försäkring

B

BrokenSilence

vilka försäkringsbolag använder ni? och varför har ni valt just det bolaget?

Sv: försäkring

Folksam som var det bolag som hade bäst villkor då jag skulle försäkra min häst (2000:- i självrisk 100% ersättning) de krävde inte heller något vet intyg när hästen bara skulle livförsäkras för 15000:-.

If vägrade försäkra min häst för 15000:- för det var ju en fd travare och en sådan häst har ju inget värde alls :smirk:

Hade Agria förut.Men ska nu köpa häst och funderar på Folksam el. Agria..
Följer tråden med intresse!

Agria, hästen var försäkrad i det innan och det kändes lite jobbigt att byta bolag på en 15 årig häst. Så vi tog det enklaste. Om jag hade fått välja skulle det ha blivit Folksam.

Jag har folksam
anledning: min häst var 16år då jag köpte henne och då hade hon ingen försäkring och man får inte nyförsäkra hästar över 15år... och de förra ägarna kände någon på folksam som fixade att jag fick henne försäkrad där...

Jag har folksam och valde dem med tanke på att de inte har något tak på veterinärvårdsersättningen. På min förra häst kom jag upp till taket och det var inget skoj. Nu kan min häst bli hur sjuk hon vill och jag har ändå ekonomisk möjlighet att rädda henne, så länge hon inte lider. Men just det att jag har möjligheten.

/ Maris

SveLand, har pållen i 10.00-LIV och dubbel Vet.vård.
Anledningen till att de blev SveLand var för att de var de bolaget jag hade hunden i + att jag hört bra om dom....trivs bra med dom nu med, har aldrig haft problem, men nuhar jag isf klara mig i från att behöva använda min försäkring.*peppar*peppar*

Bytte för något år sedan från If till Agria då vi vid flera tillfällen känt oss "blåsta" av If när det gällde ersättningar för skador. Är jättenöjd med Agria (än så länge i alla fall :D) och har precis haft en skadad häst som skötts proffsigt från försäkringsbolagets sida och DET har vi inte varit bortskämda med tidigare.

Senast ändrad:

Har två av hästarna i Folksam. Aldrig ngt tjafs eller bekymmer med dem samt att 2000:- i självrisk och 100% ersättning gör att jag kan känna mig säker på att ha råd att behandla mina hästar närhelst det behövs. Har inget tak på vet vård.
Gammeltanten står kvar i Agria pga av att hon var för gammal för att kunna omförsäkras.

Folksam, för att alla mina egna försäkringar finns där.

//Sheena

När jag hade häst hade jag i Folksam, dessutom om man köper en importerad häst, vilket jag ofta gör så måste hästen varit i Sverige i minst 1 år för att få försäkra i Agria och det behöver jag inte i Folksam.

Kram Favina :bump:

Vi har If och Agria, detta för att jag inte velat byta bolag på dessa hästar när de köptes. Annars så har vi varit trogna Agriakunder, det är det enda bolags försäkring vi har utnyttjat, det har dock aldrig varit några problem med dem.

Jag har Agria. När jag köpte min häst för 16 år sen så fanns det inte så många att välja på, dom flesta hade Agria.

Skulle jag välja idag så blev det Folksam.
Blev inte så glad när jag såg jag skulle få betala halva premien mot Agria i Folksam.

Nu är ju min häst 20år, alltså kan jag inte byta bolag.

Kolla upp ordentligt innan du försäkrar, det kan som sagt skilja väldigt mycket mellan olika bolag.

(är annars nöjd med Agria men som sagt irriterad över pengarna)

Jag har If vilket jag är nöjd (iof är jag väldigt jävig :smirk: )
med.

Från 15 april ersätter If också 100% i veterinärvård.
Man kan dessutom få ersättning för veterinärens resor, mediciner och rehabilitering tex massage om man betalar lite extra.

If försäkrar gärna fd trav och galopphästar till inköpsvärdet.
Under förutsättning att de är friska..
Har du köpt hästen för 15.000 så kan du försäkra den för det.

Det man skall komma ihåg är att hästen inte kan vara försäkrad för mer än man kan sälja den för. Är den det (överförsäkrad) betalar bolaget marknadsvärdet. Det är ganska svårt att avgöra marknadsvärdet på hästar, det finns nämligen inga oberoende värderingsmän för ridhästar.

/Försäkringsnörden

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve