Försäkra travhästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare styggasyster
  • Startdatum Startdatum
S

styggasyster

vad ska man som nybörjare på travhästar tänka på
det verkar kosta mer att försäkra travare
Jag hörde att man inte kan försäkra för veterinärvård i alla bolag vad och varför ska man försäkra då?
:confused:

Sv: Försäkra travhästar

Man kan försäkra veterinärvård och livvärde...det kostar mindre att försäkra travare än ridhästar( beroende på livvärde då förstås) Vi får inte försäkra A1 , men allt annat....

Senast ändrad:

Kolla runt på lite olika försäkringsbolag för att kunna kolla vad som passar dig och din häst bäst. Annars stämmer allt Martha skrev! ;)

Jag tycker att det är dumt att vi inte får försäkra A1. :mad:
När vi kollade på If sa dom att skaderisken var så stor elelr något sådant...
Men jag tycker faktiskt att man borde få försäkra "travare som inte travar längre" A1 om en veterinär besiktat hästen och inte hittat några fel!
Min ena häst har inte en enda skada från travet han är knappt nämnvärt tränad för trav och ändå måste jag ha en A2 försäkring på honom.... :(

Anledningen till att man inte får försäkra i A1 är att hältor då skulle räknas in bland skador som man får ut på försäkringen. Det som kan hända då är att det finns folk som kanske har en vad de kallar "skithäst" som inte går tillräckligt bra på travet och då kör de sönder den så att den blir halt och oduglig och får ut försäkringsbeloppet istället. Slit och släng med andra ord.

Men jag har för mig att man får försäkra i Agria om man har en gammal travare som inte har varit tränad osv och som bara används som ridhäst. Tror det har något med hur lång tid det var sedan hästen tränades också om den har gjort det någon gång.

Tack för råden,jag har kollat runt lite och förstår att viss vetrinärvård kan man ha,
men när hästen är inkörd ,även om den inte tävlas (det kan ju dröja) måste man ha annan försäkring som inte gäller för lika mycket

Haha, nu ska jag vara elak, men det är väl precis vad som händer med många ridhästar.
Fattar faktiskt inte hur man ur djurskyddssynpunkt kan tillåta en A1-försäkring.
Man får inte slå djur, men rida ihjäl dom för att få ut försäkringspengar är helt okey. :angel:

Senast ändrad:

CK skrev:
Fattar faktiskt inte hur man ur djurskyddssynpunkt kan tillåta en A1-försäkring.
Man får inte slå djur, men rida ihjäl dom för att få ut försäkringspengar är helt okey. :angel:

:bow:.....

CK skrev:
Haha, nu ska jag vara elak, men det är väl precis vad som händer med många ridhästar.
Jag ska inte säga säkert då jag itne självv har bevittnat detta :angel:
Men enligt vissa rykten så finns det vissa som håller på med travhästar (kanske ridfolk också?!) som medvetet ser till att hästen bryter benet för att få ut försäkringsbeloppet!!
Men som sagt jag har inte bevittnat det så jag kan inte säga att det förekommer. Det är bara rykten jag hört... :(

Mount Never Rest skrev:
Men jag tycker faktiskt att man borde få försäkra "travare som inte travar längre" A1 om en veterinär besiktat hästen och inte hittat några fel!

Det får man hos de flesta bolag. Bara en vet.bes u.a och böjprov u.a -skicka in till försäkringsbolaget och så har du en A1-försäkring utan reservation. Går alldeles utmärkt om hästen inte används i trav längre. Jag har A1 på båda mina kallblodstravare som används som ridhästar numera.

CK kommenterade logiken med att tillåta A1 försäkring ur djurskyddspunkt, det har inget med försäkringsbedrägeri att göra.

Mount Never Rest skrev:
Jag ska inte säga säkert då jag itne självv har bevittnat detta :angel:
Men enligt vissa rykten så finns det vissa som håller på med travhästar (kanske ridfolk också?!) som medvetet ser till att hästen bryter benet för att få ut försäkringsbeloppet!!
Men som sagt jag har inte bevittnat det så jag kan inte säga att det förekommer. Det är bara rykten jag hört... :(

Och jag har hört rykten att folk misshandlar sina hästar... Självklart finns det idioter överallt, det går inte att komma ifrån, men det är inget allmänt vedertaget och definitift inget som jag eller någon i bekantskaps kretsen stilla tigande skulle låta fortgå... Det är vidrigt när en häst bryter benet och inget som jag skulle vilja se om jag inte var tvungen. Jag har sett en fölunge med brytet ben och det var nog det värsta jag har varit med om...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 488
Senast: Grazing
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: Pegasus63
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka