Försäkringar och skatt hästverksamhet

F

Fjellros

Jag är i färd med att starta en hästutbildningsverksamhet, tar emot unghästar för inridning, äldre för vidareutbildning, men även försäljning och inackordering. Kommer evt bli lite dagsridläger till sommaren eller nästa sommar.

Frågar är bara vilken/vilka försäkringar man ska ha? Hur fixar man dessa, vad kostar dom och vad täcker dom?

Får ej hjälp med en momsfråga på AF...

Hur mycket blir momsen för träning resp inackordering? Är det 25%?
Eller hur mycket är momsen på egenligen. :confused:

Tack på förhand :bow:

Sv: Försäkringar och skatt hästverksamhet

Vi sitter lite i samma sits, nu har inte jag superkoll men svarar lite i alla fall.

Momsen är i alla fall på 25%, jag tänker ta en ansvarsförsäkring (vid ev. tvister reder de ut detta, för talan i ev. rättegång samt ersätter ev. skadestånd, till exempel). Nu bör väl detta förhoppningsvis inte vara nödvändigt men är väl bra att ha och är väl seriöst.

För en offert är det väl enklast att maila uppgifter till olika bolag och helt enkelt göra en förfrågan, men den försäkringen jag pratar om kostar nog mellan 3 000 och 4 000 per år. Min offert blev på 3 800 ungefär, för ett litet företag som enbart jag kommer jobba med.

Tilläggas ska väl att jag inte kommer ha några inackorderingar, om man bör ha någon speciell försäkring för det eller liknande vet jag inte.

För övrigt kan det ju kanske vara bra om du hör av dig till ett Nyföretagarcentrum i din närhet, så får du säkert råd och mer kött på benen. Där kan man bland annat få kostnadsfri rådgivning vilken ju kan vara skönt, att starta eget är ju trots allt en rätt stor grej.

Jag har nyss startat ett liknande företag men har inte kommit igång så mkt, vi har iaf en extra gårdsförsäkring som tydligen skulle vara för ansvarsförsäkring på nå vis enligt bankgubben, ska dock dit igen nu när företaget är startat.

Men momsen kan jag iaf svara på, det är 25% så länge det inte är idrott och hälsa, så ex en ridlektion/ridskola det är endast 6% moms på. Men ex turridning som istället räknas som att man gör det för nöjes skull då är det 25% moms igen. Lite snurrigt.. men så har skatteverket förklarat det för mig.

Tack för era svar!

BrandyBus, kan du PM:a vilket bolag du använder?

Någon som vet mer vad som gäller angående inackorderingar?

Tack för era svar!

BrandyBus, kan du PM:a vilket bolag du använder?

Någon som vet mer vad som gäller angående inackorderingar?

25% moms (dvs normal moms) är det på inackordering av hästar.

Om du ska servera någon typ av mat eller förtäring på dagridläger behöver du tillstånd från kommunen (kostar ett par tusenlappar om året) för livsmedelshantering. Ska du dessutom laga maten själv krävs ett godkänt kök (vilket kan vara lätt/svårt beroende på förutsättningarna).

Länsförsäkringar har ihop med LRF en Kundolycksfallsförsäkring som kan vara värd att titta på för den typen av verksamhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka