försäkringsfundering

ameo

Trådstartare
Moderator
Om jag har en häst försäkrad i ett av våra större bolag, utan reservation. Hästen ska säljas, men har varit behandlad i en led så det blir reservation om köparen tar över försäkringen höjer försäkringen till försäljningsbeloppet (reservationen blir på det höjda beloppet).
WHAT IF? Om köparen väljer att avstå från att ta över min befintliga försäkring och tecknar en ny i ett annat bolag. Kommer då detta bolag att kolla med det förra och också ge reservation, eller nöjer de sig med ett friskintyg från veterinär? Hur funkar sånt?

Och i samma andetag: OM jag försäkrar hästen i ett nytt bolag och dessutom har kvar dne gamla försäkringen. Detta ger då kanske ett belopp totalt som är något högre än försäljningssumman, men eventuellt = värdet (hästen släpps billigt). OM hästen skulle förolyckas, kan jag då få ut båda beloppen från båda bolagen då?

Sv: försäkringsfundering

Om hästen går igenom en ny vet. besiktning så ska man väl kunna få bort reservationen.

Du måste ju skicka med avräkningsnotan till försäkringsbolaget om den nödslaktas, alternativt intyg från veterinär, så du lär inte få ut mer än på den ena försäkringen vad jag vet. De accepterar väl enbart orignalhandlingar och inte kopior?

Vid de tillfällen jag köpt hästar som varit försäkrade har bolaget INTE kollat med gamla försäkringen (då hade jag säkert varit förskonad från diverse jox med en av hästarna som jag kan ge mig på hade en skada vid övergången).

I min försäkring (Folksam) står inskrivet att hästen bara kan vara försäkrad i ett bolag åt gången.

Du kan aldrig ha mer än en försäkring på en häst. Eller kan ha kanske du kan, men du får bara ut pengar från den ena.

När man tecknar en försäkring så är man skyldig att lämna korrekta uppgifter till f.bolaget. Dvs har hästen varit behandlad för ngt så ska man tala om detta vid tecknandet. Ljuger man och bolaget senare får reda på detta riskerar man att inte få ut något på försäkringen över huvud taget.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag gjorde en besiktning på en häst jag ska köpa och vill fråga vad som gäller kring försäkring. Hästen hade UA på besiktning men...
Svar
11
· Visningar
1 390
Ekonomi & Juridik Hade en diskussion med en kompis om detta och tänker att ni kloka Bukefalister säkert kan hjälpa oss. Ponera att man köper en häst som...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: ztsu
·
Hästmänniskan om jag köper en häst som är försäkrad i ett bolag.. å jag inte vill ha de bolaget utan jag vill ha de bolaget som jag trivs bäst med...
2
Svar
29
· Visningar
2 816
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 067
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit