Försäkring

R

Russell

Hej!
Jag ska försäkra min nya valp. Jag har dock en undran om de olika självriskformerna. IF har en fast självrisk på 2500 kr och 100 dgr period. Folksam har 120 + 20 % och 125 dgr period. Vilket är smartast att välja?? Jag har inte haft hund på många år och har därför inte ngn koll på hur mycket det kostar att gå till veterinären. Kan någon råda mig? :confused:

Sv: Försäkring

Jag har if!
Just för den fasta självriskens skull, så jag alltid vet vad det max kan kosta (jag valde dock 4.000:- i självrisk både på hästen och hundarna eftersom det blev markant mycket lägre premie och 4 kan jag klara men inte mer...)
Jag har också vet extra på dom (även hsten) eftersom det är en så helteckande försäkring, där i stort sätt allt ingår.

Jag använder mig av Agria, som också har fast självrisk (1000:- per 125 dagarsperiod och 10% i rörlig självrisk). Funkar toppen, kan varmt rekommendera Agria!

Jag använder mig av Agria, som också har fast självrisk (1000:- per 125 dagarsperiod och 10% i rörlig självrisk). Funkar toppen, kan varmt rekommendera Agria!

Men det är inte fast självrisk, du vet inte vad du får betala i självrisk (alltså ingen fast summa).

TS
Jag har If till min stora och Sveland till min lilla. Det här är första gången jag har utnyttjat min försäkring. Min stora har haltat ett tag nu och vi vet inte riktigt vad det är så vi var till vetten som undersökte honom och skrev ut en medicin, det hjälpte inte så vi åkte till en annan vet och röntgade honom (samtidigt som vi gjorde hd&ad) och fick testa en annan medicin och snart ska vi tillbaka för att prata med en sjukgymnast. Den totala summan hittills är runt 3000:- och IF ersätter kostnaden som blir när man räknar bort 2500:- och skulle det visa sig att han behöver ex. simträning så ersätter dom det upp till 3000:- tror jag det var så jag är nöjd :)

Men det är inte fast självrisk, du vet inte vad du får betala i självrisk (alltså ingen fast summa).

Nu skrev jag ju att en del var fast, och en del var rörlig ;)
Oftast blir ju 10% av den totala summan inte speciellt mycket.

Vi har If med fast självrisk på 2500. Det fungerar jättebra. Min hund blev opererad nu i fredags. Och det blev ju bra mycket billigare än det kunde blivit annars.

Nu skrev jag ju att en del var fast, och en del var rörlig ;)
Oftast blir ju 10% av den totala summan inte speciellt mycket.

Jo men du skrev ju att Agria också har fast självrisk men de har ju inte på samma sätt som IF ;) Ja fast det beror ju på vad vet. räkningen går på =) Låt oss säga att den går på 30000:- då får du betala 3900:- och låt oss säga att du måste ha rehab. då plockar det iväg så visst 10% låter inte mycket men det kan bli mycket i slutändan, måste inte men kan =)

Skriver samma sak som jag skrivit i andra inlägg
om försäkringar:

Det gäller att ha koll på villkoren också!
Hade jag haft min ena hund försäkrad i tex IF istället för AGRIA
så kanske jag hade kommit undan med billigare premie.

DOCK skulle det bli sämre med andra viktiga saker,
tex skulle jag ha IF's VeterinärXtra försäkring med 40.000kr
i vetvård per år, då kommer det beloppet att sänkas
med 5000kr per år fr.o.m. det försäkringsår som hunden
fyller 7 år. Lägst kommer den att hamna på 15000kr i vetvård per år.

Med AGRIA som jag istället har så har jag en Vetvårdsförsäkring på
60.000kr per år, och from det år hunden fyller 7år sänks vet vårds
försäkringen med 8500kr per år, men den går ALDRIG under 25.000kr.
Det är skillnad!

IF's lägsta vetvårds försäkring går så lågt ner som till 6000kr,
medans AGRIAS lägsta aldrig går under 10.000kr.

Många säger "men om hunden är äldre vill man ändå inte
utsätta den för dyra operationer osv" Men det behöver
inte vara operationer för att det ska dra iväg.

Jo men du skrev ju att Agria också har fast självrisk men de har ju inte på samma sätt som IF ;) Ja fast det beror ju på vad vet. räkningen går på =) Låt oss säga att den går på 30000:- då får du betala 3900:- och låt oss säga att du måste ha rehab. då plockar det iväg så visst 10% låter inte mycket men det kan bli mycket i slutändan, måste inte men kan =)

Du förstod nog vad jag menade, skrev ju i inlägget att det var en rörlig del också. Men strunt samma, vi menar samma sak :D

Till trådskaparen:
Alla nämnda försäkringsbolag har schyssta försäkringar, det är en smaksak vilken man väljer.
Personligen resonerar jag som så, att så länge man kommer undan riktigt stora och kostsamma ingrepp/veterinärbesök så tjänar man på Agrias försäkringstyp (fast + viss % rörlig). Och det blir förhoppningsvis inte många jättedyra veterinärbesök under djurets livstid.

Ett hett tips är att lusläsa försäkringsvillkoren en extra gång. Det står mycket finstilt där. Personligen tycker jag Agrias villkor är överlägsna.

Önskar dig all lycka med din nya valp! :)

Säger som övriga kolla vilkor!
Är bara 4 bolag som har djurförsäkringar:
Agria, Folksam. If och Svelamd.

Tag också reda på vilket bolag som din uppfödare har sin dolda fel försäkring i?
Alltid bra om du väljer samma det första året.
Jodå, jag vet att konsument lagen är 3-årig, men det är störst risk med dolt fel första året....
Jag vet också att det inte ska spela någon roll om man som valpköpare väljer ett annat bolag och det gör det säkert inte heller.
Men! Viken skada tror ni går fortast att behandla dom som har sama bolag eller dom där uppf har ett bolag och valpköparen ett annat???

Till trådskaparen:
Alla nämnda försäkringsbolag har schyssta försäkringar, det är en smaksak vilken man väljer.
Personligen resonerar jag som så, att så länge man kommer undan riktigt stora och kostsamma ingrepp/veterinärbesök så tjänar man på Agrias försäkringstyp (fast + viss % rörlig). Och det blir förhoppningsvis inte många jättedyra veterinärbesök under djurets livstid.

Ett hett tips är att lusläsa försäkringsvillkoren en extra gång. Det står mycket finstilt där. Personligen tycker jag Agrias villkor är överlägsna.

Önskar dig all lycka med din nya valp! :)

Tack för svaren!
Jag väljer mellan IF (för att villa/hemförsäkringen är där) och Folksam (för att hästen är där). Agria har ju väldigt bra villkor men min erfarenhet är att de är jättekrångliga när det är skador. Min hästförsäkring där blev jag inte nöjd med av olika anledningar.
JAg får göra en jämförelse igen på alla 4 bolagen för att hitta de villkor som är bäst för mig.

Hej!
Jag ska försäkra min nya valp. Jag har dock en undran om de olika självriskformerna. IF har en fast självrisk på 2500 kr och 100 dgr period. Folksam har 120 + 20 % och 125 dgr period. Vilket är smartast att välja?? Jag har inte haft hund på många år och har därför inte ngn koll på hur mycket det kostar att gå till veterinären. Kan någon råda mig? :confused:

Var är den försäkrad NU???
Kolla sveland dom har jag. självrisk 1400 + 20% tror jag det var Har en dyr hund att försäkra rottisen är bland de dyraste hundraserna

Jag har in chi försäkrad i Agira. Betalar drygt 130kr/mån för veterinärvårsförsäkring bas (1100kr självrisk 10% rörlig) och livförsäkring på 15000kr.

Har andra djur försäkrade i agira och det har funkar ypperligt de gånger den har behövts utnyttjas

knapp

Agria brukar bråka mest när man ska ha ut pengar på försäkringen, dels enligt efarenhet när jag själv jobbade på klinik, och för att det var sas "allmänt känt" på kliniken. Har varit uppe i en tråd tidigare och då svarade en annan användare (ockso djursjukvårdare) att h*n hade samma erfarenhet.

Det kan gälla allergitester (svindyra om man ska betala själv, 700 för ett blodprov etc), att det ska skickas in röntgenbilder till förbannelse för att de ska se om op verkligen behövdes etc.

Dock brukar de inte (av nån outgrundlig anledning) vara lika kinkiga när det gäller villooren för katter, så där har jag agria. Vovven har Folksam, men om jag skulle försäkra nu lutar det eventuellt åt If, eftersom jag är student nu och har begränsad kassa och gärna har en exakt summa att punga ut med om det händer nåt.

Det viktiga är väl egentligen hur mycket de ersätter i veterinärkostnad, har för mig att IF är väldgit snåla på den punkten.
Blir din hund sjuk och måste läggas in och opereras så rusar snart pengarna iväg. Då är självrisken inte det man ska hänga upp sig på.
Även om jag också letar efter den lägsta självrisken men kollar alltid vad jag får ut för pengarna också.

Får man verkligen det?

Jag har IF på typ allt, men tror faktiskt att just djurförsäkringen inte räknas med bland de som rabatteras.

Får man verkligen det?

Jag har IF på typ allt, men tror faktiskt att just djurförsäkringen inte räknas med bland de som rabatteras.

Jo, du får rabatt på djurförsäkringen om du har "övrigt" i If, max 20% får du.
Man får ju ett självrisk konto på sak försäkringarna med 200:-/år/försäkring vid skadefritt.
Detta kan man använda även på djurförsäkringar för att få ner självrisken.
Sedan har If bonus system vid skadefria år (funkar ungefär som en bil försäkring)

If Plus-försäkringarna
Det här är de If Plus-försäkringar som hjälper dig uppåt i rabattrappan och höjer din rabatt.

Bilförsäkring
Hemförsäkring
Villabyggnadsförsäkring
If Start
Fritidshusförsäkring
Lätt lastbilsförsäkring
Motorcykelförsäkring
EU-mopedförsäkring
Båtförsäkring
Husbilsförsäkring
Barnförsäkring (efter 050131)
Vuxenförsäkring *
Livförsäkring *
* För våra nya personförsäkringar gäller regeln en person – en försäkring. Det innebär att endast en försäkring räknas, även om man har både en vuxenförsäkring och en livförsäkring. Om annan vuxen i hushållet har en personförsäkring, räknas givetvis den.

Övriga försäkringar
Det är bara försäkringar som ingår i If Plus som påverkar din rabattnivå. Men om du har minst två av If Plus-försäkringarna ovan får du rabatt även på flertalet av de försäkringar som inte ingår i If Plus.

Exempel
Om du har en Bilförsäkring och en Hemförsäkring når du 10 % rabatt som sänker priset på båda försäkringarna. Har du dessutom en hästförsäkring (eller någon annan av de övriga försäkringarna) får du 10 % lägre pris även på den.

Aha. Jag har vet extra (tror jag den heter).

Jag har haft Folksam på min men har sagt upp den och nyligen bytt till IF (veterinärXtra + liv sjuk/olycksfall), även fastän den premien är mer än dubbelt så dyr som hos Folksam (för min hundras) så känns villkoren mkt. bättre och det är skönt att ha fast självrisk, annars kan det ju bli åtskilliga tusen till om vovven råkar ut för en riktigt allvarlig olycka...
Har läst mycket om försäkringar, andra hundägares erfarenheter och det verkar som om IF ligger högt i topp - sällan problem att få ersättning därifrån, sen verkar Sveland ligga bra till bland dem som har en del rörlig självrisk men många tycks tycka att den försäkringen "knappt täcker nåt" (?), sen verkar Folksam komma och sist Agria som många tycker är riktigt svåra att ha och göra med då det gäller utbetalningar. Det ang. agria har jag både läst om på nätet och haft vänner och bekannta som har fått erfara...

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 125
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 446
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
2
Svar
21
· Visningar
1 890
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka