Försäkrad på kurs!

Grana

Trådstartare
Vad gäller den försäkringen? Jag borde veta, men har totalt glömt bort det, och hittar det inte någonstans heller.
Är jag försäkrad om jag blir biten av en hund? Vad gäller om min hund blir biten och måste uppsöka veterinär? Är det hundägaren till hunden som bet som betalar, eller är det försäkringen som klubben har som går in?

Nej, har inte hänt något. Men såg ett litet bråk på klubben i går på en kurs, och kom att tänka på detta när jag kom hem.
Blev inget med hundarna, det var snabbt över, men jag började fundera.

Sv: Försäkrad på kurs!

Det är väl alltid det strikta hundägaransvaret som gäller. Dvs att ägaren till den hund som åsamkat skadan är skyldig att ersätta eventuell veterinärvård på den skadade hunden.

Vad är det för försäkring man har när man går kurs då?

Har aldrig varit med om att det krävs någon speciell försäkring från hundägarens håll.

Däremot så är man ( i alla fall i "min" klubb) olycksfallsförsäkrad i samband med organiserade aktiviteter anordnade av klubben.

Ja, det är den försäkringen jag menar :)

Ja nu när du säger det. Så minns jag ju att man brukar säga att om det är två i familjen som vill gå med hunden, så ska båda vara medlemmar för försäkringen ska gälla.

Då har jag ju svaret där. Olycksfallsförsäkringen gäller dig som förare.

Ja, då blev man lite klokare och man lär sig varje dag :)

Jag kommer ihåg att jag läste en insändare i Brukshunden (eller möjligtvis Hundsport) för något år sedan. Skribenten hade gått en valpkurs med sin hund som var av någon mycket liten ras. Den hade blivit trampad på (tror jag) av instruktören så att dess ben gick av. Ganska mycket strul då brottet låg vid tillväxtzoner hade det blivit.

Klubben hade inte tagit på sig något ansvar eller gått in med någon försäkring. Hundägaren fick själv stå för alla kostnader med sin egen försäkring och självrisker mm. Hon ifrågasatte i insändaren vad som menades när klubben skrev om försäkring som ingick i medlemsavgiften.

I ett sådant fall, när det till och med var en av instruktörerna som skadat hunden, om än oavsiktligt, så kan man ju tycka att klubbens försäkring skall täcka detta.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 235
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar