Försäkring?

G

Gilan

Kanske väldigt fel tråd men hitta ingen bra.=)

Vilken försäkring har ni till era hästar?
För/nackdelar?

hej. eftersom att mitt sto är ett avelssto så har jag dessa försäkringar hos argria.
utökad livförsäkring , utökad vet. försäkring och avels duglighets för sto försäkring

Folksam till halvblod.

#Billigare försäkringspremie.

#120 dgr självriskperiod.

#Självrisk 2000kr och därefter enda bolag med 100% veterinärvårdsersättning.

If - 1500kr - ersätter 75% - 90dgr
Agria - 1800kr - ersätter 80% - 100dgr
Sveland - 1900kr - ersätter 80% - 120dgr

Folksam är enda bolag som inte ger påslag på årspremien om man delar upp i månadsbetalning via autogiro.

50 000kr i vetvårdstak som standard. Utökade vetvården har inget tak alls vilket Folksam är ensam om.

Negativ skillnad: Folksam har 30 dgrs karens vid nytecknande (gäller givetvis ej liv) de andra bolagen har 20dgr.

När man nytecknar en försäkring bör man ta det lugnt med hästen under karenstiden så man undviker tex hältor.

Har oxå folksam till min häst!
Alla fördelar kan du ju läsa hos ovanstående, och den nackdelen är den enda tycker jag med!
Jag har full vet. vård utan tak och det känns super tryggt!!

Har också Folksam till min kuse, det enda negativa jag kan komma på är deras totala inkompetens vad gäller den administrativa biten. Det har blivit hur fel som helst de gånger jag skrivit över, nytecknat, höjt och fixat autogiro.

Men jag tycker fördelarna överväger (så klart, eftersom jag stannat kvar :D)

Agria till gammelpållen. Han är för gammal för att byta bolag.
Fördelen har varit att de inte tjafsat de få ggr jag velat ha ersättning. Nu har det iofs bara varit sammalagt 3 ggr på över 15 år, och bara småsummor, men ändå.
De har också detta "Agria extra", som är en tilläggsförsäkring som täcker mer än den vanliga veterinärvårdsförsäkringen gör.

Nackdelen är att de har tak på sin maxersättning.
En annan är att de är så hiskeligt dyra! :crazy: De har ju bara A1 och A2 att välja på, och A1 är för dyrt för "vanligt folk" tycker jag.

Folksam till andra hästen.
Har hittills inte hittat några nackdelar, men har å andra sidan inte behövt utnyttja försäkringen ngt.
Fördelarna är att de har A6 försäkring, inget maxtak i ersättningsnivån, man kan betala per månad med autogiro utan att de tar extra betalt för det.
Dessutom får man en utmärkt ryttarförsäkring för vill minnas, 100 spänn/år om man har hästen försäkrad i Folksam.
Den täcker mkt mer än Agrias "hästhanterarförsäkring" som ingår i deras hästförsäkring.

Vi har Agria A1 med maximal veterinärvård till vår ponny. Förra året var han skadad i flera månader, men det var inga problem med ersättningar och dylikt. Vi har även andra hästar inom familjen som också är försäkrade i samma bolag, inga problem där heller.

Ska du teckna en helt ny försäkring tycker jag att du ska kolla kostaden/villkor hos olika bolag. Är hästen redan försäkrad någonstans så är det oftast dumt att byta bolag...

.
Dessutom får man en utmärkt ryttarförsäkring för vill minnas, 100 spänn/år om man har hästen försäkrad i Folksam.
Den täcker mkt mer än Agrias "hästhanterarförsäkring" som ingår i deras hästförsäkring.

Skulle rekomendera alla, vare sig man håller på med hästar eller inte, att ha en egen olycksfallsförsäkring. Du får visserligen betala lite mer men den gäller vid alla möljiga olyckor och inte bara i samband med hästhantering eller ridning!

Har Agria på båda mina...gamlan för att det inte går att byta och den yngre för att det är smidigt att ha dem på samma ställe som övriga grejjer...hus, stall, häst, hund, katt...ja, rubb å stubb....

Bra du påpekade hur viktigt det är att vara ordentligt försäkrad även som ryttare! :bow:

De flesta hemförsäkringar har ju en olycksfallsförsäkring "inbakad", men det kan vara idé att kolla om olycksfallsförsäkringen täcker just ridning!
Ett av de stora bolagen räknar tex fälttävlan som kapplöpning, dvs högrisksport, och täcker inte skador som uppkommit på ryttare där.
Tror de "krånglar" lite när det gäller ridning över huvud taget.

Tävlande ryttare är försäkrade i och med att de löser tävlingslicens.

Okej japp efter vad jag läst så verkar Folksam bäst och nu fick jag från dom flesta svar på att det var bäst. Tack snälla alla nu blir det folksam.=)

Nja, det där med att olycksfallsförsäkring i hemförsäkringen är väldigt olika...
det finns många bolag där man kan välja till en så kallad "fritidsolycksfallsförsäkring". Många av bolagen har denna för 100-150 :-/år och person. MEN....den täcker ofta enbart för invaliditet...d.v.s om man råkar ut för en olycka och får en bestående skada. Den täcker inte alls för resor till och från läkare, läkarbesök, tandläkarbesök (hua kan bli dyrt), sjukhusvistelse, kläder som går sönder i samband med olyckan eller om man får ärr p.g.a av en olycka! Kolla upp det innan.

Annars är det rätt att många bolag har undantag för ridning i sina försäkringar...tyvärr finns det de bolag som har undantag även för barn....kolla upp så att det verkligen ingår, rider man ofta kan det vara värt att lägga någon hundring extra varje år för att veta att man själv får ersättning för kostnader som ovan om det händer något!

Jag kan skicka en översikt i dokumentform åt dig om jag får en mailadress.

I mitt nuvarande och mitt förra försäkringsbolag ersattes läkarkostnad och invaliditet, och även resekostnad till läkare.

Men är det så illa att det är så få bolag som har det?! :eek:

Jag ringde mitt nuvarande bolag och frågade om min "drulleförsäkring" täcker även ridning.
Får till svar att "det tror jag". Här ska inte tros svarade jag, jag vill VETA om det är så.
Bolaget återkom, och talade om att det täckte ridning, så länge det var hobby och inte tävling.
Jag brukar ringa ngn gång ibland och fråga att det inte är ändrat.

Men undrar hur många som upptäckt att "jag tror det täcker" i själva verket inte alls täckte det man trodde... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 322
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
10 655
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar