativa försäljningen. I mina ögon så verkar det helt vansinnigt att sälja stället istället för att få en anställd med 75% av lönen betald av AF i två år! :eek:
 
Sv: Försäljning av anläggning

Mia_R skrev:
Väck frågan igen på det kommande mötet? :bump: Då får ju folk chansen att säga vad det tycker om både det och den alternativa försäljningen. I mina ögon så verkar det helt vansinnigt att sälja stället istället för att få en anställd med 75% av lönen betald av AF i två år! :eek:

Visst är det sjukt! Och just det att 6 mån senare hade de som röstat nej dragit från anläggningen.... :crazy:

En disussion som verkligen saknas är ju varför vi inte gör om anläggningen till en "andelsanläggning".

Eftersom det är så tungt att sköta anläggningen och medlemmarna är dåligt engagerade. Så kanske det kan vara ett alternativ att sälja ut anläggningen till våra medlemmar. Om man är delägare i anläggningen och betalat en summa pengar som insats så borde man ju vara lite mer engagerad, eller????

Jag har ingen erfarenhet alls från någon dylikt, men vet att det finns. Någon som har erfarenhet från hur det funkar med andelsanläggning???

Kan man då fortfarande få bidrag för att ha en person anställd?? Att AF ställde sig posisitiva till vår ansökan var just det att föreningen ägde anläggningen. Det var ingen privatperson som ville tjäna sig en med hjälp av bidrag.

/Lizzie
 
Sv: Försäljning av anläggning

Jag har ingen erfarenhet från andelsvarianten, jag försöker dock komma på vilka sådana anläggningar det finns. Jag har för mig att jag har läst någonstans om detta.

En andelsanläggning måste väl fungera ungefär som en bostadsrättsförening?
 

Liknande trådar

Småbarn Min dotter går sedan augusti på ett föräldrakooperativ i bostadsområdet. Det är en toppenbra förskola, vi kunde verkligen inte ha fått...
Svar
9
· Visningar
1 898
Senast: Ninnurur
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 311
Hästmänniskan Hjälp önskas *långt* :( En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp