Försäkra vid 45 dygn?

A-K.Eng

Trådstartare
Kan man försäkra vid 45 dygn nu? Erbjuder alla bolag detta?

Jag har en tjuvbetäckt dam som kan vara dräktig på 66 dygn, (jag kom på dem när de fulade sig så jag vet datum), och jag vill gärna försäkra ett ev föl.

Men hur tydligt kan veterinären beräkna ålder på fölet vid ul? JAG vet ju när betäckningen skedde, men det måste ju kunna verifieras så att ett försäkringsbolag vill försäkra.

Hade tänkt vänta till 90 dygn men så berättade en kompis att det går att försäkra vid 45. Är det dyrare om man föräkrar tidigare eller hur fungerar det?

Tacksam för svar.

/A-K

Sv: Försäkra vid 45 dygn?

Ja det kan man. Men vilkor och kostnader varierar mellan de olika bolgen.

Jag hade nog tänkt mig Agria eftersom stoet är försäkrat i det.

Annars så har vi använt Folksam till de föl vi seriöst avlat fram via semin. Seminörens fru är ombud för Folksam, hon påstod att de hade den billigaste fölförsäkringen eller hur det nu var.

Men sen så har jag hört att man helst ska ha samma försäkring på fölet som stoet, det kan krångla annars om fölet bli sjukt innan det är så gammalt att man kan försäkra det som en vanlig häst. Stämmer det?

Det kan blir karens mellan en fosterförsäkring och en riktig försäkring på det levande fölet. Men om man tecknar en foster och fölförsäkring så täcker den hela vägen. När jag tittade på det så var inte Agria billigast utan för mig blev Sveland billigare. Så i ditt fall hade jag undersökt det noga och troligen tagit Folksam.
Kan tillägga att jag i år fick en försäkringen från Agria med hingsten på ett av mina föl där stoet inte var i samma bolag. När jag vill försäkra det fölet i ett annat bolag så fick 30 dagars karens på det ena och 5 dagar på det andra. Jag har försäkringar i alla de tre största bolagen på olika hästar sedan innan, så undersökte villkoren.

Folksam har en regel att hingsten måste vara godkänd av sin avelförening vill jag minnas. Dom är annars billigare på premien.

Agria tar 20% på livvärdet i premie mellan 45-90dygn därefter 15%.
Dock måste man teckna försäkringen samma dag som du haft veterinären ute och gjort undersökningen, intyget måste vara daterat samma dag som tecknandet, dock behöver man skicka in det först om det händer något.

Frågan är VAD du ska försäkra så att säga? Fostret såklart, men i Agria får du försäkra för kostnader du redan haft, dvs språngavgifter etc, samt ev andra avgifter direkt kopplade till dräktigheten.

T ex i mitt ex, där hade jag fosterförsäkrat för 15 000 kr, kostade alltså 5000 kr i premie. Det jag försäkrat var ju mina utlägg för att få dräktigt, dvs stations- och seminavgift samt dräktighetsavgift på XX dygn (glömt nu vad för dygn, men Flyinge hade inte språngavgift utan dräktighetsavg på dygn typ 16 eller så istället), ultraljudskontroller osv.

Du har en tjuvbetäckning, dvs du har inte direkt några kostnader (du måste inte styrka några kostnader vid själva försäkringstecknandet, men om försäkringen ska lösas ut så måste du skicka in både intyg om dräktighet, samt styrka att stoet är betäckt med den hingst du säger. Jag skickade in stationsräkningen samt räkningen på dräktighetsavgift, resten av kostnaderna vet de ju då är rimliga)

Det är svårt att åldersbestämma vid tidig dräktighet, dvs UL:ar du på dygn 45 är det svårt för vet att garantera att fostret är 45 dygn. Så då får du vänta. Jag fick ange sista seminationsdag till Agria redan vid tecknande, detta fanns ju dokumenterat. Det är också detta veterinärerna lutat sig emot. Jag UL:ade på dygn 43, och där skrev veterinären bara 'stor dräktighet, dygn 40+' t ex, närmare än så gick inte att bestämma genom att bara 'titta'.

(Jag UL:ade dygn 43, tecknade försäkringen på 45 dagar, och UL:ade sen vid 60-nåt dygn. OM stoet varit tom på 60 dygn hade jag kastat pengarna i sjön, för man måste kunna bevisa att dräktighet förelåg efter försäkringens tecknande eller tidigast samma dag, dvs du måste minst ha ett UL på dygn 45 om du ska teckna på dygn 45. UL:ar du på dygn 45 och försäkrar på dygn 46 måste du ta ett till UL för att det ska vara försäkrat mellan dygn 46 och nästa UL/koll)

Mitt sto kastade på dygn 99, inga problem med försäkringsutbetalningen, mer än att TROTS att det fanns djursjukhusnotering om att stoet aborterat, så ville Agria se ett intyg på att stoet var tom, kändes lite drygt, men gav inga eg problem då hon fick livmoderinflammation efter kastningen och UL:ades för den på dygn 108, och då var så tom som man kan bli =/

Men i ditt fall undrar jag om du ens FÅR försäkra, vad ska du försäkra liksom?

Jag gjorde faktiskt så att jag inte tog någon fosterförsäkring alls. Jag har per automatik försäkring via mammans försäkring från 90 dygn, så jag 'chansade' och hade oförsäkrat fram tills dess. Gick hur bra som helst, och jag försäkrade fölungen som född istället med egen försäkring.

Jag tog heller ingen sådan försäkring, försäkra fölis idag då hon är 3dygn gammal :love:

Men alltså på Agria så behöver man inte skicka in några papper vad man haft för utlägg enligt mitt ombud.

Utan har du betalt för ett livvärde på 15000kr så får du ut det oavsett om betäckningen kostat dig 3000kr eller 15000kr man behöver inte skicka in nåt mer än ett intyg om att märren är tom alt att fölet är dött.

Samma som om du köper en häst för 30000kr, du behöver ju inte skicka in kvittot på att hästen faktiskt kostade 30000kr att köpa om den dör...

När mitt sto kastade för några år sedan (-02) så hade jag ett intyg från 90-dygns kollen jag skickade in samt ett veterinärintyg från vetten som var ute och undersökte stoet samt då kollade på fölungen och såg att det var död. Det skickade jag in och nån vecka senare dök pengarna in på mitt konto, hela summa jag hade försäkrat för.

I år när ena fölungen togs bort några veckor gammal behövde de bara ett intyg om att det var avlivad och vips så kom pengarna utan att jag skickat in några kvitton på stations, semin eller hingstavgifter.

Samma sak för mig med Agria, behövde inte visa några kvitton när stoet hade kastat i år.

Läser man villkoren står följande; "försäkringsbeloppet ska motsvara erlagda och förväntade kostnader för betäckningen. Med kostnaden för betäckningen avses summan av:

boknings-, språng- och seminavgifter
avgift vid konstaterad dräktighet."

Alltså inte avgifter för skick, veterinär, ev. uppstallning eller annat.

Jag tror att om beloppet verkar orimligt högst så kan man få specificera vad det är för vid en ev. utbetalning.

Du kan ju undersöka hur det är med Svelands fölBoom för där finns fasta avgifter och belopp fram tills fölet är ett år. Den går att teckna fr o m dygn 45.
Som de andra skriver så brukar den andra typen av fosterförsäkringar bara täcka upp kostnaderna som man faktiskt haft. Efter som jag överlag haft levende fölavgift på mina har det inte varit lönt att teckna den typen av försäkring.

Önskade att det fanns en sådan för travarston " svealand fölboom" verkar riktigt bra!

Samma sak för mig med Agria, behövde inte visa några kvitton när stoet hade kastat i år.

Läser man villkoren står följande; "försäkringsbeloppet ska motsvara erlagda och förväntade kostnader för betäckningen. Med kostnaden för betäckningen avses summan av:

boknings-, språng- och seminavgifter
avgift vid konstaterad dräktighet."

Alltså inte avgifter för skick, veterinär, ev. uppstallning eller annat.

Jag tror att om beloppet verkar orimligt högst så kan man få specificera vad det är för vid en ev. utbetalning.

Jag försäkrade 2006, och hon kastade samma år. Då fick man räkna in skicken, och de UL-kontroller som endera krävdes från hingstägarens sida (eller tja, för avgifter från hingstäg sida), samt de som anses som 'standard'.

De frågade dock redan vid tecknandet med vilken hingst. Som sagt bad de mig skicka in de kvitton/fakturor jag hade när hon kastade, plus intyg på att hon kastat (det var där de inte nöjde sig med journalanteckningen 'på förmiddagen den bla bla aborterade stoet sitt foster', utan ville ha endera ett intyg på att vet sett fostret, eller på att stoet var tom.

Så i TS fall kan jag inte se vad hon ska kunna - hos Agria - försäkra mot då hon inte haft betäckningskostnader, inte några hingstavgifter etc?

Men alltså på Agria så behöver man inte skicka in några papper vad man haft för utlägg enligt mitt ombud.

Utan har du betalt för ett livvärde på 15000kr så får du ut det oavsett om betäckningen kostat dig 3000kr eller 15000kr man behöver inte skicka in nåt mer än ett intyg om att märren är tom alt att fölet är dött.

Samma som om du köper en häst för 30000kr, du behöver ju inte skicka in kvittot på att hästen faktiskt kostade 30000kr att köpa om den dör...

Nej, inte hos Agria, där får du bara försäkra för de kostnader du haft för dräktighet, och det är specat vilka du får räkna. T ex får man inte räkna in att stoet kommer kräva mer mat under dräktigheten eller liknande.

Och jo, du kan faktiskt bli ombedd skicka in kvittot. Agria t ex igen så på livskadeanmälan (iaf fram till 2007) får du ange inköpssumma samt säljare. Dock har de aldrig krävt något kvitto sen, men de har rätt att göra de om de anar oråd. Samma sak när du tecknar en försäkring, frågar de vad hästen är köpt för. Du får inte försäkra för mer än inköpssumman i princip första året, sen kan du höja om du kan motivera varför hästen ökat i värde.

Dock om du köpt för 10 K och säger 30, och 30 inte är orimligt högt, så kommer du ju få försäkra för 30. men säger du 10 får du inte förs för 30 första året. Man ska inte göra 'vinst på försäkringen' som det heter.

Allmänt..

Ang försäkringsbolag och vad som gäller. Ring flera ggr, till olika personer. TYVÄRR så kan man få felaktiga uppgifter från både ombud och de som sitter på huvudkontoret.

Ett ex är när jag ringde för att höra hur de såg på att A1-försäkra galoppör som kom direkt från banan och hade en Agria Racing innan. Ringde HK och fick till svar att det var inga problem försäkra för inköpssumman (15 K), men om jag ville att benen skulle vara försäkrade med krävdes fullständig vetbes och intyg på det. Utan vetintyg gällde försäkringen allt utom icke-olycksfallsskador på ben.

Nu hade jag ändå tänkt vetbes. Men jag besiktade, köpte hästen och ringde och försäkrade in den. Skickade in vetbespappret. Fyra dagar efter försäkring fick jag brev från Agria att de ville ha in vetbes protokoll inom 30 dagar, innan det kommit tin gällde försäkringen bara för yttre olycksfall, och om intyget inte kommit in inom 30 dagar upphörde försäkringen.

Dvs den uppgift jag fått av HK var fel, de försäkrar inte in alls utan intyg, det var inte 'bara benen' som undantogs. Nu påverkades inte jag alls, men ponera att det var någon som inte tänkt vetbes, då hade det känts mycket surt att stå där. Och då hjälper det tyvärr inte om man tycker att 'men ombud X/person Y hos er sa..' om den infon var felaktig.

Så, jag ringer alltid två ggr och ställer samma fråga numera om jag vill vara helt säker. Det var tur det ang fosterförsäkring, första människan hade nämligen missat attd et fromd et året var 45 dygn.. Så där fick jag svaret nej, ringde några h senare fick en annan på tråden, och korrekta svar.

Jag försäkrade 2006, och hon kastade samma år. Då fick man räkna in skicken, och de UL-kontroller som endera krävdes från hingstägarens sida (eller tja, för avgifter från hingstäg sida), samt de som anses som 'standard'.

De frågade dock redan vid tecknandet med vilken hingst. Som sagt bad de mig skicka in de kvitton/fakturor jag hade när hon kastade, plus intyg på att hon kastat (det var där de inte nöjde sig med journalanteckningen 'på förmiddagen den bla bla aborterade stoet sitt foster', utan ville ha endera ett intyg på att vet sett fostret, eller på att stoet var tom.

Så i TS fall kan jag inte se vad hon ska kunna - hos Agria - försäkra mot då hon inte haft betäckningskostnader, inte några hingstavgifter etc?

Då har de ändrat sedan dess, nu får man bara teckna för det jag citerade, vilket de även sa vid telefonkontakt.

Nu kastade mitt sto i 10:e månaden i år, jag tog bild på ett i stort sett fullgånget föl som var död, det syntes tydligt på bilden, de krävde inget annat intyg. Jag behövde ej skicka in några kvitton eller fakturor heller.

Då har de ändrat sedan dess, nu får man bara teckna för det jag citerade, vilket de även sa vid telefonkontakt.

Nu kastade mitt sto i 10:e månaden i år, jag tog bild på ett i stort sett fullgånget föl som var död, det syntes tydligt på bilden, de krävde inget annat intyg. Jag behövde ej skicka in några kvitton eller fakturor heller.

Mm, eller så är det ytterligare ett utfall av att olika människor ger olika svar (se mitt andra inlägg).

Fick du 'bevisa' att angiven hingst var den som du betäckt med eller hur man ska säga? Vet jag hade krux med ett av papprena, nu minns jag inte vad det kallades, men typ 'intyg om betäckning'.

Min dam var arab, betäckt med Akribori (dvs halvblod) vilket kanske spelade in, eller så var det det att hon kastade såpass tidigt efter försäkring/så tidigt i dräktigheten och på en 'skum tid' som gjorde att de ville ha 'mer papper'. Eller som sagt, bara olika mellan olika man pratar med.

Det var ju dock inga problem alls för mig att skicka in papper, jag hade ju allt och det var heller inga som helst problem med att 'lösa in' försäkringen, de skötte det superbt. (Dock ansåg jag det INTE vara superbt när de i samband med beräknad fölning skickar ett handadresserat brev om att nu är det snart dags för stundande fölning och glädjens tid blaha blaha och att aktuellt ombud såg fram emot att inom två veckor kontakta mig per telefon för att diskutera bästa försäkringslösning för fölet. Undertecknat för hand av ombudet'. Nu ringde de aldrig - tack och lov, men jag tycker ju de kunde bemödat sig om att slå i sin lilla dator och se att stoets foster- och fölförsäkring var utnyttjad, dvs inga föl här inte. Hade de kollat hade de också sett att stoets livförsäkring var utnyttjad med, dvs jag hade varken något föl att se fram emot, eller något sto kvar..

(ASVH mfl skickade ju också små käcka brev, men där har jag mer förståelse, de kan ju inte veta. Flyinge var de enda som inte skickade, om det var en slump eller att de faktiskt noterat att det stoet kastat sitt föl vet jag inte)

Men i ditt fall undrar jag om du ens FÅR försäkra, vad ska du försäkra liksom?

Vad händer om jag inte har en fosterförsäkring och det eventuella fölet bli sjukt redan första dygnet innan man hunnit göra en fölförsäkring?

Går det på mammans försäkring? Om de behöver stå på klinik eller så.

Räcker det med att vänta tills det är fött och då försäkra?

Jag anser att jag varken ekonomiskt eller känslomässigt skulle klara av att betala eller avstå för vård.

Det är därför jag vill försäkra. Dessutom så äter ju mammahästen mer än odräktig. Det är kanske en inte så stor kostnad men ändå.

Vi har haft tur med de andra fölen, inget har varit sjukt tidigt. Bara ett som dog vid födseln, som vi glömde fosterförsäkra... Akriboriföl btw.

Har mamman försäkring i agria (med minst agria bas veterinärvård) så har fölet samma skydd som mamman til sin 30:e levnadsdag. Så du har gott om tid att försäkra då fölet är fött.

Aha!

Tack för ditt svar kära du!

Då ger jag fan i försäkringen, fixar det om det tittar ut en liten bastard i mars nästa år. Vilket också påminner mig om att försöka få tag i veterinären så jag kan bestämma tid för ul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka