Försäkringskassan x2

eyz

Trådstartare
Har två frågor angående försäkringskassan och deras regler.

Jag är beräknad till 23/5 och får havandeskapspenning fram till och med 12/5. Om bebisen skulle få för sig att komma 11/5, skulle jag då få betalt varje dag fram till födseln eller drar de tio dagar före födseln oavsett när det sker?

Min sambo har kvar en del pappadagar för sin dotter som nu är sju år. Jag har för mig att jag läst att man har rätt att ta ut dessa dagar tills barnet är åtta år eller tills dess att barnet börjar andra klass. (hittar inget när jag kollar på fks hemsida) Sambons dotter fyller år i november, således infaller andra klass före åttonde födelsedagen. Någon som vet vad som gäller? Sambon har pratat med fk men det var på ett kontor där de är allmänt röriga och jag litar inte en sekund på det de sagt.

Tacksam för svar

Sv: Försäkringskassan x2

Nej de drar inte av några dagar, jag fick HP t.om den 17e och sen föddes Rasmus den 22a. Jag hade gjort så att jag efter min HP, tog ut semester fram till BF (28e) och då började jag ta ut FP.

Din sambos dagar kan jag inte svara på.

Ok tack för ditt svar, då vet jag. Jag har bara anställning till 30/4 så jag kan tyvärr inte ta ut semester de dagarna, annars är ju det det allra smartaste. :) Men det var ju bra att man får sina dagar även om bebis tittar ut lite tidigare.

Tänk på att du måste ha någon sysselsättning mellan HP - FP. Så antingen tar du ut FP from den 13/5 ananrs tror jag du måste anmäla dig hos arbetsförmedlingen. Det är jätte klurigt det där har med SGI och a-kassornas regler att göra och bla bla bla.

Oj bra att du sa det! Tänkte göra ingenting de där dagarna eftersom jag vill ha kvar föräldradagarna och skatteåterbäringen är på ingång. :crazy:

Arbetsförmedligen känns ju sådär...:cool:

Damn, jag visste att det skulle bli strul när chefen satte anställningen till sista april och inte sista maj. Suck.

Men du kan ju anmäla dig som föräldraledig bara utan att ta ut några dagar... så slipper du slösa på dagarna men har ändå en sysselsättning o skyddar din sgi.

//Julia

Det går att ta ut föräldrapenning tills barnet fyller åtta år eller tills det har slutat i första klass i skolan.

/Försäkringskassan

Så då är det redan nu i juni som gäller? :crazy:

Tack Freya för svar angående "mitt" problem, då blir det nog så jag gör.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 091
Senast: paradiset
·
L
Gravid - 1år Behöver bara skriva av mig och passar samtidigt på att fråga om nån annan suttit i samma sits? Jag har varit sjukskriven lite till...
Svar
14
· Visningar
1 388
Senast: Nisse
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV