Försäkringsbolag och araber

Sv: Försäkringsbolag och araber

Vill ni höra något roligt.....
I senaste Svenska Arab hästmagasinet har Agria en annons om att de nu sänker premierna för hästförsäkring. De allt färre skadorna gör att de kan sänka sina premier.
Klart att de kan eftersom de chockhöjde dem i vintras.
// Linda

Min ena islänning är försäkrad för 40 000 å jag betalar ca 3500 om året, jag har agria.Hur kan det vara sån skillnad?!Är det rasen eller?

chrysler skrev:
Min ena islänning är försäkrad för 40 000 å jag betalar ca 3500 om året, jag har agria.Hur kan det vara sån skillnad?!Är det rasen eller?

Islandshästar är oftast billigare än fullbloden (arab, angloarab,eng fullblod) att försäkra.

Efter vad jag har förstått med araber och agria så är det mycket vanligare att människor rider distans numera än för några år sedan. Araber är ju väldigt väl representerade i denna sport och därmed har deras skador ökat massor. Därför höjde Agria försäkrningspremien så mycket. Dock tycker jag att det verkar lite skumt att försäkra åp ras och inte på sprot i så fall. För det är ju synd om alla andra arabägare som inte ägnar sig åt distans och därmed fortfarande har arber som inte går sönder. De får ju betala för distansryttarnas hästförsäkingar!

Har en arab själv och fikc rådet av ägaren när jag köpte att byta från agria till folksam eftersom agria chockhöjt med 100% Än därför nöjd folksamtagare, betalar ca 250 kr/mån

aurian skrev:
De får ju betala för distansryttarnas hästförsäkingar!
Hmmm, det tyckte jag inte lät bra. Jag är distansryttare och använt min hästs försäkring en gång. Då gällde det hosta.
Alla distansryttare rider inte sönder sina hästar.
// Linda

mahlmt skrev:
Hmmm, det tyckte jag inte lät bra. Jag är distansryttare och använt min hästs försäkring en gång. Då gällde det hosta.
Alla distansryttare rider inte sönder sina hästar.
// Linda

Självklart rider inte alla distansryttare sönder sina hästar, men skador på distanshästar är vanligare än på hästar som inte går distans. Travhästar har också mer skador och därmed högre premie än en ridhäst.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 317
Senast: fryckan
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 578
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.