Försäljning av 3-åring

stallhh

Trådstartare
Ska sälja min 3-åring efter 3-årstestet, men ska man sälja innan sommarbetet eller efter? när(vilken årstid) är köpare intresserad av att köpa en 3-åring?

Sv: Försäljning av 3-åring

tror 3 åring är ganska svårt att sälja.
Men under hösten tror jag många tror dom kan göra fynd så då letas de nog mest.

för den som vet vad vad den letar efter har inte årstiden någon betydelse ;) men "spontana" köp av billiga hästar sker nog oftast på vårkanten.

fast är de inte så att hästarna är billigare på hösten när dom ska in från betet... och de är ont om stallplatser osv.
så jag som spek. letar helst på hösten.

Sälj den innan betet när den är igång! Är väl bäst att sälja den direkt efter visningen?

Du kan ju sätta ut den redan några dagar innan visningen, så kan spekulanter åka och se på bedömningen. Visst, man vet ju inte riktigt hur själva testet går, men spekulanterna får en chans att jämföra den med andra hästar och har du tur får din häst kanske bra poäng och då är den säkert lättsåld till ett bra pris.

men är man seriös så skaffar man väl inte fler hästar än vad man har plats för. ska man tänka så, så sa dom alltid förr att hästarna va som billigast efter januari men innan betet. höet kan ju tryta eller bli dyrare. och inte är det alltid jättekul att pulsa till hästen i snö, kallt och mörkt.

jag tycker inte årstiden har betydelse, man letar ju ändå tills man hittar det man vill ha villket kan ta lång tid.

oj ... de är jättemånga som har hästarna ute på hösten/vintern för att dom inte har plats,tid osv för dom.
jag vill gärna köpapå hösten oxå så man har hela vintern på sej o träna o komma igång inför tävlingssäsong.

men man kan inte dra alla över en kam. så precis som du säger så spelar inte årstiden nån roll egentligen.
Och visst kan de ta tid o hitta rätt häst.. har letat i 1½ år nu.

jo, det är det säkert :( fast den typen av säljare vill jag helst slippa ;)

när jag köpt häst/unghäst/föl så lägger jag stor vikt vid att säljaren/uppfödaren ska vara seriös, det känner iallafall jag att det ger mig större trygghet att hästen är skött som den ska innan med ;) att det varit "bra planering" och att uppfödningen/hästhållningen är genomtänkt.

när jag sålt så har jag inte haft en tanke på vilken årstid det är, den som är seriöst intresserad är ju det oavsett årstid.

När man visar dem kan man tala om att de är till salu! Jag kunde iaf kryssa i en ruta i min anmälan. Då antar jag att de anonserar ut det under visningen.

Jag ska också sälja min precis efter 3 års testet, bra ide att sätta annons lite innan så kan ev spekulanter se det.

Min 3-åring är end riden 1 månad hos tjejen som ska visa henne....så vi har 1 månad till på oss..... dock kommer hon inte att kunna gå nåt visdare i form,och kanske inte vara helt perfekt vid ridningen.... riskerar kanske att få sämre betyg då....
Vi har domare som ofta känner de vanliga uppfödarna,och de får bra poäng medan nybörjare och okända får sämre..... så var det på fölvisningen vi var med på,väldigt synd.
Men,vad ska man ha för pris på en 3-åring?
om hästen blir en klass 1 eller en klass 2,så måste väl priset också variera ,eller?

Jag har upplevt att det är något lättare att sälja unghästar på hösten. Tror att det har att göra med att köparen vill ha tid att "trimma in" sig på hästen och träna inför tävlingsdebuten som 4-åring (årgångschampionat m.m.)
Sålde min 3-åring för 70000 för ett par år sedan (hade inte gått treårstestet pga att han fick en sårskada på ett framben veckan innan)

så jag borde kunna lägga mig på runt 70-80.000kr tycker du?
Hip Hop-Feliciano-Electro samt på mammans sida Swift-Zeus-Bratin

Det tror jag definitivt, men det är ju väldigt beroende av att man hittar rätt person.

tja,här där jag bor så finns det ingen marknad för dyra hästar tyvärr....säljer man en häst får man knappt nåt för den......
Men jag funderar på en annons i ridsport....

Jag annonserade ut min på annonsdirekt.se (gratis). Hade tänkt sätta ut honom i ridsport också, men hann inte innan han blev såld. Annars är även Blocket ganska populärt vad jag har hört. (aldrig testat själv, förknippar det mest med bilar..:D )
Eller varför inte här på Buke??

Har sålt 2 hästar via annonsdirekt innan,men man får så mkt oseriösa mail.... 2 annonser i ridsport med bild (och ev priset) borde ju göra seriösa intresserade att ringa,eller?
Vill ju så gärna att nån duktig ryttare ska ta hand om henne,utan att hon blir vandringspokal....men det går ju aldrig att hindra. Dock har jag skrivit in i hennes pass att vi gärna vill ha kontakt med framtida köpare för att få följa henne genom livet....
Hade gärna haft kvar henne,men jag har hennes mamma som jag knappt hinner rida pga att jag har jobb och en 1-årig dotter,och då hinner jag definitivt inte rida och utbilda en 3-åring.... hade funderingar på att ta föl på både unghäst och hennes mamma,menman har ju inte råd..... så då får jag sälja unghästen och sen seminera mamman innan hon blir för gammal (18 nu).vill ju gärna ha en avkomma kvar när mamman försvinner...men det är ju svårt at planera.
Men priser är svårt,såg en hingst, en 1-åring efter Hip Hop som de tog 200.000kr för!!!!

Det där med att sätta priser kan vara svårt. Många av de dyra hästarna verkar ju annonseras om och om igen, så bara för att folk begär 80 000 för en 3 åring innebär det ju inte att de får det priset för hästen i slutändan.

Jag har gjort så att jag skrivit in i köpekontraktet att "säljaren skall kontaktas innan en eventuell vidareförsäljning, och i sådant fall ha förtur till köp" Detta innebär att jag alltid vet vart hästen hamnar, och om jag skulle vilja har möjlighet att köpa tillbaka den till det satta priset (eller högsta lagda budet vid en ev. "högstbjudande-försäljning") Funkat jättebra, och har jättebra kontakt med hästarnas nuvarande ägare, även om de inte köpt direkt av mig utan av "min" köpare.
"Risken" med annons i ridsport är att den drunknar i mängden, på nätet är det lättare att söka mer preciserat efter vad man vill ha.
Om du begär referenser så brukar det inte vara något större problem med oseriösa svar.
(det kan vara ganska tröttande med alla telefonsamtal som börjar med "hur mkt kan du tänka dig att gå ner i pris?", men de kommer oavsett annonsmetod, tro mig. :crazy: )

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
517
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 813
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 374
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 120
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar