Försäkring

Lejonelle

Trådstartare
Det sved rejält att få inbetalningskortet på hundförsäkringen. Unghunden är 1 år och mitt bolag tycker tydligen att man ska ha ett lockpris första året för då var skillnaden inte så stor mot andra bolag. Men nu: premien var plötsligt 2000 kr dyrare än förra året!! :eek:

Det känns som läge att byta bolag. Vad rekommenderar ni, om man vill ha en bra skapligt heltäckande försäkring (liv och vet) för två aktiva brukshundar?

Det enda bolag som har kvar veterinärvårdsförsäkringen oförändrad när hunden blir gammal är Agria. Jag är så glad idag att jag har min gamling försäkrad i Agria, han är 14 år. En ögonskada och lite annat "smått o gott" gör att vi för längesen har passerat de 8000 som andra bolag har som ersättningsnivå i den åldern. Han har kvar de 25000 per år som han haft sedan han var valp.

En annan sak att tänka på är att om man byter bolag när hunden är t ex 1 år eller mer så blir det ofta reservationer för olika sjukdomar/olyckshändelser som har hänt under tiden hunden varit försäkrad i det första bolaget, oavsett vilket man byter till/från.

Betalade nyss årspremien på min hund och det svider i plånboken. Jag har Agria och funderade ett tag på att byta eftersom premien är såpass dyr, men av flera anledningar lät jag bli.

Jag har en liten hund som förhoppningsvis blir gammal och Agria sänker inte veterinärvården som resterande, lägre rörlig självrisk än några andra alternativ som jag hade, säkrare att ha hunden i samma genom hela livet samt att enligt djurkliniken är de bland de två bolag som krånglar minst.

Det sved rejält att få inbetalningskortet på hundförsäkringen. Unghunden är 1 år och mitt bolag tycker tydligen att man ska ha ett lockpris första året för då var skillnaden inte så stor mot andra bolag. Men nu: premien var plötsligt 2000 kr dyrare än förra året!! :eek:

Det känns som läge att byta bolag. Vad rekommenderar ni, om man vill ha en bra skapligt heltäckande försäkring (liv och vet) för två aktiva brukshundar?

Agria ger väl 30 % valprabatt första året, de marknadsför den rabatten ganska flitigt och det borde inte vara någon överraskning att det blir dyrare från och med andra.

Medlemmar i SKK får väl 10 % rabatt, har jag för mig. Det är nice.
Jag ser många fördelar med Agria och skulle aldrig byta bolag.

Jag har bytt till Folksam och kommer stanna där. Hade Agria i många år, men dom har ökat premierna grymt mycket då dom bakat in så mycket som förut var tillval. Jag är inte beredd att betala överpriser för att ett fåtal vill göra specialbehandlingar som är svindyra och inte alltid humana för djuren.

Det enda bolag som har kvar veterinärvårdsförsäkringen oförändrad när hunden blir gammal är Agria. Jag är så glad idag att jag har min gamling försäkrad i Agria, han är 14 år. En ögonskada och lite annat "smått o gott" gör att vi för längesen har passerat de 8000 som andra bolag har som ersättningsnivå i den åldern. Han har kvar de 25000 per år som han haft sedan han var valp.n.
Beror ju på vilken ersättningsnivå man har från början i de andra bolagen, mitt belopp sänks men går aldrig under 22.500 kr.

Mm, härligt. Låt mig gissa, du har...*trumvirvel* Agria!

Visst har jag det. Du som är ekonomiskt sinnad, vilket bolag har du valt? Jag lutar just nu åt Dina försäkringar, som erbjöd en premie som var 4000 kr billigare än Agria trots att veterinärvårdsdelen är nästan lika bra. Om jag sätter av den summan åt mig själv istället i några år har jag den summa som skiljer i veterinärvårdsförsäkringen.

Hunden hade Folksam innan, kostade runt ca 5 500 om året, bytte till Agria och det sänktes till ca 2 500. Enda skillnaden är livvärdet, jag valde bort det, på Folksam var livvärdet 10 000.

Visst har jag det. Du som är ekonomiskt sinnad, vilket bolag har du valt? Jag lutar just nu åt Dina försäkringar, som erbjöd en premie som var 4000 kr billigare än Agria trots att veterinärvårdsdelen är nästan lika bra. Om jag sätter av den summan åt mig själv istället i några år har jag den summa som skiljer i veterinärvårdsförsäkringen.

Jag har Agria jag också. Min hund blir 8 år nästa gång och är inte välkommen i andra bolag, + att hon skulle få en massa reservationer om jag bytte bolag nu. Dock är jag kraftigt missnöjd med Agria, typ till den grad att de som svarar i telefon nog alla kan mitt namn och flyr när de ser mitt nummer. I somras höjdes min premie med 32%. Jag tycker det är helt ofattbart dåligt, sämsta jag någonsin hört. Då jag inte ville ha hunden oförsäkrad, eller egentligen, jag var beredd att ha det och istället lägga upp en buffert på 50.000, men sambon vägrade, så höjde jag självrisken istället för att komma ner i en billigare premie.

Det kan skilja så oerhört mellan bolag beroende på vad för ras man har så det är viktigt att höra sig för och kola villkoren noga. Jag tjänade in en hel del på både premie och självrisk efter mitt byte från Agria till Folksam (mellanlandade hos Optimal ett år, men gick ifrån dom efter bara ett år....). Mitt råd är alltså att kontrollera nogrannt, skriva upp och jämföra allt från villkor till premie och ev undantag :)

knapp
Jag har nu bytt till annat bolag. Skillnaden är 3655 kr på årspremien. Den summan sätter jag av nu, så får vi se om några år om jag varit korkad eller smart.

Glad för eran skull som inte haft problem med Agria. Tyvärr har jag inget gott att säga om det bolaget så jag har folksam i dagsläget för både hund och häst.

Hade Agria på min första hund, å aldrig igen. De ersatte ingenting trots veterinärens utlåtande att hunden är svårt sjuk osv, så hon till slut fick avlivas.... Så aldrig igen.

Har efter det haft alla mina djur i If och de har varit HELT fantastiska.
De ifrågasätter inte och har ersatt snabbt och enkelt.

Ja, de har en högre premie men istället har de oxå en fast självrisk och nu när min hund skadade sig och drog av ett korsband och krävde en operation som kostade 36.000:- så ersatte de ALLT, då jag redan betalat 2.500 i självrisk 1,5 månad innan vid röntgen osv.... Så när kag hämtade ut min hund här om dagen fick jag betala 235:- och vid sådana tillfällen betalar jag gladeligen en högre premie istället.

Min boxers försäkring kostar 10.000 om året, äckligt dyrt men nu har jag oxå fått användning av den med råge så jag kan ändå inte med å klaga, särskilt som att de ersatt allt.

Samma när jag förlorade mina två hundar i glykolförgiftning, de ersatte allt samt livbeloppet utan tjafs å gnafs. Jag är toknöjd med If alla gånger.

Jag skulle aldrig våga byta bolag på en hund, eller annat djur för den delen. Tidigare hade jag Agria o de var mycket bra att ha att göra med. Leon är försäkrad i Sveland, inget jag kunde påverka då han redan var försäkrad där.

Har efter det haft alla mina djur i If och de har varit HELT fantastiska.
De ifrågasätter inte och har ersatt snabbt och enkelt.

Jag har också mina hundar försäkrade i IF och är mycket nöjd. Inga absurda premiehöjningar, självriskbonus som ökar för varje skadefritt år och naturligtvis den fasta självrisken som var ett av skälen till att jag valde det bolaget.

Jag har för första gången utnyttjat min 9-åriga hunds försäkring i år eftersom han drabbades av en rotspetsabscess som var tvungen att opereras bort. Veterinären såg bekymrad ut och sa att försäkringarna inte brukade täcka sånt men jag hade redan kollat och försäkringen skulle täcka just sådana tandåkommor. Jodå, inga som helst problem med direktregleringen. IF betalade utan minsta knussel. Jag räknar med en premiehöjning nästa år eftersom jag utnyttjat försäkringen nu men det är ju så det är.

Har Agria. Utnyttjat försäkringen flera gånger för ena hunden senaste året och det har aldrig varit strul hittills.

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 265
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 638
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 822
Senast: Piranesi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 619
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar