Försäkring

niikon92

Trådstartare
Hej.
Vart har ni era katter försäkrade?

Vi ska försäkra vår blivande Maine Coon. Har kollat runt lite, och Agira verkar ha bäst villkor?

Vad har ni för försäkringar? Självrisk, kostnad per år? Vad täcker den?

// Niikon92

Jag har agria pga att de har (hade åtminstone när jag tecknade) bäst villkor för äldre katter. Vet inte om de andra bolagen ändrat något sedan dess, man byter ju inte gärna försäkring tyvärr... Har *peppar, peppar* inte utnyttjat försäkringen mer än till den äldsta som fick hyperthyreos och jodbehandlades (total vårdkostnad 26.000:-, för 6 år sedan) och till uppfödningen (akutsnitt). Har aldrig haft några problem med att få ut pengar, och har ett bra ombud som gärna diskutera vad som är värt och vad som är onödigt försäkringsskydd för just mina katter.

Vi har allt försäkrat i Folksam, tre katter, hus, två olycksfallförsäkringar, två bilar med mera. Det ger en bra samlingsrabatt.

Mina maine cooner kostar ungefär 1000 kr/år att ha försäkrade hos dem. Självrisk 1500 kr och 20% rörligt.

Har aldrig haft några problem med ersättning när det behövts.

Agria är väldigt omtalat nu de senaste åren efter ändringar de gjort så jag skulle inte våga försäkra hos dem med sina plötsliga höjningar som kommer titt som tätt.

Vi har Trygg Hansas försäkring till vår katt, den är relativt ny i ett samarbete med Sveland. Veterinärvården är 40.000 per år och man kan välja mellan fast självrisk (1600) eller rörlig (15/25%) för att påverka premien. Man kan även välja antingen med eller utan livförsäkring.

Den kan även ersätta upp till 50% på FORL och gäller hela livet.
Hade min förra katt försäkrad i Folksam och de var väldigt lätta att ha att göra med.

Jag hade aldrig velat ha något djur försäkrat i Agria när man ser hur mycket problem folk har med dem.

Vi har Trygg Hansas försäkring till vår katt, den är relativt ny i ett samarbete med Sveland. Veterinärvården är 40.000 per år och man kan välja mellan fast självrisk (1600) eller rörlig (15/25%) för att påverka premien. Man kan även välja antingen med eller utan livförsäkring.

Behålls det ersättningstaket hela livet?
Vad ersätts inte?

Sveland vet jag ersätter inga tandproblem alls (agria ersätter inte FORL eller problem orsakade av dålig tandskötsel). Vissa försäkringsbolag ersätter inte strålning (vilket innebär att tex hyperthyreosbehandling kan falla bort och det är en ganska vanlig sjukdom på äldre katter).

Vad ersätts inte?

Sveland vet jag ersätter inga tandproblem alls (agria ersätter inte FORL eller problem orsakade av dålig tandskötsel). Vissa försäkringsbolag ersätter inte strålning (vilket innebär att tex hyperthyreosbehandling kan falla bort och det är en ganska vanlig sjukdom på äldre katter).
Nej, veterinärvårdstaket minskar i takt med åldern men går aldrig under ett visst belopp (16.000 har jag för mig).

Från Svelands villkor:
Tänder - ersättningsbart
behandling av karies, stomatit, gingivit och
rotspetsabscesser som inte beror på dålig
tandstatus/munhälsa och där behandlingen
utförs i medicinskt syfte av legitimerad tandläkare
(godkänd av Jordbruksverket) eller veterinär
* tandfraktur (gäller oavsett kattens ålder)
* kvarsittande mjölktänder som av medicinska skäl
måste avlägsnas om katten är försäkrad i Sveland
Djurförsäkringar före fem månaders ålder och
sedan fortsatt försäkrad utan avbrott
* sjukdomen FORL (Feline Odontoclastic Resorptive
Lesions) ersätts med 50 % av veterinärkostnaderna,
dock högst 2 000 kronor per försäkringsår, efter att fast
och rörlig självrisk avdragits

Ej ersättningsbart är avlivning, kattpest utan vaccinering, kostnad för resor, navelbråck, bettfel, tandsten, paradontit, tandsjukdomar orsakade av dålig skötsel, lynnesfel.

Sen är det bara att gratulera om Agria sköter sina kattförsäkringar bra, men deras hästförsäkringar är under all kritik med reservation efter reservation och ständigt krångel med ersättning.

Jag har Folksam till både hemmet, hundarna och katten. Har 50 000 i veterinärvård med självrisk på 1500 + 20% och betalar 56:-/månad.

Jag skulle dock gärna ha hos Agria i och med att de inte sänker ersättningen när katten blir äldre men vågade inte det efter att ha hört skräckhistorier där folk utan anledning helt plötsligt har fått dubbelt så dyr premie utan att de har utnyttjat försäkringen bl.a.

Hej.
Vart har ni era katter försäkrade?

Vi ska försäkra vår blivande Maine Coon. Har kollat runt lite, och Agira verkar ha bäst villkor?

Vad har ni för försäkringar? Självrisk, kostnad per år? Vad täcker den?

// Niikon92
En i sveland, hane på 5,5 år. 1200:-/år och två i Folksam, 10 månader, en hane o en hona. Hanen ca 750:-/år o honan ca 600:-/år

Den i sveland ersätter de mesta inkl 50% av forl. Dom andra har folksams stora försäkring. Ingen har liv, pga lågt inköpspris (3000kr styck).

1500 kr + 20% i Folksam! osäker på den i sveland.

Vad ersätts inte?

Sveland ersätter forl med 50% av kostnaden, finns nån maxsumma dom ersätter också.

Jag har agria på båda mina. Den stora blev det mest för att jag hade hästen där så det blev lite automatiskt utan att tänka så mycket på det. Den lilla var försäkrad i agria när jag köpte henne så jag ville inte bryta försäkringen.

Nu kommer jag inte ihåg några exakta siffror men betalar 2000kr nånting/år totalt för båda och har högsta vetvården, lägsta självrisken och lillan är även livförsäkrad.

Har aldrig behövt utnyttja försäkringen till katterna men till hästen skötta sig agria hur bra som helst! Aldrig några problem att de skulle betala och den hästen fick nog alla skador och sjukdomar en häst kan ha under de sex åren jag hade henne.

Agria veterinärvård, Liv och Avel. 25000 kr i veterinärvård, 3000 kr i medicin och livförsäkringar på 3000 kr. Självrisk på 1700 kr+15%. Har maximal rabatt.

Betalar drygt 1000 kr/katt per år så runt 5000 kr/år totalt.

Vi har allt i folksam!
Hem, bil, hund och två katter.

Katterna kostar ca 50kr/månad och katt, ingen livförsäkring.

Har aldrig behövt ta dom till vet. annat än vaccinering och kastrering men med hunden har folksam varit bra iallafall!

Min katt, hem, bil och hästsläp är försäkrade i Folksam = lite samlingsrabatt. Katten är försäkrad i veterinärvård 50k (självrisk 1500:- + 20%), ingen livförsäkring då jag inte anser att det "lönar sig" (huskatt). Jag betalar ca 700:-/år.

Har alla mina försäkringar samlat hos folksam, så och huskatten.

flingan-foumlrsaumlkring2_zps01d986cf.jpg

Dvs, hon kostar mig knappa 50:- /månad att ha försäkrad.

Jag har i Agria, för när jag jämfört villkoren tyckte jag ändå att de hade bäst. Minns inte vad jag betalar dock. Det är väl lite dyrare än i andra bolag, men jag har haft avel- och medicinförsäkring på Sally så det har blivit lite tillägg. Nu är dock avelsförsäkringen borttagen så jag vet inte riktigt vad det landar på. Alice har bara veterinärvård 50 000 kr.

Folksam kan jag ju säga ersatte 22.000 kr i somras när min katt låg inne i fyra nätter med flera röntgen, ultraljud och en operation när hon svalt en tråd.
Idag har de ersatt mig för hormonbehandling och kastrering av samma katt.

Malla har Agria
Bonnie har Optimal

Optimal är halva priset för mig, så det fick bli så. Samma tak, högre självrisk, bättre självriskperiod. Dock minskar ju ersättningen med åren även på Optimal.

Jag har alla mina katter försäkrade i Agria. Eftersom Agria är det enda försäkringsbolag som låter katterna behålla det högsta ersättningstaket för veterinärvård livet ut (även efter 7-8 års ålder) är Agria det enda tänkbara alternativet för mig.

Jag har alla mina försäkringar i Folksam. Betalar 50kr/mån per katt. Självrisk 1500. Har aldrig nyttjat försäkringen på de.

Agria, eftersom Nikita redan var försäkrad där när jag köpte henne. Tyvärr tokdyr premie eftersom hon tillhör en liten ras som tydligen är mer benägna till sjukdom - nu tror jag inte att burmor är mer sjuka eller olycksbenägna särskilt som en majoritet burmor antagligen är innekatter men burmaägare verkar utnyttja försäkringen oftare.

Maximal vet och medicin + livförsäkring men den försvinner när hon fyller sju tror jag. Kan dessutom inte lämna Agria eftersom hon då skulle få restriktioner på njurar och UVI som är det enda jag utnyttjat försäkringen för. Gillar också att Agria som @Ruben sa är det enda försäkringsbolaget som inte sänker taket när katten blir äldre.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 818
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 707
Senast: kma
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: Catsu
·
Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka