Försäkringar!

Aliche

Trådstartare
Hejsan jag är i hästköpartagen och jag undrar hur ni gjorde med försäkring när ni köpte häst... va den försäkrad som ni övertog eller tecknade ni egen? Sen undrar jag också vilken försäkring ni tycker är bäst... Jag har fastnat för Agria Maximal, tycker den verkar täcka det mesta till ett humant pris men det kanske finns nåt bättre? Tacksam för svar! :bump:

På min första häst så övertog jag försäkringen från förra ägarna eftersom hon var för gammal för att nyförsäkra. På min nya så tog jag en egen försäkring.

Det jag kan rekomendera att ha hästen högt försäkrad i veterinärvård! Händer det något så kan det bli dyyyyrt och har man hästen i tex 25 tusen i vetvård så räcker det inte länge om det vill sig illa.

/ Maris

jag har agria maximal liv och användbarhet 25000 (får inte ha högre eftersom jag köpte min för 20000)
agria maximal veterinärvård 50000
då ingår: agria incident
för detta betalar jag 2750 per år, men jag har valt att dela upp det på halvårsbetalning så jag betalar 2775 per år alltså 1377 per halvår.

jag tog över min försäkring eftersom att hon kommer ifrån en ridskola som använder sig av en bra försäkring tycker jag (dom tänker ju på hästara när det gäller veterinärvård + att hon har ett avelsvärde som man måste tänka på...)

Vi har övertagit våra, men höjt värdena efter vet-besiktning. Viktigt är som sagt vet-vården och vi har utökad sådan just därför.

En annan sak är att hästen skall vara försäkrad när du hämtar den, inte nån dag senare ...

Överta alltid en försäkring om den finns för både köpares o säljares skull Tänk på att en nytecknad försäkring inte täcker fel som anses funnits innan den tecknades. Skall du byta så gör det senare när du vet vad du har.
PL

Våran första häst var inte försäkrad alls så henne försäkrade vi i Agria maximal liv för 30 000.. sedan har det ju gått ner med åren eftersom hon blivit äldre. tror tyvärr det bara är 25 000 i vet vård på henne.

Min andra häst vi köpte övertog vi försäkringen, If's helförsäkring med vet. vård för 50 000. Den hästen fick vi tyvärr ta bort förra året.

Min unghäst har jag i If för 20 000 än så länge, och 50 000 i vet. vård. Ska nog öka livdelen snart. Henne försäkrade jag direkt som föl.

Min häst var inte försäkrad när jag köpte den. Jag kontaktade Agria innan jag genomförde köpet. Agria ville ha kopia på vetrinärbesiktningsprotokollet och jag valde AgriaMaximal som jag för övrigt är helnöjd med. När jag haft problem med sjuk häst har det aldrig varit några problem och direktregleringen med djurklinik fungerar utmärkt. Min häst är försäkrad för 35000:- och det kostar nästan 6000:- per år. Det är mycket pengar. Det är stor skillnad beroende på vilken ras hästen är och ålder förstås.

Min ena häst var inte försäkrad så jag tecknade en ny i Sveland. Enkel vet vård och 40000 i livförsäkring... Efter en smärre ledinflammation så insåg jag att 200000:- i vet vård var riktigt kasst... och dubbleförsäkrade den, med en reservation på hälta då eftersom den var nyligen behandlad. Denna reservation skulle försvinna om jag tävlade hästen nästa år när det var dags att skriva om den....
Räkningen kom och dom hade inte tagit väck reservationen... ARG...
Bytte då försäkring till FOLKSAM som jag mkt varmt kan rekommendera. Har även idag dubbel vetvård som just nu inte har ngt tak. Jag kan får min häst behandlad för vad som helst för 2000:- i självrisk. Eftersom jag precis har varit iväg på återbesök så vet jag att det endast kostar 75- 100:-
/ återbesök och jag är SÅ GLAD att jag bytte försäkringsbolag!!!
Jag betalar drygt 1000:- mer / år än i svelad.. Men det har man igen genom att Folksam står för 100% efter självrisken. Jag behöver aldrig ha en knut i magen för att man eg inte har råd att ta ut veterinär... Det gör att man kan sova gott på natten... ;)

Min andra häst var försäkrad i AGRIA och för gammal för att flytta. Men dom har ju också väldigt bra avtal just nu!

Lycka till med hästköpet!!!

Jag har hittills bara köpt två hästar, men båda gångerna behöll jag samma försäkringsbolag och försäkringsform = Agria Maximal. Tyckte att det verkade smidigast ifall det skulle bli något strul med hästen. Kompletterade sedan med utökad veterinärvård. Jag har haft Agria i 10 år nu och är nöjd med deras service. Nu har de dessutom förbättrat villkoren rejält.

I båda fallen höjde jag försäkringsvärdet med 5000 kr resp. 15000 kr. Vid 5000 behövde jag inte skicka in vet.intyg till försäkringsbolaget, men vid 15000 behövde jag göra det. Om man köper en yngre häst (relativt) billigt kan det alltså vara smart att höja försäkringsvärdet successivt för att slippa veterinärbesiktning etc. Enligt hovis, som jobbar på hästklinik, är det ovanligare att hästen går igenom besiktningen utan problem än att det är något fel på den. Skrämmande! Sidospår: Är hästarna av så dålig kvalitet, dåligt skötta, dåligt tränade eller är veterinärerna för petiga?

Det brukar vara enklast att behålla samma bolag. Jag är inte så insatt i det där med byte, men det verkar som om det kan vara OK också. En kompis till mig köpte nyligen en ponny och bytte då försäkringsbolag från Sveland till Agria. Veterinärintyget var OK. Handläggaren på Agria kollade med Sveland om det fanns några tidigare ärenden på ponnyn, men det gjorde det inte. Återstår att se vad som händer om det, mot förmodan, skulle visa sig några fel på ponnyn i alla fall.

Överta alltid en försäkring om den finns för både köpares o säljares skull Tänk på att en nytecknad försäkring inte täcker fel som anses funnits innan den tecknades. Skall du byta så gör det senare när du vet vad du har.

Det är precis vad jag också fått höra att man ska göra.
Tog också över försäkringen på min häst när jag köpte henne + dubbel veterinärvårdsförsäkring.

Jag övertog Bestens försäkring hos Agria, men kände mej tvingad att göra vissa förändringar: hon är kallblodstravare men hade varit försäkrad som nordsvensk brukshäst :D

Immer

Vad betalar du på ett ungefär, allt som allt på ett år? Har själv Sveland, så därför blev jag nyfiken. Har för mig att man får betala 20%, eller nåt, på resterande belopp.

Tack för alla jättebra svaren , hoppas på fler! Känns som om jag fått en bra bild av försäkringar nu *lättad* Känns som om dom flesta som har Agria MAximal är nöjda så det blir nog den för mig också , förhoppningsvis har hästen redan den annars kan man ju som sagt bytte aefter ett tag när man vet att hästen är frisk! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 676
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 116
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka