Försäkring

Hambo

Trådstartare
När ska man egentligen kontakta försäkringsbolaget ??
Jag har fått konstaterad utläkt spatt på min
häst, veterinären sa att jag kan rida honom lätt i
skogen om han inte får ont, vilket hitintills bara resulterat
i att han går i hagen !Inte för att han har ont utan mest
för att jag är RÄDD at han får ont !
Han är dessutom hästen som jag brukar åka på kurser
och även tävla med. Vad innebär frysmärkning ?
Ska jag ringa Agria och tala om detta för dem ( Att han
har spatt alltså )
Så länge han inte lider vill jag självklart ha kvar honom.
Men känner mig villrådig just nu !!
Hej från Hambo

Sv: Försäkring

Vill du inte ha ekonomisk kompensation behöver du inte ta kontakt med fbolaget.

Nä jag ringde dom faktiskt och frågade.
Men vet du nåt om frysmärkning ?
Innebär det då att hästen är försäkrad för allt utom för
just den specifika skadan den är fryst för ??
Hej från Hambo

Hej!

Ring till ditt bolag och fråga!! :)

De arbetar för att hjälpa dig som kund.

Om man frysmärker hästen får man ut delersättning för den.
Agria tror jag har försäkringsbeloppet - 10000 kr i delersättning.

Då har du fått ut liversättning för den och kan inte
livförsäkra den igen. Du kan inte få liversättning flera gånger.

Ibland kan man försäkr om den i en annan omfattning.

RING bolaget och fråga. Du har betalat för servicen.

/Frasse

jag har en med traumaspatt,utläkt.. för det första,är du -helt-säker på att den är utläkt?
i vilken led sitter den?
lågaleder har bättre prognos än höga,och utläkningstidne är lång,men dte går att koma tillbaka med dem,om man bara npassar sig efter -dem-!

Du bör ta kontakt med sjukhuset eller den veterinär som behandlat,få alla röntgen,alla journalutdrag osv.. sedan tar du kontakt med en bra rehabiliteringsveterinär,jag kan rekommendera FW(rätt känd) för han bruklar kunna se realistiskt på sånt här..

du bör lära dig att känna igenom din häst själv för tidiga tecken på inflammationer

det enklaste mankan säga är tat låta uppridningen ta mycket lång tid,gärna kombinerat med arbete för töm. vidare skall hästen vara i mycket rörelse annars också...

du skal -inte-titta efter hltor och sådant,utan istället känna efter sådant som känns konstigt,dvs håller den mer i ena tygeln,drarden mer ut med ena bogen tex(avlastning av bakben) vill den undvika vissa rörelser osv...

skall man titta efter hältor missar man de små,små tecknen på smärta som kan vara bar atts e om man skall stoppa det i tid...

den enda som egentligen skall hjälpa dig är din veterinär,se tillatt ha god kontakt med en duktig sådan,ställ 1000 frågor,skriv ner svaren... ta gärna ut veterinären var tredje månad tex,det behöver inet bli så dyrt,för en koll ...

när det gäller frysmärkning osv så behöver du ha ett veterinärutlåtande på skkada o prognos,din egen beskrivning av skadan,och diverse papper hit o dit innan du ,eventuellt,får tillåtelse av försäkringsbolaget att frysmärka.
det gör inets å jätteont,hästen är sederad, min häst triangle sittter när rumpan så man behöver inet gör adte jättestor o jättefult...

och lär dig tillslutallt du kan om spatt..heter spavin på engelska..ju mer man lär sig detso interssantare blir det,detso lättare har man att förstå,detso mer kan man gör aför hästenoch desto bättre kund blir man till de stackars överarbetade veterinärerna;)

Thina

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: netschjen
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar