Försäkringsbolag och araber

Sofian

Trådstartare
När vi skulle försäkra nya hästen (ett arabiskt fullblod på tio år) så vände vi oss som vanligt till Agria då vi haft dem till våra andra hästar. När sen räkningen kom trodde vi inte det var sant, 6742kr! Helt galet dyrt men vad gör man, hästen ska ju försäkras...
Nu idag kikade jag lite här på Bukefalos om det stod någonting om araber och dyra försäkringar. Såg då att flera hade valt folksam då de var billigare. Efter samtal idag med folksam så visade det sig att de skulle ta 3900kr, alltså hela 2800kr mindre än Agria!!!

Vilken rackarns tur att man är innne och läser på Bukefalos säger jag bara! :banana: :bump: :bow:

Sv: Försäkringsbolag och araber

Jag har ingen aning om vad de andra försäkringsbolagen har för vilkor me jag har arab och har agria och är jättenöjd.De har varit jättebra.

Vaddå, gav de dig inte en prisuppgift vad försäkringen skulle kosta innan du köpte den av dom? missuppfattar jag totalt??

Jag tror inte att hon hade kollat upp alternativen innan hon teckande avtal. :smirk:

Precis! Och nu är jag jätteglad att Folksam var så mkt billigare!

Oj vad skumt att det kostar så mkt!Men då måste ni ha den försäkrad ganska högt, jag brukar bara ha mina förs för 60 000 å då är det iofs islänningar.Många måste underföräkra sina hästar just för att det blir så himla dyrt annars.

Nej inte speciellt högt, han är försäkrad för 45 000 och då har vi veterinärvård till 50 000.
Knepigt att det kan vara sån stoooor skillnad mellan de olika försäkringsbolagen!

Fullblod är dyrare att försäkra än halvblod!
Araberna kan ju ingå i fullblodsgruppen.
Agria har delat upp kostnaden lite efter raser.
Anna

Delar upp kostnaden för olika raser gör väl alla försäkringsbolag?
Det jag reagerade på var att folksam var 2800 kr billigare i premie än Agria.

Av just denna anledning bytade jag åxå till Folksam förra året då Agria chochhöjde premien för AFLB.
Jag frågade de varför, och de svarade att nu gick AFLB som ett vanligt fullblod, alltså lika mycket skador på de, som på ett Engelskt fullblod.
Detta höll inte Folksam med om, då de ansåg att det var mycket färre skador på det AFLB.

Jag sparade 2000:- på att byta bolag per år...
Samt har bättre ersättning vid skada nu då man får 100% över självrisken i ersättning vid skada. (Agria 80%)

Däremot har Agria fortfarande bättre tak på skada.

Fast nu har väl Agria ändrat till 100 % efter självrisk också.
I alla fall så är det så på min försäkring..

Jag måste bara ställa en fråga. Det är så att jag har köpt ett arabiskt fullblodsföl. Han är sju månader nu och försäkringen kostar mig 150:- per månad vilket jag tycker låter himla billigt. Det är då A1 liv 20.000 vet. 50.000. Hur kan det komma sig att det blir 150:- per månad? Ska tillägga att jag är kass på det här med försäkringar.

Halloj!

Ville bara påpeka att det kan skilja mycket mellan bolagen.

För det första har inte alla bolag araber i högrsikgruppen.
Det finns bolag som har de i en ganska "billig" grupp.

Sedan kan det skilja i villkor, pris och service.
Jag har min åring försäkrad för 50.000 + vetvård 50.000 kr
för 3031 kr per år.

Då är visserligen förslitningshältor undantagna men eftersom jag
inte börjat rida ännu så tar jag den risken. :crazy:

/

Det lönar sig ofta att kolla runt hos de olika försäkringsbolagen. Både själva premierna men också vilkoren efter det.
MIn shettis ville Folksam ha dubbelt så mycket betalt för att försäkra mot vad Agria tar, skillnaden har minskat lite det senaste året men det är alltså inte alltid så att Folksam är billigare.

oj shit jag har Agria och betalar ca 15.000kr om året :crazy:

Hmm börjar bli lite orolig nu. Verkar som jag betalar väldigt lite men dom här uppgifterna fick jag av uppfödaren i allafall. Det kommer ju höjas sen men jag tycker det låter väldigt billigt endå. Någon som tycker som jag eller är det normalt.?

Om du har tagit över försäkringen så borde du ha fått ett nytt försäkringsbrev av bolaget ifråga, vad står det där? Dessutom måste du skriva under ett autogiromedgivande om det ska dras varje månad.

Dom papprena är på väg men på kontraktet finns det försäkringsinformation och där står det A1 liv 20.000 och A1 veterinärvård 50.000. Det är hos försäkringsbolaget folksam. Jag antar att jag får vänta tills jag får hem papper då.

AGRIA har chockhöjt sina Arab premier pga att skadorna på Araber har ökat med 300% senaste året.

Sveland har oxå "låga" Arab premier precis som Folksam.

Innan man tecknar en försäkring på folksam, går det att kolla vad summan man ska betala per år kommer att bli, hittade inget på sidan om de

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 317
Senast: fryckan
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 578
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit