Sv: Försäkra vid 45 dygn?
Frågan är VAD du ska försäkra så att säga? Fostret såklart, men i Agria får du försäkra för kostnader du redan haft, dvs språngavgifter etc, samt ev andra avgifter direkt kopplade till dräktigheten.
T ex i mitt ex, där hade jag fosterförsäkrat för 15 000 kr, kostade alltså 5000 kr i premie. Det jag försäkrat var ju mina utlägg för att få dräktigt, dvs stations- och seminavgift samt dräktighetsavgift på XX dygn (glömt nu vad för dygn, men Flyinge hade inte språngavgift utan dräktighetsavg på dygn typ 16 eller så istället), ultraljudskontroller osv.
Du har en tjuvbetäckning, dvs du har inte direkt några kostnader (du måste inte styrka några kostnader vid själva försäkringstecknandet, men om försäkringen ska lösas ut så måste du skicka in både intyg om dräktighet, samt styrka att stoet är betäckt med den hingst du säger. Jag skickade in stationsräkningen samt räkningen på dräktighetsavgift, resten av kostnaderna vet de ju då är rimliga)
Det är svårt att åldersbestämma vid tidig dräktighet, dvs UL:ar du på dygn 45 är det svårt för vet att garantera att fostret är 45 dygn. Så då får du vänta. Jag fick ange sista seminationsdag till Agria redan vid tecknande, detta fanns ju dokumenterat. Det är också detta veterinärerna lutat sig emot. Jag UL:ade på dygn 43, och där skrev veterinären bara 'stor dräktighet, dygn 40+' t ex, närmare än så gick inte att bestämma genom att bara 'titta'.
(Jag UL:ade dygn 43, tecknade försäkringen på 45 dagar, och UL:ade sen vid 60-nåt dygn. OM stoet varit tom på 60 dygn hade jag kastat pengarna i sjön, för man måste kunna bevisa att dräktighet förelåg efter försäkringens tecknande eller tidigast samma dag, dvs du måste minst ha ett UL på dygn 45 om du ska teckna på dygn 45. UL:ar du på dygn 45 och försäkrar på dygn 46 måste du ta ett till UL för att det ska vara försäkrat mellan dygn 46 och nästa UL/koll)
Mitt sto kastade på dygn 99, inga problem med försäkringsutbetalningen, mer än att TROTS att det fanns djursjukhusnotering om att stoet aborterat, så ville Agria se ett intyg på att stoet var tom, kändes lite drygt, men gav inga eg problem då hon fick livmoderinflammation efter kastningen och UL:ades för den på dygn 108, och då var så tom som man kan bli =/
Men i ditt fall undrar jag om du ens FÅR försäkra, vad ska du försäkra liksom?