Försäkring, vad gäller?

K

Krulidut

Hade den disskusionen med min far nu i bilen (ganska kort då jag faktist inte har koll..) Har en T-märkt häst men hon är lättare försäkrad via en ridskola. Det gäller vad jag vet för kvarka och dyl. samt ytliga sår men EJ på benen.

MEN om hon skulle rymma, springa ut påvägen och krocka med nån eller springa ut och förstöra nåns grödor/trädgård eller på nått sätt förstöra någonting hur gör man då? Gäller det på hemförsäkringen då eller?
För min far sa nu detta (ej min häst utan foder) att jag inte får behålla henne om ingen försäkring gäller (det skulle kunna ruinera oss osv. )

/anna och t-märkt kuse 'Jolanda' (Flytta gärna tråden om den ligger fel.)

Sv: Försäkring, vad gäller?

Sånt som din häst förstör går på din hemförsäkring, inte på hästens veterinärvårdsförsäkring.

Jag har i mina häst försäkringar en incident försäkring som täcker vissa saker o sen går ju hemförsäkringen in o täcker om hästen förstör gräsmattor o vallar

Är hästen T-märkt har den ingen livförsäkring utan är utförsäkrad. Hur det är med veterinärvårdsförsäkring är olika från bolag till bolag, men oftast är de utförsäkrade där också.

Vad har ni avtalat om hästens sjukdom? Som andra skrivit; det hästen vållar går inte på hästens försäkring, utan hemförsäkring eller möjligen ridskolans försäkring (troligen inte).

För er ekonomi gäller det ju främst att ta reda på vad du har för skydligheter vad gäller veterinärvårdskostnader. Säg att hästen behöver sys på jourtid på klinik - det brukar kunna springa upp mot 20 000 kr (lätt). Vem betalar det?

Även livdelen kan tydligen variera från bolag till bolag. Har själv två stycken som är T-märkta men kvar en livdel på 10 000:- (restvärdet)

Hela livdelen är uttagen och går inte att försäkra om tyvärr.

LovisaLeonora_: Åh vad bra att hemförsäkringen täcker det mesta.

Men om hon skulle bli påkörd/ springa in i åkande moped/bil/mc gäller det samma sak då också?

Om hon inte kommit lös p g a slarv eller bristande/dåliga staket, så gäller motorfodonets försäkring. Häst är jämställd med vilt vid trafikolycka. Allstå gäller samma regler som man kör på en älg när man kär på en häst.

Liknande trådar

Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka